Comic sans is cute!
Ik hou van comic sans. Het is vrolijk en goed te lezen voor mensen met dyslexie
Ik vind dat leerkrachten helemaal niet zo slecht verdienen, eigenlijk. Het begint bij ruim €2600(?) en dat vind ik niet eens méga slecht? Misschien krijgt mijn werkveld gewoon mega slecht betaald dan maar ik solliciteerde op een hbo functie in het onderwijs (geen leerkracht dus) en dat begon bij zo’n 2100. Dat vind ik wel oprecht heel laag voor een hbo functie maar dat scheelt dus zo’n €500 euro met een leerkracht (edit; dit is dan zelfde cao!). Die €2100 is wel laag maar €2600 is in mijn werkveld dan eerder uitzondering dan regel als ik de vacatures zo zie.
Eens, maar aan het eind van je schaal houdt het ook echt op met de groei.
En het is vaak zwaar. Maar de vergoeding is prima in het begin.
Maar waarom krijgt een leerkracht meer dan?
Een leerkracht speciaal basis onderwijs begint ook gewoon met 2100€ netto bij ons.
Sterker nog; met universitaire master wordt je in dezelfde schaal gezet als de hbo leerkracht (schaal 11).
Hier kan je het gemakkelijk checken wat je zou komen te verdienen
Jaa dat het zwaar is geloof ik 100% (in mijn stages waren mijn stagebegeleiders vaak leerkrachten en in mijn omgeving ook veel leekrachten dus zie ook wel echt dat het een pittige baan is!), maar bv de functie waar ik op solliciteerde was ook erg pittig en dat verschil vond ik zó bizar. Maar dat lag misschien meer aan het slechte salaris van deze functie dan aan het salaris van de leerkracht.
@Fishing vind dat wel echt gek! Ik zou het wel echt logisch vinden als je in het so/sbo/vso meer zou verdienen gezien de doelgroep en de vaak aanvullende eisen. Dat een wo’er evenveel krijgt als een hbo’er vind ik ook vreemd. Maar waarom een leerkracht meer krijgt weet ik niet. Af en toe zie ik wel vacatures voorbij komen waarbij het meer gelijk is (gelukkig) maar zovaak nog een verschil en dan denk ik echt nou zo slecht is het niet (uiteraard gun ik iedereen meer salaris, maar het verschil tot andere hbo’ers in het onderwijs moet niet nog groter worden, vind ik)
Zou wel heel fijn zijn als dat wel zou helpen. Ik vind ook echt dat er meer respect voor moet komen hoor. Hoe ouders etc ook soms met leekrachten omgaan… . (Ik wilde trouwens ook ooit de pabo doen, zo’n 8 jaar geleden. Maar ooh dat werd me echt afgeraden door de scholen want ‘je zou er absoluut geen werk in vinden!!!’ en tijdens mijn net afgeronde opleiding werd bijna gesmeekt of we (pedagogen) niet massaal nog even een verkorte pabo wilden doen).
Maar een hbo leerkracht wordt toch op regulier onderwijs in l10 gezet? (iig daar zat ik in), en l11 is dan voor speciaal onderwijs.
Ik vond zelf de werkdruk veels te hoog voor wat ik er aan over hield. Maar ik heb dan ook ontslag genomen.
Ik vind het trouwens nog veel bizarder wat onderwijsassistenten verdienen. Iets van 1700€ bruto op basis van een fulltime werkweek. En ook daarbij is de groei helemaal niet zo veel in de jaren dat ze werkzaam zijn.
Terwijl ze zo belangrijk zijn, kut cao.
Ja L11 is So leerkracht, maar dje hebben ook “alleen” (lol pabo is super intensief haha) pabo nodig / hbo dus.
Bij ons zit de orthopedagoog / psycholoog ook in L11.
En idd de onderwijs assistent… zijn vaak ook leerkrachten bij ons trouwens, die vrijwillig kiezen voor OA, omdat ze dan de werkdruk van leerkracht niet hebben. Nou. Dat zegt dus ook wel wat over de werkdruk😬…
Wow wat erg :(.
Vriendin van me werkt als onderwijsassistent op het speciaal onderwijs en wat ook zo stom is, is dat haar reiskosten niet gedekt worden.
Het idee van de cao is dat je een school dichtbij waar je woont zoekt. Maar er zijn helemaal niet zoveel scholen in Nederland voor dove kinderen. Iig niet in de stad waar zij woont😅.
Waarom vind je het logisch dat een wo’er meer verdiend dan een hbo’er?
Dat is over het algemeen toch zo? Hoe hoger geschoold, hoe hoger het salaris? Tuurlijk geldt het niet voor alles of in alle sectoren maar als je een hogere studie doet mag daar wat mij betreft ook een hoger salaris tegenover staan.
Ik vind in het geval WO versus HBO het ‘hoger’ gewoon wat onzinnig, maar dat baseer ik op mijn eigen ervaring met een WO-studie. Het is theoretischer, niet ‘hoger’, en dat vind ik niet per se meer salaris waard dan iemand met een meer praktische opleiding. Vind dat eigenlijk totaal onlogisch
Maar er wordt wel vaak gezegd dat je die master er wel “uit haalt”, wat in dit geval dus totaal niet zo is. Je gaat er niet op vooruit om na je PABO nog 3 jaar door te gaan (premaster + master WO)
Nee, maar ik vind in dit geval dan ook niet per se dat iemand die WO gedaan heeft meer zou verdienen (tenzij het in de uiteindelijke functie daadwerkelijk écht veel bijdraagt) maar vinden dat er voor alle leraren meer mogelijkheid tot groei zou moeten zijn.
Mee eens, een hogere functie met meer taken en verantwoordelijkheden zou loonsverhoging moeten betekenen, niet per se de vooropleiding. Maar ik gun iedereen een goede onderhandeling om er meer uit te slepen.
Ik vind het lastig uitleggen maar probeer het toch; zoals hierboven ook door iemand wordt gezegd is het voor mij ook meer soort functie en kennis dan echt vooropleiding. Ik nam even aan dat iemand met een wo functie in het speciaal onderwijs orthopedagoog of psycholoog oid is. Ik heb dus hbo pedagogiek gedaan en ik mag er van uitgaan dat een orthopedagoog of psycholoog toch wel meer kennis heeft dan ik. Zij hebben vaak ook meer verantwoordelijkheden in het werkveld (ook werkvelden buiten het onderwijs). Dan vind ik het logisch dat dit wat meer betaald. Zelf heb ik eerst mbo gedaan. Ik heb vervolgens nog 4 jaar tijd en vooral veel geld gestoken in mijn hbo opleiding. Geld niet alleen door de dikke studieschuld die ik nu heb, maar ook door het salaris wat je misloopt als je werkt ipv studeert. Daarnaast heb ik echt veeel meer kennis dan dat ik toen had en zijn de hbo banen in mijn vak (vaak!) ook gewoon pittiger en zou ik veel meer verantwoordelijkheid hebben dan met een mbo functie. Ik vind dat dit terug gezien mag worden in het salaris. Ik vind overigens dat sommige praktische beroepen echt te weinig verdienen, zoals verpleegkundigen, agenten en bouwvakkers. Dat zijn ontzettend zware beroepen en als ik dan kijk naar sommige hbo of wo functies vind ik het verschil echt belachelijk. Wat ik wil zeggen is dat ik het ook wel complex vind hoor. Ik heb ook even voorbeelden gebruikt uit mijn eigen werkveld want daar weet ik het van. Bij een totaal ander vak kan dit natuurlijk anders zijn :).
Maar ik vond het bijzonder dat het geld er nu is om de lijn recht te trekken tussen het lager en hoger onderwijs. Daar zit toch ook gewoon een verschil qua niveau in die de docenten moeten hebben?
Ik ben zelf ook docent, en ik vind het niet gek dat mijn collega’s die WO hebben gedaan meer verdienen. Zij kunnen dezelfde lessen geven als ik, maar ik mag niet alle lessen geven die zij wel geven.
Ik vind dat zo cool aan die vuilnismannen in New York, dacht ik, die echt goed verdienen voor hun baan. En die dan ook meteen meer respect afdwingt omdat dan ook beseft word als vuilnis niet opgehaald word, is het echt een bende. Vergeten we vaak maar zonder schoonmakers, loodgieters, pakketbezorgers etc. Zou heel veel niet kunnen.
Ik vind dat leraren zeker goed mogen verdienen, vooral vanwege het feit dat ze constant ‘aan’ staan van half 9 tot 2 of 3 uur. Ik ben blij met mn baan waarbij ik mijn afspraken zelf kan indelen en ook even achter de laptop kan zitten ipv uitleggen, sturen, reageren op kinderen, ruzies sussen etc