Zo boomerig ![]()
Ik herken het wel een beetje. Ik heb een leuke baan maar zit niet helemaal op mijn plek in het team, en er wordt inderdaad veel gekletst en ook wel geroddeld. In mijn vorige team had ik daar minder last van.
Nutteloos vind ik mijn werk niet, maar wel vluchtig. Alles waar ik nu aan werk ligt over een jaar alweer bijna in de oudpapier container, en zo gaat het altijd maar door.
Ik ben nu wel benieuwd wat je zelf voor werk doet?
Overal wordt toch ook geroddeld en gekletst? Of je nou in een winkel, het ziekenhuis, een kapsalon of op kantoor werkt.
Maar wat voor kantoorbanen vind je dan nutteloos aka wat doen je vrienden?
Dit valt voor mij toch wel in de categorie doorgeslagen kapitalisme. Waarom moet iedereen 100% productief en nuttig zijn tijdens zijn werk? Die efficientie-drift maakt ons niet gelukkiger. Vroeger had je ook gewoon een brugwachter die de hele dag zat te wachten op bootjes. Die mensen zijn weggeautomatiseerd door mensen op kantoor, die dan weer niet efficient worden genoemd.
Banen waar de productiviteit belachelijk hoog is, bijvoorbeeld in de zorg, vallen mensen heel veel uit.
Ik heb 5 jaar lang zelf een kantoorbaan gehad en alhoewel het werk opzich niet nutteloos was, voelde ik me wel nutteloos zo 8 uren lang achter de pc. Ik had zelf geen problemen met collegaâs maar anderen wel en soms zat ik op kantoor als het vrij stil was (veel thuiswerken) en dan zaten de teamleiders en managers enz er wel en die waren dan aan het lachen en niks doen voor mijn gevoel ![]()
Ik werd heel ongelukkig van kantoorwerk en werk nu in een ziekenhuis.
Ja van alles en alhoewel ik de functie niet nutteloos vind klinken hoor ik zoveel verhalen van dagstart met eerst een rondje hoe voelt iedereen zich en hoe was je weekend en dat een uur lang dan denk ik??
Ik zit niet echt in dit wereldje van lean en agile of hoe al die werkmethodes toch heten, maar bij de ene vriendin die ik ken die een dagstart heeft op werk duurt dat 10-15 minuten, niet een uur
Dit kan toch heel nuttig zijn? Op heel veel banen is samenwerking heel belangrijk, dat betekent ook even inchecken bij je collegaâs? Dat is ook een investering die je doet in je team. Ik heb lang op een plek gewerkt waar heel weinig collectiviteit meer was; iedereen had zijn eigen agenda, je sprak elkaar samen hooguit 1x per maand ofzo. Zit nu op een plek met wekelijkse inchecks en gezamenlijk lunchen en zonder dat het geforceerd/opgedrongen is (je kunt kiezen wat je doet) en dat vind ik echt heel prettig voor de binding/laagdrempelig samenwerken
Jaaa maar de brugwachter hoefde niet de hele tijd een Teamsmeeting aan te hebben staan over KPIâs en de nieuwe indeling van de dashboards ![]()
Nee die moet gewoon de hele tijd wachten tot er een boot komt terwijl hij uit zân neus vreet
(Geen idee of dit echt zo is maar in veel banen heb je wel inefficiëntie momenten naar mijn mening, en dat is maar goed ook)
Ik wou dat ik dit herkende haha. Mijn ervaring met kantoorbanen is juist zelden tijd voor pauze en kletspraatje en megaveel werk en meetings. Ik zie de mensen in het veld met uitvoerende functies bij ons altijd veel meer kletsen en ouwehoeren. (Lijkt me veel leuker). Als de collegaâs toxic zijn en elkaar haten moet je gewoon weg hoor.
Ja dus conclusie: het is overal anders
Nee dat kan, zoals ik zeg, bij mij op het werk is de keuze of je daar behoefte aan hebt of niet. Bij ons is de weekstart met name inhoudelijk (en ook facultatief) en of je mee gaat lunchen idem, maar ik heb echt 100x liever wat tijd die is âverdaanâ door persoonlijk geklets dan geen tijd hebben/maken als werkgever voor een gesprekje omdat het werk altijd doorgaat/je per se die 8 uur nuttig moet besteden. Lijkt me heel onprettig
Ik heb soms meer het idee dat alle kantoormensen (ik ook) maar wat doen en een beetje âkantoortje spelenâ / âvolwassentje spelenâ, met al die meetings en kantoorjargon en projecten, waar uiteindelijk vaak weinig tastbaars uit komt.
Elkaar lekker bezig houden in verzonnen banen.
(Ja er zijn hele nuttige kantoormensen met nuttige banen blabla. Mijn eigen werk is ook niet nutteloos, maar vaak verlang ik echt naar een praktisch beroep).
Haha ja dit, same! Ik heb een kantoorfunctie in de zorg, met taken die ook echt moeten/ extern opgelegd zijn (financieel) dus niet compleet nutteloos, maar als je het dan op macro niveau bekijktâŠ
Ik ben wel aan het onderzoeken welke mogelijkheden er nog zijn om me om te scholen om (deels) als zorgverlener/behandelaar aan de slag te gaan, ik denk dat ik daarin toch nog weer iets meer kan bijdragen aan de maatschappij.
Iemand die bij 112 in de lijn werkt, heeft ook een âkantoorbaanâ. De ene kantoorbaan is de andere niet.
Ik heb geen kantoorbaan en de helft haat elkaar alsnog ![]()
Ja dit vind ik soms ook wel. Dan ga ik van meeting naar meeting en einde van de dag kan ik niet eens benoemen wat ik concreet heb gedaan.
Oh dat vind ik juist wel gezellig