Ik heb dit juist met bepaalde groene thee, smaakt zo naar vis
Jaaa heb echt gore hojicha gehad op die manier. Maar er zijn ook best groene thee versies die wat meer haast hartig zijn. Alleen als je alle matcha vissig vindt ligt het wel eerder aan jezelf of de bereiding.
Zo heb ik ook wel eens dat als ik last heb van allergie ik of heeel goed kan ruiken of ineens dingen maar pindakaas (wat niet zo is haha) ruiken. Zo kut.
Zure koffie is vaak ook gewoon verbrande koffie. Dan hebben ze een teringduur apparaat staan, en dan zetten ze hem veel te heet. Niet te haggelen.
Haha ik maak het dus nooit zelf want ik vind het dus helemaaal niet lekker, dus het ligt denk ik echt niet aan mezelf. Was laatst nog in een japanse matcha tent met een matcha-fijnproever vriendin en ook daar kwam de vislucht je echt tegemoet vond ik
Maar wat ik zeg: ik proef dat ook wel makkelijk in andere groene theesoorten
Nou ja, ik bedoelde het ligt aan jezelf in de zin dat je wss dat koppelt aan vissig maar het eigenlijk umami is wat je niet lekker vindt (ruiken).
Haha same, ik moest altijd lachen als mijn vriend biefstuk weer eens liep te dry brinen, want hihaho dat verschil proef je echt niet. Waren we laatst uit eten, ik neem een hap van die biefstuk en voor ik het wist gooide ik eruit ‘hmm… hij is wel mals maar niet gedrybrined’ ![]()
Haha ja en het is ook grappig hoe je brein dingen associeert… ik had laatst een 0.0 corona van iemand en die smaakte naar mijn gevoel echt naar zeep??? Maar iedereen vond me raar haha. (Ik heb dat ook sterk met koriander, maar heb sindsdien mijzelf wel aangeleerd om dat anders te associeren ofzo? Kan nu wel beter wat koriander eten, vond ik eerst echt vieeees! De eerste keer dacht ik iemand per ongeluk schoonmaakmiddel op mijn eten had gespoten
Nu vind ik een klein beetje wel lekker.)
Aah check, nee omdat iemand anders ook zei ‘dat komt misschien omdat je het in een metalen bakje maakt’ oid. Zou kunnen hoor! Ben verder wel umami fan, het is voor mij echt specifiek bij groene thee/matcha dat ik denk: mhoaw
Maar van koriander is toch juist wetenschappelijk bewezen dat het genetisch bepaald is dat sommige mensen het naar zeep vinden smaken?
Klopt! En ik denk dat dat eigenlijk wel voor meer dingen zo kan zijn, alleen heb ik mijzelf dat dus een soort van kunnen afleren? En ik vind dingen, zonder koriander, sowieso snel naar zeep smaken
dus denk dat associatie ook een grote rol speelt
Ik vond het eerst naar zeep smaken en nu al jaren niet meer, en vind het ook heel lekker nu.
Genetisch defect overwonnen
Ik manifesteer dit voor mijn vriend, want elke keer als ik platte peterselie koop huil ik van binnen.
Ik vind koriander dus ook naar zeep smaken, maar wel lekkere zeep? Dus ik heb het altijd gewoon gelust en toen hoorde ik hiervan. En toen dacht ik: ja…klopt, maar het is wel gewoon lekker?
Maargoed blijkbaar likte ik als kind ook aan badbruisballen dus dat is vast weer een ander genetisch defect.
Hahah dit heb ik ook! Ik snap heel goed dat mensen het vinden, maar ik vind het gewoon lekker!? Je kan jezelf best daar in trainen hoor ![]()
Edit: koriander geen bruisballen. Al kan ik niet ontkennen dat ik in een vreetbui ooit stukjes chocolade uit een lush bruisbal heb gepulkt en gegeten ![]()
Ik heb dit ook! Ook hele sterke associaties met specifieke plastic bekers die we vroeger op de camping gebruikten en die wij als kinderen met veel te veel sop gingen afwassen. Sterke nostalgische gevoelens bij koriander ![]()
Maar waarom zou je?
Het is toch leuk en handig om veel dingen te lusten. Anders aten we allemaal nog vissticks met spinazie a la creme (ook lekker) en dronk niemand koffie en wijn
Voor als je op vakantie gaat naar Mexico ![]()
Dit ging om 1 ding niet lekker vinden. Ja als je veel niet lust dan is t een ander verhaal
Nieuwsgierigheid ook denk ik? En koriander zit stiekem in best nog wat dingen als je buiten de deur eet (ok geen pizza ofzo, maar mijn eerste openbaring was bijv. in een burrito, waarvan ik dus dacht dat iemand was uitgeschoten met schoonmaken). Soms moet je je smaakpalet ook gewoon een beetje uitbreiden.
ik vind brat echt een kutalbum
(hoorde net een nummer dat me eraan herinnerde)