Impopulaire meningen #5

De discussie wordt voortgezet vanaf Impopulaire meningen #4 - #5408 door George.

Eerdere discussies:

6 likes

Ik vind Vans echt het allersaaiste merk

18 likes

Even gequote zodat het hier verder kan gaan. Ik vind wat je zegt op zich geen slecht idee, maar ik ben wel bang dat bijvoorbeeld een PostNL de kosten die dit soort veranderingen (in het begin) met zich meebrengen vooral worden gecompenseerd door werknemers nog meer uit te buiten. Of dat er dan een subsidie voor wordt geëisd terwijl de winsten hetzelfde blijven.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het probleem neerleggen bij bezorgdiensten misschien wel fair is, maar ik niet denk dat dat alleen voor een goede oplossing gaat zorgen.

2 likes

Ik denk ook dat de overheid hier zou moeten ingrijpen en/of het moet faciliteren, als we het aan commerciële bedrijven overlaten wordt het sowieso niks. En aan de consument ook duidelijk niet.

3 likes

Ik zag laatst bij een online bestelling (WE Fashion) dat als je niets uit je bestelling retourneerde, je bij een volgende bestelling op 1 item korting kreeg.

Van de ene kant misschien een extra stimulans om mensen wat beter over hun bestelling te laten nadenken, aan de andere kant stimuleer je er ook weer een nieuwe aankoop mee. Maar dat is waar zo’n bedrijf natuurlijk wel op hoopt.

Wat misschien ook zal helpen als maatvoering gewoon eens Ă©cht accuraat wordt en niet zo extreem tussen en zelfs binnen merken wisselt. Dan voorkom je hopelijk dat mensen alles in 2 maten bestellen.

13 likes

Ja dat is ook zo! Ik denk dat geen enkele “oplossing” zonder haken en ogen is. De overheid zou het ook gewoon helemaal moeten reguleren/controleren, want zoals je al zegt zou een PostNL anders alles doorberekenen aan de consument en de bezorgers nog meer uitbuiten. Dat helpt al helemaal niet.

5 likes

Ik zou het prima vinden, scheelt me weer geld. :person_shrugging:

1 like

Natuurlijk. Alsof er ook maar iemand is die vrijwillig al zijn geld spendeert aan herfst- en halloweenshit van AliExpress

9 likes

Nee, helemaal niet. :relaxed:
Het maakt me denk ik een stuk bewuster met bestellen van wel of niet. Zoals nu ook met import kosten met bijv Disturbia vanuit Engeland.
Als ik nieuwe kleding dan nodig heb dab moet ik naar de stad en daar ben ik minder vaak dan online.

(Eigenlijk nog bewuster. Kringloop of koop nu veel op vinted. Of gewoon niet. Soms nog wel via Shein maar ook niet bijzonder veel. Vaak laat ik het een paar dagen in winkelwagen liggen en dan check ik na een week of ik het nog wat vind en dan vaak klik ik daar ook nog weg🤷.)

1 like

Dat! Bij H&M of Monki heb ik soms S, soms XXL, daar kun je toch niks mee als je online wil bestellen. Voor mij is dat rondzoeken in zo’n overvolle rommelwinkel als H&M de grootste reden om daar online te kopen, ik zou best naar de stad willen fietsen als ze daar in een gereserveerde paskamer met goed licht alles in 3 maten klaar hangen en je alles kan achterlaten wat je niet wil hebben.
Er zijn best innovaties te bedenken om al dat pakketjesverkeer te verminderen of te verduurzamen, maar bedrijven worden daar niet toe gedwongen of gestimuleerd, dus het gebeurt niet.

9 likes

Ik denk ook dat het helpt als er minder manieren zijn om op afbetaling te shoppen. Sinds dat ik mijn klarna niet meer in kan shop ik vrijwel geen kleding meer online.

5 likes

Ik heb echt nog nooit klarna gebruikt

Ook geen andere dingen op afbetaling

6 likes

Ja is veel beter. Ik zie wel eens tiktoks van meiden die continu 800 euro klarna schulden hebben. Je kan het ook blijven uitstellen qua betalen of in delen. Ziekelijk eigenlijk

3 likes

Wat naar :frowning: dit is hoe je in de schulden raakt ja

1 like

Het erge is dat je als webshop verplicht bent om achteraf betalen aan te bieden anders kan je een hele dikke boete krijgen.
Ik vind dat echt zo krom, want het is als bedrijf niet handig (je krijgt pas een maand later de betaling en er gaat een dik percentage af) en je stimuleert zo dat mensen iets kopen wat ze misschien op dat moment of later niet kunnen betalen.

9 likes

Maar wie verplicht dit?

4 likes

Het Burgerlijk Wetboek.

2 likes

Is dat specifiek voor online aankopen? Want als ik 3 jassen koop in een fysieke winkel omdat ik thuis op mijn gemak wil passen, moet ik ook direct betalen.

1 like

Het gaat er eigenlijk om dat de betaling dient plaats te vinden ten tijde van de levering bij een consumentenkoop. Als jij in een fysieke winkel wat koopt, vindt de levering tegelijk plaats. Bij een online winkel leveren ze pas later, waardoor ze dus ook niet meer dan 50% van de betaling vooraf kunnen vragen.

7 likes

Echt? Ik ken genoeg online winkels die dit echt niet aanbieden. Zoals de Bijenkorf bijvoorbeeld. Of geldt een creditcard ook als achteraf? Nouja andere webshops hebben dit ook niet altijd.

4 likes