Inflatie en energiecrisis

Ik begrijp er echt niks van. Wij hebben in april een appartement gekocht en hebben vebouwd dus zijn er pas in juli gaan wonen. Die eerste maanden weinig gas verbruikt want het was natuurlijk erg warm. Nu was het eerdere advies van de vorige bewoner om op 150 euro per maand te gaan zitten (het is een appartement van 80m2 en A-label). Toen de prijzen zo stegen hebben wij hem vanaf september op 200 gezet. We zitten bij Vattenfall en kunnen ons verbruik bijhouden online en we zitten daar echt elke maand nog onder. Ook in vergelijking met andere appartementen met 3 inwoners, zitten wij eronder. Maar nu hebben we net een advies gekregen voor de aankomende maanden en nu geven ze aan 535 euro per maand! Ik begrijp gewoon echt niet hoe ze aan dit bedrag komen? We hebben zo weinig verbruikt dit jaar tot nu toe en zitten dus steeds nog onder ons maandbedrag. En bovendien lijkt 535 euro voor een abonnement met A-label me sowieso echt heel veel!? Heeft iemand dit ook (gehad)?

Wat zijn je tarieven? Dat is wel belangrijk voor het verhaal. Want ik kan nu wel vertellen dat wij een soortgelijk bedrag betalen voor een vrijstaand huis wat slechter is geïsoleerd, maar dat zegt niet zoveel zonder tarieven, omdat die zo verschillen momenteel.

December en januari zijn vaak de duurste maanden qua gasverbruik, wij betalen vanaf september zo’n soort bedrag en waar dat de afgelopen maanden veel te veel was hebben we deze maand (met nog 1/3e) te gaan al veel meer verbuikt aan gas dan dat bedrag.

Het klinkt mij overigens wel als bizar veel voor een appartement wat goed is geïsoleerd. Anders zou ik de klantenservice eens bellen hoe ze aan dat bedrag komen.

2 likes

Ik zit hier inderdaad ook op te wachten! Het zou fijn zijn als ze er snel uitkomen, iedere euro is welkom… ik heb nog maar 3 maanden contract maar zou fijn zijn als ik in die 3 maanden idd die inflatiecorrectie nog kan krijgen, scheelt ook weer in de ww, want dat word uiteindelijk bepaald op je laatste loon…

3 likes

Thanks voor je reactie. Ik heb inderdaad maar even gebeld en er is dus een fout gemaakt bij Vattenfall, heel veel mensen zien een hoger bedrag dan dat het eigenlijk zou moeten zijn. Dus hier ook goed om te weten!
Ze zei wel, je kunt heel gemakkelijk de app downloaden en dan een nieuw termijnadvies aanvragen, maar nu kan ik dat totaal weer niet vinden in die app natuurlijk haha. Maar goed, ik laat het maar even voor nu.

5 likes

Je kunt het op dit tabblad (verbruik) vinden, als je omlaag scrolt kun je zelf een bedrag kiezen

2 likes

Ja dit zie ik ook inderdaad, maar ze gaf aan dat ik ergens in de app een nieuw termijnadvies aan kan vragen (nu staat er dus nog 532 euro), maar dat kan ik niet vinden.

1 like

Wat fijn! Ik kan bij Greenchoice al dagen geen geschat termijnbedrag meer zien, maar ze hebben wel even het maandelijkse bedrag met 50+ euro omhoog gezet. Zonder uitleg of email of wat dan ook. Kan m wel weer terug zetten naar het oude bedrag (maar niet veel lager).

Vandebron ook, 35 bovenop de 100 die ik al betaal. Paar dagen geleden kon ik nog verlagen naar 5 euro per maand :clown_face: ik ga wel ff bellen ofzo

2 likes

Volgens mij kan dat maar 1x per maand. Althans wij hebben ons termijnbedrag onlangs eindelijk kunnen aanpassen, nu staat er dat we pas volgende maand weer een nieuw advies kunnen aanvragen.

5 likes

Ah ok thanks. Dan kijk ik over een poosje wel weer even. Ik ga hem in ieder geval niet zelf 300 euro verhogen haha

2 likes

Bij mij was dit ook en via de app kon ik dit alleen aanpassen naar alsnog een veel te hoog maandbedrag. Uiteindelijk hebben ze het via whatsapp aangepast naar een lager bedrag. Eerst kreeg ik een robot en toen heb ik heel vaak het gewenste maandbedrag gestuurd en uiteindelijk vroeg een echt persoon “wilt u het maandbedrag aanpassen naar x euro?”. Misschien een tip!

3 likes

Greenchoice heeft 'm bij ons naar 21eu per maand gezet :clown_face: morgen maar weer ff bellen zodat ik er 100eu bij kan doen

1 like

Wanneer je een contract hebt met tarieven onder het prijsplafond is de kans groot dat je vanaf januari meer gaat betalen. Dit heeft te maken met dat je geen voordeel hebt van het prijsplafond maar wel nadeel van de btw die weer naar 21% gaat, de energie belasting gaat omhoog, de netbeheerkosten gaan omhoog etc etc.

Heeft Greenchoice bij mij ook gedaan idd. Mag een bedrag uitzoeken tussen 280 en 733 euro,
en 280 is al meer dan we waarschijnlijk zullen verbruiken, joe joe.

1 like

Hier ook helaas. Zit je onder het prijsplafond met je bedrag? Er staat namelijk in de app dat het dan komt door de veranderde overheidsmaatregelen. Als je al onder het prijsplafond zat dan mag je nu meer betalen.

Wat vreemd dan dat ze het zo hoog hebben gezet. Bij mij hebben ze het naar 143 euro pm aangepast, heb het zelf maar aangepast naar 160 euro pm.

1 like

Wij betalen sinds eind januari 300 euro per maand voor gas + licht. Nu heeft Greenchoice op basis van het prijsplafond een nieuw termijnbedrag vastgesteld: 341 euro. Terwijl we per kubieke meter gas met het prijsplafond minder gaan betalen. Zo irritant dit :roll_eyes:.

Volgens mij baseren ze zich op het jaarlijkse verbruik van de vorige bewoners, die echt veeeeeel meer gas + elektriciteit verbruikten dan wij doen. Zou fijn zijn als dat bedrag wordt gebaseerd op wat wij verbruiken. Ik heb het termijnbedrag dus toch maar aangepast naar 300 euro, hopelijk gaat dat goed.

2 likes

Maar let op: de energiebelasting gaat wel weer van 9 naar 21%!

4 likes

Yes, dat weet ik. Ons vorige termijnbedrag was ook gebaseerd op een btw percentage van 21%, dus denk dat dat goed moet komen dan!

1 like

Dit is echt top

8 likes