Inflatie en energiecrisis

Goede ventilatie gaat hand in hand met goede isolatie omdat je tegelijk met het isoleren van een woning ook moet nadenken over ventilatie, een potdicht huis is niet gezond. Met een CO2 meter zie je hoe snel de luchtkwaliteit achteruit gaat als je alleen al met 2 mensen in een ruimte met matige ventilatie zit. Roosters open hebben is zeer belangrijk maar je kunt ze zeker wat minder ver open zetten. Helemaal dicht in een goed geïsoleerd (nieuwbouw) huis zou ik alleen voor hele korte periodes doen of als je een andere vorm van ventilatie in huis hebt (bv. mechanische ventilatie).

Ventileren doe je overigens niet alleen tegen zaken als vocht en schimmel maar überhaupt voor de algehele luchtkwaliteit in huis. Zie oa Ventilatie in huis | Milieu Centraal

3 likes

Bedankt voor alle antwoorden!
heb ze voor nu maar eventjes dicht gedaan, en dan vanmiddag weer even (half)open. We hebben nog nooit schimmel gehad of veel vocht binnen, dus dan zal het ook geen ramp zijn om ze af en toe dicht te doen.

1 like

Ik heb ze ook en ik kan ze ook een beetje open zetten. Het gaat er om dat verse lucht het huis in kan en uit kan. Alles potdicht is niet goed. Maar soms staat de wind erop en dan voel je het gewoon waaien. Dus ik heb de ramen waar meestal geen wind op staat helemaal open. En degene waar de wind vaak of soms op staat op een kwart of half open. s Ochtends zet ik sowieso alles even open, ook een raam in iedere ruimte, en doe het na een half uur weer dicht. Gewoon om even te zorgen dat er iedere dag even frisse lucht binnenkomt.

Als ik ze dicht doe zuigt mijn studio ongeveer vacuum hahaha. Dan krijg je de voordeur niet meer open. Echt heel raar

2 likes

Ik doe m’n roosters alleen open tijdens het koken anders blaast de kou zo naar binnen. Dan koelt het echt bizar snel af. Elke dag dus ongeveer een uurtje open en verder dicht.

1 like

Ik heb het ook getest. Scheelt me 8€ per dag, waar dan de vloerverwarming standaard op 19 goedkoper is dan m op 18 hebben staan en bijverwarmen met olieradiator. Hier een huis uit 2014 met als hoofdverwarming vloerverwarming.

2 likes

Oh dat is een behoorlijk bedrag wat het nog scheelt :hushed:

Als het goed is geeft Jetten deze week uitleg over hoe het prijsplafond werkt voor mensen met blokverwarming. Kan iemand van jullie vinden of weet iemand wanneer dat is?

1 like

Ik ben ook bij Oxxio, maar heb al ruim €400,- terug gehad. En dat terwijl ik maar €277,- p/m betaalde. Ik geloof niets dat ik nog meer terug zal krijgen.

Om het nog even makkelijker te maken :slightly_smiling_face:

2 likes

Op 12 december j.l heb ik inderdaad deze mail gehad:

Beste mevrouw…….,

In januari eindigde de looptijd van je vaste contract en ben je overgegaan op ons LosVast product. Dat is een contract voor onbepaalde tijd met variabele leveringstarieven. Volgens jouw contract hadden deze LosVast tarieven het eerste jaar gelijk moeten blijven, maar door een vergissing zijn er voor jou al eerder nieuwe tarieven ingegaan. Sorry, dit had niet mogen gebeuren. We gaan dit dan ook corrigeren.

Nou ben benieuwd :thinking:

1 like

Wij hadden een losvast contract bij oxxio die liep t/m oktober dit jaar. In juli zijn wij verhuisd en hebben het contract meegenomen, maar onze tarieven zijn wel aangepast. Ik ben benieuwd of het voor ons ook geldig is, even afwachten…

1 like

Ik hoop voor jou dat het gunstig uitpakt! Wat extra centen is altijd mooi meegenomen!

4 likes

Iemand - ik denk in dit topic - deelde onlangs een link naar een Scandinavische site met merinowollen ondergoed. Ik had het opgeslagen maar ben het kwijt :pensive:

Asking for a moeder die alsnog de verwarming op 20 zet omdat ze het graag behaaglijk heeft.

1 like

Super! Heel veel dank!

2 likes

Voor de mensen met blokverwarming is er eindelijk iéts van duidelijkheid!

2 likes

Nou ben benieuwd… Ik zit zelf op een gedeelde meter met mijn drie bovenburen, drie woonlagen in totaal. Vraag me af hoe dat dan precies in zijn werk gaat want ik betaal het voorschot aan mijn verhuurder, en zij moeten het dan dus aanvragen en zij zullen het dan ook ontvangen denk ik? En dan weer overmaken/verrekenen met ons, de huurders.

“De vereniging van eigenaren of de verhuurder kunnen de tegemoetkoming binnenkort aanvragen. De maanden november en december worden met terugwerkende kracht uitbetaald.”

2 likes

Pf het is zo onzeker allemaal he! Ik woon gelukkig wel in een groot complex van de officiële woningbouw maar ik vind het ook spannend. Sowieso zal het een stuk later komen verwacht ik als ik de snelheid van mijn woningbouw een beetje ken :joy:

1 like

Dit hebben wij ook gedaan (laten doen) en echt heel veel profijt van gehad deze koude periode. Ongevraagd advies, zorg er (als je die hebt) ook voor dat je het trapgat dicht maakt en die afdichting ook isoleert.

5 likes