Maar ook dit “afstaan”. Het is geen vitaal orgaan dat je doneert, of je eerstgeborene. Het is haar, dat binnen afzienbare tijd weer aangegroeid is, maar toch krijgen de ‘donateurs’ altijd een soort heldenstatus toebedeeld die imo totaal onterecht is.
Ik vind dat iedereen die hiermee te maken heeft die keuze inderdaad gewoon zelf moet mogen maken?
Heb ee geen woorden voor, vind het bizar om mensen “stom” te noemen die iets voor een ander doen.
Ik vind het mooi dat mensen zoiets doen en al helemaal als een kind haar doneert.
Dit. Het betoog over het accepteren van kaalheid vind ik helemaal top maar om dan mensen die voor een ander haar afstaan stom te noemen vind ik eigenlijk gewoon gemeen.
Dat sommige mensen die ‘donateurs’ de hemel in prijzen alsof ze de Nobelprijs voor de vrede verdienen vind ik ook soms wat overdreven maar ik vind het altijd een mooi gebaar van mensen dat ze wat voor een ander doen.
Er zijn echt miljoenen manieren waarop je echt iets voor een ander kunt doen wat mijns inziens waardevoller is dan een stuk haar afknippen en dat vervolgens van de daken schreeuwen.
Maar goed, impopulaire mening in een impopulaire meningentopic!
Dit topic moet eigenlijk impopulaire meningen zonder Omg reacties heten
Ik vind sowieso dat als je iets voor een ander doet dat niet van de daken hoeft te schreeuwen. Als je er over vertelt om anderen te overtuigen het ook te doen/doneren prima, maar veel mensen die iets goeds doen willen dat zo graag vertellen om credits op te strijken voor zichzelf.
Dus als je haar doneert prima, maar dat kan ook zonder instapost met before en after en dat je het gedoneerd hebt (heb wel het idee dat dit een paar jaar geleden veel meer gebeurde, hoor er nu nooit meer iemand over).
Nee sorry dit zijn echt de ergsten
Het 4 mei gedicht van de goede daden
Haha vind je het dan wel prima als iemand het doet maar het niet van de daken schreeuwt?
Als je kaal bent door kanker kan ik me best voorstellen dat je een pruik wil dragen om gewoon af en toe even te kunnen doen alsof je niet zo ziek bent. Niet per se voor de buitenwereld. Maar aan de andere kant ook juist voor de buitenwereld, dat iedereen niet meteen ziet dat je ziek bent en medelijden met je heeft of ongemakkelijk gaat doen.
Daarnaast heeft je haar verliezen gewoon heel veel impact, op hoe je eruit ziet maar ook mentaal. Tuurlijk komt dat deels ook door deze samenleving, waarin lang, weelderig haar gezien wordt als mooi, sexy en vrouwelijk, en kaal niet. Maar kaal zijn accepteren / omarmen is toch echt makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarbij is een haarwerk van echt haar nogal duur, denk al gauw aan rond de 3000 euro. Dus dan is het wel fijn als iemand gedoneerd heeft.
Ben het wel met je eens dat mensen niet hoeven te doen alsof het een enorme heldendaad is. Het is niet alsof je een nier gedoneerd hebt.
Ik vind het tegenovergestelde. Social media staat vol met zo veel schadelijke onzin waar de wereld niets aan heeft. De wereld zou echt mooier zijn als iedereen eens liet zien wat voor goed en moois ze voor de wereld doen. Waarom zou je geen complimenten mogen krijgen als je iets goed doet voor de wereld? Iedereen lekker posten over bloeddonaties, opruim acties in de buurt, dat je je bejaarde buurvrouw helpt met boodschappen doen, je verdient alle likes en positive comments die je kan krijgen.
Wat een gebrek aan inlevingsvermogen in dit topic. Posts over goede daden (zoals bijvoorbeeld de haardonaties) zijn niet altijd gericht op aandacht en borstklopperij hè. Het is vaak ook bedoeld om meer info te verspreiden over het initiatief en anderen aan te zetten hetzelfde te doen.
Daarnaast is er in verhouding minder “westers haar” beschikbaar voor pruiken t.o.v. niet-westers haar. Voor zover ik weet zijn die donaties in NL belangrijk om betaalbare en realistische pruiken aan te kunnen bieden voor kinderen/volwassenen met westers haar (pruiken van niet-westers haar zijn vaak zichtbaar te dik voor mensen die van zichzelf een ander haartype hebben). Het is voor veel mensen juist zo belangrijk een realistische pruik te hebben en dus de optie te hebben er “normaal” en onopvallend uit te zien.
Naast echt de absurde termen die je gebruikt; ik vraag me echt af of dit klopt. En zelfs dan hoef je jezelf niet de hemel in te prijzen om info te verspreiden. Dat is gewoon borstklopperij.
Ik zou eerder een probleem hebben met hoe niet ethisch een groot deel van de echt haarindustrie is dan zorgen maken over de dikte van haar (waar ik inderdaad ook mijn twijfels bij heb)
Wat vind je absurd? Westers?
Veel pruiken worden gemaakt van Aziatisch haar, omdat dat goedkoper is omdat daar blijkbaar veel gedoneerd wordt (of dat helemaal vrijwillig is betwijfel ik). Chinees haar is bijvoorbeeld over het algemeen inderdaad dikker dan Europees haar. Maar ik heb zelf best dik haar voor Europees haar, dus het verschilt natuurlijk per persoon.
Veel vrouwen willen toch een pruik die het meest op hun eigen haar lijkt en ja dan kom je vaak uit op Europees haar als je zelf ook Europees haar hebt. Al vind ik zelf het verschil wel meevallen. En ja sorry maar deze termen worden gebruikt in de pruikenwereld, weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen.
Westers/niet westers is gewoon een rare verdeling, in alle gevallen, maar zeker als het om haar gaat. Je kunt het dan prima over dik, dun, stijl, slag, krul, kroes, blond, rood, bruin, zwart hebben. Daarnaast kun je met synthetisch haar tegenwoordig erg realistische pruiken maken, waardoor de keuze tussen echt en nep eerder afhangt van persoonlijke voorkeur dan uiterlijk. Prima als je graag wilt applaudiseren voor zoiets simpels als je haar lang genoeg laten groeien, afknippen en in een envelop opsturen, maar het is gewoon niet zo’n zwaar noodzakelijke goede daad voor deze wereld.
Tja ik ben het ook niet eens met de termen “(niet)-westers”, vandaar dat ik het ook tussen aanhalingstekens heb gezet, maar het zijn gangbare termen (zoals @Vuurvliegje al aangeeft).
Het is algemeen bekend dat er in verhouding minder westers echt haar op de markt is. Het overgrote deel komt uit Azië (China, Noord-Korea, Vietnam, India etc), waar het haar vaak onder dwang, armoede of valse voorwendselen wordt afgenomen. Dat is echt een massaindustrie. Mensen die een haarwerk nodig hebben willen vaak een echt haarwerk dat op hun eigen haar lijkt omdat het in hun beleving dan minder opvalt. Iemand met van nature licht en/of fijn haar loopt dan al gauw tegen hoge kosten aan, want een haarwerk van ethisch westers haar is duurder dan de massaproductie uit Azië, en eentje van gebleekt en uitgedund niet-westers haar ook, want het is professioneel nabewerkt. Prima toch, dat mensen haar doneren aan een stichting het mogelijk maakt op een betaalbare en ethische manier aan de vraag van een kwetsbare groep mensen (meestal kinderen) te voldoen, en dat dit op social media wordt gepromoot. Kan daar echt niets negatiefs in vinden.
Ik bied je een alternatief, je plaatst het eenmaal tussen haakjes en gaat daarna gewoon weer op dezelfde voet door. Ik snap dat niet zo, maar terug naar het onderwerp. Er is gewoon een scheidslijn tussen promotie/bewustwording en zelffelicitatie en ik ben echt allergisch voor die laatste dus snap de impopulaire mening volledig. Kan alleen maar met mijn ogen rollen bij foto’s van de volgende Anne-Fleur die een minimale bijdrage aan de wereld uitvergroot voor de complimentjes. Agree to disagree dus.
Ik vind het ook echt gezeur. Andere mensen proberen iets goeds te doen en ze doen er niemand kwaad mee. Snap echt niet je daar op gaat zitten zeiken. Steek die energie liever in iets waarvan jíj gelooft dat de wereld beter wordt denk ik dan.
Ik heb een beetje medelijden met je. Wat moet het vermoeiend zijn om altijd maar iedereen de les te willen lezen.