Impopulaire meningen #4

Ik zit niet in het PO, maar weet dat in het VO weinig mensen fulltime kunnen volhouden vanwege de hoge werkdruk. Dat komt o.a. door die lange vakanties, waardoor je structureel moet overwerken in de reguliere schoolweken. Als je 4 dagen uitbetaald krijgt, werk je vaak alsnog 5 dagen. Als je daarvoor corrigeert, valt het salaris voor veel leraren wel lager uit. Vind dat zelf misschien wel een groter probleem.

En @PizzaFunghi ik weet niet of je het over 1e/2e graads hebt of over PO/VO, maar je eigen opleidingsniveau zegt naar mijn idee nog niks over hoe goed je bent in je vak. Ik heb het er vaak met eerstegraads-docenten over hoe moeilijk het PO moet zijn met al die verschillende leerniveaus en hoeveel je aan pedagogische competenties in huis moet hebben voor de onderbouw. Een eerstegraads docent mag misschien wel alles geven, maar of diegene dat daadwerkelijk kan, is nog maar de vraag. Mijn impopulaire mening is misschien wel dat universitaire diploma’s overgewaardeerd worden. Ik hou enorm van een academische / wetenschappelijke / onderzoekende manier van denken en werken, maar genoeg mensen die dat op papier zouden moeten hebben en in de praktijk niet doen. En andersom.

9 likes

Maar dan is er ook onderscheid in functie: tweedegraads vs eerstegraads. Zijn zat werkgebieden waar zoiets niet het geval is en iemand met een WO achtergrond gewoon meer verdient, terwijl je daardoor niet meteen competenter bent dan een hbo’er in exact dezelfde functie.

1 like

Ik zou burendag leuk vinden. Ik wil best buiten met mijn buren borrelen en een wijntje drinken. Gezellig!

26 likes

ik had laatst een buurtborrel en dacht mwah ga ik wel, was uiteindelijk super gezellig. Iedereen ging ook spontaan zijn huis laten zien dus dat was heel leuk om is te zien wat anderen van een soort gelijk huis gemaakt hebben en gewoon fijn om te weten wie er wonen mocht je elkaar ooit wel nodig hebben

12 likes

Ik ben niet zo goed met afkortingen maar basisschool vergeleken met de middelbare. Omdat ze zeiden dat het geld is om de kloof minder groot te maken. Maar dat is toch niet gek dat er een verschil in zit? Ik wil nietmand op de tenen trappen, maar qua niveau van lesgeven is het toch heel anders om maan roos vis uit te leggen of wiskunde? Al snap ik het wel iets beter nu ik lees over de verschillende niveaus in het basisonderwijs.

*ik probeer het alleen maar beter te begrijpen. Het enige waar ik aan denk is dat docenten altijd aan het staken zijn. En nu ik zelf in het onderwijs zit, niet in het basis of middelbare, denk ik het valt toch wel mee. De werkdruk is hoog dat klopt, maar het verdient prima en je krijgt er ook veel vakantie voor terug. Als ik nog in de zorg had gezeten dan had ik het een stuk slechter.

1 like

Snap ik, maar als het hele andere vaardigheden zijn waarom moet het dan zo vergeleken worden met wat de docenten op de middelbare krijgen? Dan zouden de lonen toch los van elkaar gezien moeten worden en op andere gronden worden verhoogd?

Ik vind vooral dat mensen met minimumloon loonsverhoging verdienen. Dat vind ik eigenlijk wel een stuk belangrijker dan loonsverhoging voor banen die opzich dusdanig betalen dat je geen financiele zorgen hoeft te hebben. Al is het natuurlijk niet zo zwart wit. Maar loonsverhoging als oplossing zien voor veel dingen lijkt voor mij soms een beetje een “makkelijke oplossing” voor problematiek in werkvelden… In grotere context geplaatst.

44 likes

Ja, dit is echt een heel goed punt! Het minimumloon vind ik echt ontzettend laag. Leuk als je nog bij je ouders woont, niet als je zelf allemaal vaste lasten hebt.

Loonsverhoging in andere banen is fijn als er zo meer mensen die baan willen en zo de werkzaamheden worden verdeeld waardoor de werkdruk minder wordt, maar dat helpt niet altijd.

Als ik dan weer kijk naar het onderwijs denk ik dat het ook zou helpen als er wat meer geld vrij komt voor extra ondersteuning in de klas. Bv onderwijsassistenten. Ik denk dat zij echt bepaalde taken kunnen overnemen (niet alles natuurlijk) waardoor de werkdruk wat minder wordt. Maar vaak wordt daar op bezuinigd. Zelf was ik in mijn functie heel erg bezig met het welzijn in de klas. Sommige leerkrachten/docenten zijn zich helaas niet altijd bewust van de impact van een thuissituatie en hebben daar dan geen oog, maar ook vooral weinig tijd voor. Terwijl dit ontzettend veel invloed kan hebben op de schoolpresentaties en het gedrag van een kind. Doordat ik bv daar aandacht aan kon geven, zag je bij sommige kinderen echt een groot verschil wat het voor de leerkracht ook makkelijker maakte. Maar voor dit soort functies en bv een oa is er vaak gewoon echt geen geld. En dan kan de leerkracht wel meer verdienen (gun ze het wel hoor), maar dit soort problemen los je er niet mee op.

5 likes

Precies dit. Als ik naar het artikel kijk wat hierboven is gepost over het verschil in loon was de max in 2017 €3458, nu 4 jaar later is dit verhoogd naar max. €5850. Docenten zijn heel belangrijk, maar dit is echt een flinke verhoging.

Ik vraag me nu wel af welke leerkrachten in l12 betaald worden, want ik ken ze niet :’). Misschien op @Fishing haar werk in speciaal onderwijs wel? Maar bij ons op regulier was l11 krijgen echt al uitzonderlijk (en dat ging ook vrijwel alleen als je een master had gedaan)

1 like

Ik zeg er ook max bij. Maar het laat wel zien hoeveel het is gestegen, dat zie je bij andere beroepsgroepen die ook heel belangrijk zijn niet.

1 like

Mijn man werkte bijna tien jaar in het speciaal onderwijs en daar kreeg iedereen L10 (helaas want het is echt pittig).

Ik zou trouwens (losjes aanhakend bij de rest van de discussie) ook veel liever zien dat de lagerbetaalde beroepen een flinke loonsverhoging kregen, ipv een iedereen 1,5% erbij. De mensen waar we niet zonder kunnen verdienen echt te weinig.

1 like

Volgens mij ben je nu wel verschillende cijfers met elkaar aan het vergelijken. Als ik salaristabellen van 2017 en 2020 naast elkaar legt, zie ik namelijk echt niet zo’n forse stijging als nu wordt gesuggereerd. (Door ander systeem van inschaling kan ik het niet helemaal goed vergelijken.) Groot gedeelte daarvan is inflatiecorrectie en daarnaast kan je ook de vraag stellen of het eerder niet ‘gewoon’ te laag was. Slecht basisonderwijs kan de hele samenleving ontwrichten; volgens mij wordt dat iets te vaak onderschat.

Een vergelijking tussen de salarissen van primair en voortgezet onderwijs lijkt me relevant vanwege de uitstroom van basisschooldocenten naar het voortgezet onderwijs, waardoor tekorten alleen maar groter worden. Zelfde geldt overigens voor de zorg. Dat is anders dan de vraag waarom de een wel verhoging heeft gehad en de ander (nog) niet. De eerder nog cruciale beroepen worden zo onderling uitgespeeld terwijl de daadwerkelijke keuze (in mijn ogen althans) gaat over een sterke publieke sector of vooral ruim baan geven aan de vrije markt. Dat lage minimumloon komt ook alleen omdat ‘we’ bedrijven willen paaien. Heeft niks te maken met het salaris van docenten of zorgpersoneel.

5 likes

Bij ons is het vandaag burendag en ik heb me voorgenomen om mezelf de hele dag binnen op te sluiten met de gordijnen dicht

6 likes

Ik vraag me af hoe deze bedragen überhaupt tot stand komen haha.
Ik kom 500€ lager uit op maand basis :sweat_smile: (netto) en 100€ hoger (bruto).
Of telt dat “loon voor loonheffing”?

Edit
@Kusjessoldaat nee bij ons ook iedereen L10/L11. Ook de VO docenten (want VSO = PO schalen).
En ook orthopedagoog en psycholoog zitten bij ons daar in.

Ter vergelijking,
Ga je als basis ortho werken in de gehandicaptenzorg, is het salaris voor 40u ongeveer 3700€.

Uit vacature gehandicaptenzorg, basis orthopedagoog:
Een salaris van min. €3.738,- en max. €5.648,- (FWG 65) bij een fulltime dienstverband conform de [CAO Gehandicaptenzorg] en 8% vakantiegeld

Dat zegt mijnsinziens wel iets over hoe slecht het onderwijs betaald :see_no_evil:

2 likes

@anon50301661 @ZusjevanJoost wij hadden vorige week een buurt bbq en dat was mega gezellig. De eigenaar van het Thaise restaurant in de straat kwam later op de avond ook obscure shotjes Thaise whiskey en likeuren brengen enzo.

Ik geef vanavond een klein feestje en heb ook de buren uitgenodigd. Super gezellig juist en minder kans op overlast dan ook.

En we hebben laatst ook met gezamenlijk bezwaar gemaakt tegen de (super hoge) WOZ waarde van onze huizen. Heel chill juist om een beetje een band te hebben. We hoeven echt geen besties for life te worden maar een beetje voor elkaar katten zorgen op vakantie en af en toe zo een buurt borrel vind ik echt top.

13 likes

Bij mij klopt de AOB Salarischeck op 2 euro na haha

2 likes

Op VSO heb je volgens mij ook (althans cluster 3 en zmolk ook trouwens) geen “VO graad” nodig maar pabo. Dus bijbehorend salaris bij “pabo”. Maar blijft idioterie natuurlijk

Moeten we al naar het onderwijs topic verkassen :sweat_smile::see_no_evil:

2 likes

Als het om salaris/inkomen gaat, hebben we het eigenlijk altijd over het bruto bedrag. Dus wat er in salarisschalen staat, is altijd bruto.

1 like

Je kan zelf zo’n app starten of een keer iets met de buren organiseren? :slightly_smiling_face: