Hier is laatst een heel uitgebreid item over geweest bij radar! Kan heel handig zijn om die eventjes te kijken!
Wie wil met mij meedenken? Dit artikel heeft mij namelijk een beetje bang gemaakt
Ik heb nu al een tijdje een variabel contract (Greenchoice groen&vrij wind en zon). Is in 2023 begonnen als vast maar heb het daarna door laten lopen op variabel, eigenlijk heel bewust omdat ik een koopwoning zoek. Maar die zoektocht duurt nu al 1,5 jaar
. Door bovengenoemd artikel ben ik nu in dubio: misschien toch maar voor een jaar vastzetten? Maar als ik in de tussentijd moet opzeggen omdat ik toch een woning heb gevonden moet ik een boete betalen. Maar misschien zijn de gasprijzen nog wel hoger?
Iemand toevallig goed thuis in deze materie?
Mijn huidige huurwoning is vgm eind jaren 50 gebouwd, zou energielabel B moeten zijn maar dat geloof ik eerlijk gezegd niet (is afgegeven terwijl ze nooit binnen zijn geweest, alleen bij de overburen zijn ze wezen kijken).
Een vast energiecontract kan je gewoon meenemen als je verhuisd, dus je hoeft als je verhuisd niet je contract op te zeggen en een boete te betalen. Ik zou nu een vast contract afsluiten voordat de gasprijzen stijgen.
Je kunt toch een verhuizing doorgeven en je contract meenemen? Of verwacht je dat je een woning zonder gas gaat kopen? Vast is vaak voordeliger dan variabel dus zou dan nu vast nemen en dat gewoon meenemen. Volgens mij rekent greenchoice (zit ik ook) ook geen vaste boete maar alleen de kosten die het hun extra kost als je toch voortijdig opzegt. Die info kun je ook makkelijk bij hen opvragen, dan weet je waar je aan toe bent ![]()
Omg hahahahaha ik ben echt zo onwetend ook op dit gebied, dankje. Jij ook @crazyplantlady ik denk dat ik even met ze ga bellen voor vast contract.
Ik zou via energievergelijksites zoals gaslicht.com en Independer je verbruik invullen en dan kijken welke betrouwbare aanbieder het goedkoopst is op jaarbasis. Met variabel zit je niet vast aan je leverancier namelijk dus misschien kun je een scherpere deal krijgen dan alleen bij je huidige leverancier kijken
Ik zou ook echt andere energieleveranciers vergelijken (via vergelijkingssites of via de sites van verschillende leveranciers zelf).
Verlengaanbiedingen zijn echt niet altijd even gunstig en loyaliteit wordt niet echt beloond in deze sector. Vaak krijg je als nieuwe klant ergens anders veel gunstigere prijzen. Toevallig zelf net overgestapt van Greenchoice naar een andere leverancier voor elektra, scheelde 6 cent per kWh tov het verlengaanbod wat ik van greenchoice kreeg.
Het is moeilijk om te voorspellen hoe snel alles weer zakt qua prijs na de winter en of het vaste contract dan netto goedkoper is, maar als je wil weten waar je aan toe bent is een vast contract een goed idee. Overigens is de expert van dit artikel wel echt een goede en weet veel over het onderwerp, dus sowieso betrouwbaar ![]()
Ja dit is wel een van de redenen waarom ik nu eens een vast contract voor 3 jaar heb afgesloten⦠inderdaad is de korting bij switchen elk jaar altijd wel goed, maar de prijzen stijgen netto volgens mij wel al jaar op jaar. Dus dan nu 3 jaar hetzelfde (al is het hoger dan mijn vorige contract) betalen vind ik dan toch een prettiger vooruitzicht dan de onaangename verassing van een nieuw contract na/tijdens een crisisā¦
Maar het blijft een ingewikkelde afweging omdat het lastig te voorspellen is welke kant het opgaat
Same. Toevallig vorige week ooo een vast contract voor 3 jaar afgesloten. Want je weet gewoon niet hoe het gaat lopen