Ik zit niet in het PO, maar weet dat in het VO weinig mensen fulltime kunnen volhouden vanwege de hoge werkdruk. Dat komt o.a. door die lange vakanties, waardoor je structureel moet overwerken in de reguliere schoolweken. Als je 4 dagen uitbetaald krijgt, werk je vaak alsnog 5 dagen. Als je daarvoor corrigeert, valt het salaris voor veel leraren wel lager uit. Vind dat zelf misschien wel een groter probleem.
En @PizzaFunghi ik weet niet of je het over 1e/2e graads hebt of over PO/VO, maar je eigen opleidingsniveau zegt naar mijn idee nog niks over hoe goed je bent in je vak. Ik heb het er vaak met eerstegraads-docenten over hoe moeilijk het PO moet zijn met al die verschillende leerniveaus en hoeveel je aan pedagogische competenties in huis moet hebben voor de onderbouw. Een eerstegraads docent mag misschien wel alles geven, maar of diegene dat daadwerkelijk kan, is nog maar de vraag. Mijn impopulaire mening is misschien wel dat universitaire diploma’s overgewaardeerd worden. Ik hou enorm van een academische / wetenschappelijke / onderzoekende manier van denken en werken, maar genoeg mensen die dat op papier zouden moeten hebben en in de praktijk niet doen. En andersom.