Nouja bijvoorbeeld de gezondheidszorg, dat weet je natuurlijk wel van te voren. Maar het is toch even slikken als je er mee geconfronteerd word. Zo moest ik een keer $5000 betalen voor een bloedtest in het ziekenhuis.
En geldzaken, ik moet elke maand een check voor mijn huurbaas schrijven en ik heb mijn loon ook wel eens als check gehad. Ik wist eerst niet eens hoe je een check moest schrijven. En dat credit cards gewoon zijn en dat je die wel moet hebben om credit op te bouwen. Zonder credit kan je heel veel dingen niet zoals een huis kopen.
Ook zijn mensen veel meer workaholics, overwerken is normaal en vakantiedagen heb je bijna niet.
Dat mensen bijna niet lopen of fietsen en alles met de auto doen maar dat de steden daar ook voor gemaakt zijn. Je hebt vaak in woonwijken niet eens een stoep.
En qua sociale dingen hoor ik vaak dat mensen mij heel direct vinden. Ik heb ook wel moeten wennen aan dat mensen overal een praatje willen maken en heel snel zeggen “we moeten een keer koffie drinken” maar dat het geen echte uitnodiging is.
Echt nog wel meer dingen maar dit komt in mij op.