Impopulaire meningen #4

Klopt. In dit geval was hij wel dronken, maar dat is inderdaad irrelevant aan het verhaal. Zeker omdat hij dat misschien 1 keer per jaar is. Hij ís gewoon zo verstrooid en gewoon een aandoenlijk en leuk persoon die inderdaad compleet afgeleid kan raken van een kat of iemand met een puppy op straat en dan gewoon een uur onbereikbaar is en met kinderlijk enthousiasme thuis komt met alle details over die pup. Heerlijk contrast met mij die controlefreakend thuis zit te wachten met een koude avondmaaltijd, maar in de 8 jaar dat we samen zijn heb ik ervan leren houden.
Dus @ZusjevanJoost jammer dat je m’n man infantiel vindt (begrijpelijk dat je het associeert met gedrag van je ex, onnodig om dat zo te noemen), ik vind hem geweldig en grappig.

10 likes

Oh nee dat zeg ik helemaal niet. Je partner is vast hartstikke leuk maar het dronken gedrag op dat moment vind ik infantiel, niet direct je partner zelf hoor. Ik bedoelde ook niet direct jouw partner maar gewoon iedereen die dronken is. Die vind ik kinderachtig.

4 likes

Snap dat je zo’n sterke mening erover hebt na wat je hebt meegemaakt, maar hoop dat je ook beseft dat heel erg veel mensen het leuk/gezellig/ontspannend vinden om af en toe een glaasje te veel te drinken en dat ze niet direct daardoor jouw volledige afkeuring verdienen. Af en toe doorzakken maakt iemand niet meteen een alcoholist, heel veel mensen kunnen wél maat houden. Die heftige status heeft alcohol nou eenmaal niet in de maatschappij.

43 likes

Ik snap de gevoelens, maar het is toch niet echt te vergelijken? Mensen met een alcoholprobleem of iemand die af en toe eens dronken is en dan vooral onschuldige/grappige dingen doet. En ja soms is het juist heel vervelend en infantiel

12 likes

Ik denk dat het punt is dat het wel zou moeten. Ik hou ook van alcohol, maar tegelijkertijd erken ik ook dat het een hard drug is en mijn leven en relatie soms enorm moeilijk maakt. Het is dan juist lastig dat het zo normaal is in de maatschappij om te drinken. Je kan er voor mijn gevoel bijna niet omheen en eigenlijk is dat echt raar.

10 likes

Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat af en toe doorzakken iemand een alcoholist maakt, ik snap dat dat niet zo is.

Ik zeg ook niet dat ze mijn afkeuring verdienen op dat moment maar als ik een dronken iemand zie vind ik dat gewoon echt heel stom. Dat rare gedrag, met een dubbele tong praten, aanhankelijk doen, warrig praten,
whatever. Ik heb daar op dat moment geen begrip voor. Kan er niks aan doen :woman_shrugging:t2:

Edit: dit heeft ook niet alles met de ervaringen met mijn ex te maken hoor. Ik vind het an sich gewoon heel raar. Maar dat was al duidelijk haha. Maar wilde er nog aan toevoegen dat het niet alleen met m’n ex te maken heeft. Ik vind het gewoon niet normaal.

9 likes

Alcohol is technisch gezien wel echt harddrugs, maar omdat het zo geaccepteerd is in de maatschappij behandelen we het niet zo. (Terwijl er ook een drug op de harddrugs lijst staat die eigenlijk een stuk minder schadelijk is dan alcohol.) Ik snap wel dat mensen af en toe die ‘altered state’ fijn vinden, maar het maakt natuurlijk nogal uit hoe ver je de grens over gaat, hoe vaak, hoeveel alcohol je überhaupt drinkt (ook zonder dronken te worden) en waarom je drinkt.

1 like

Alcohol staat bovenaan de lijst meest gevaarlijke hard drugs.

12 likes

Hier geen ervaring met alcoholproblematiek in mijn omgeving, maar ik herken wel erg wat je beschrijft. Ik kan van drankjes net zo genieten als van goed eten, maar ben daarin wel gematigd. De grens ligt voor iedereen anders wat je kan handelen, maar er is een punt waarbij mensen echt een beetje hun waardigheid lijken te verliezen ofzo. Het doet me in elk geval altijd denken aan familieleden met dementie of vergelijkbare aandoeningen, die zichzelf niet meer onder controle hebben. Dat is zo pijnlijk. Ik snap niet dat sommige volwassen dat dan vervolgens min of meer bewust en met regelmaat zelf opzoeken. (Iets kan altijd verkeerd vallen natuurlijk.)

11 likes

Nou, precies dit hoe jij het omschrijft ja.

2 likes

Vertekenend aan deze grafiek is wel dat er in Nederland ongeveer 10 miljoen mensen zijn die alcohol gebruiken (ongeveer 14 miljoen volwassenen in Nederland, 77% gebruikt wel eens alcohol), en 14.000 heroïnegebruikers. Dat iets dat ruim 700x zoveel gebruikt wordt ook meer schade aan de samenleving oplevert is logisch, ik denk dat frisdrank ook meer schade aan de samenleving toebrengt dan heroine.

24 likes

In het verlengde daarvan: “ja maar ik ben maar 2x per jaar dronken / onder invloed” of “normaal doe ik dit nooit” :roll_eyes:

1 like

Naja, in principe is alles op die lijst “minder schadelijk”. Maar alcohol staat idd ook bovenaan omdat er zoveel gebruikers zijn.

2 likes

Ik vind al dat gedoe met Halloween altijd een beetje viezig. Maskers, schmink, kostuums, bleh. Blij dat het na dit weekend weer klaar is

28 likes

Oh ja, same. Leuk zo’n feest nadoen met dode mensen. Ik las ooit een verhaal van een vrouw waarvan een dierbare was overleden. Die werk elke keer helemaal naar ook van die doodskisten die ze dan random tegen kwam.

2 likes

Nouuuuuuu… het is toch een best groot probleem. Misschien valt het minder op door het gezellige imago maar er zijn toch een hoop niet-gezellige gebruikers.

10 likes

Als er geen alcoholprobleem zou zijn zouden we ook geen speciale plek voor comazuipers hebben.
Ik vind het gewoon kinderachtig om te veel te drinken als je weet dat er nog iemand anders thuis is. Zuip lekker als je op jezelf woont en niemand er last van heeft, maar zeker met kinderen in huis kan het echt niet meer.

3 likes

Ja tuurlijk, dat geeft wel een ander beeld, maar ik had die lijst ook niet gepost, ik gaf alleen aan dat er een ander middel is dat als harddrugs bekend staat en minder schadelijk is dan alcohol. Niet dat alcohol bovenaan de lijst staat en daarmee per definitie als middel op zich het meest schadelijk is van alle middelen. Ik denk wel dat alcohol, als het nu opnieuw beoordeeld zou worden als middel op zich, op de harddrugs lijst zou komen te staan. Maar omdat we het allemaal zo gezellig vinden en denken dat we er goed mee om kunnen gaan, gebeurt dat niet. Roken is ook enorm slecht voor jezelf en je omgeving, maar toch duurde het heel lang voordat er in het denken vanuit de maatschappij erkenning voor kwam en het minder geaccepteerd is, zeker als het eerst juist zo lang is geaccepteerd en zelfs is aangemoedigd. Overigens, ik vind deze grafiek wel mooier qua uitleg dan die van Vox omdat deze meerdere facetten toont:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)61462-6/fulltext

6 likes

Ik ben van mening dat mensen geen geloof nodig hebben, een geloof heeft mensen nodig.

15 likes

Rivm heeft ook soortgelijk rapport online staan waarbij school roken als meer schadelijk gezien worden dan bv heroïne. Ze drukken schadelijkheid uit in index.

Hoop dat binnen enkele jaren met alcohol ook langzaam als meer taboe gaan zien. Bij het roken heeft het lang geduurd voordat het als taboe en hardnekkige verslaving werd gezien, maar dat is alcohol op zich ook. Ook dat levert veel gezondheidsproblemen op zoals kanker. Verder blijf ik het kut vinden dat ik in de zorg elk kerst wij van elke maatschap een fles wijn of champagne krijg. Roken onder zorgpersoneel wordt echt als taboe gezien, maar alcohol als iets heel normaals.
Natuurlijk moet jezelf weten wat je wel of niet drinkt, maar als je kijkt naar hoeveel liters wijn of champagne we meekrijgen … (overigens weiger ik het om mee te nemen).

15 likes