Inflatie en energiecrisis

Oeh, lekker! Voor de jaarwisseling vastleggen was beter hè? Ik heb het niet helemaal goed gevolgd (klok, klepel) en was daardoor net iets te laat. Wij zitten bij Woonenergie.

Edit: nog even bij Van de Bron gekeken en ze bieden dit tarief dus nog steeds aan. Hmm, misschien toch overstappen…

1 like

Hoe is je ervaring met Zonneplan?

De ervaring is goed! Fijn om te zien wat je verbruik is. Omdat de kosten van tevoren per uur bekend worden gemaakt, kun je hierin rekening houden met wanneer je meer wilt verbruiken. Wij hebben geen eigen zonnepanelen, maar mijn ouders wel. Die betalen echt nog amper voor stroom.

3 likes

Vraagje: mijn woningbouw heeft nog 2 jaar de allerhoogste prijzen van de energiecrisis als vast contract en de prijzen voor gas zijn dus enorm hoog. Ik heb blokverwarming dus ik heb ook weinig inzicht in mijn verbruik.
Stroom zit los en heb ik mijn eigen (goedkope) contract van. In deze situatie is het dan beter om elektrisch te gaan verwarmen toch?
En heeft iemand ervaringen met elektrische kachels? Ik heb een kat en ben bang dat ze zich verbrandt tegen iets wat heel heet wordt maar dat is juist info die ik op internet niet kan vinden.

Philips 5000 Series CX5120/11 - Keramische verwarming | bol Dit is bijvoorbeeld eentje die me goed leek

1 like

Ik ben hiermee opgegroeid in een huis met vier katten en het wordt niet warmer dan een gewone radiator, dus het gevaar is niet perse erger ofzo. Wij hadden oliekacheltjes maar dat zie je niet meer zo vaak tegenwoordig

1 like

Oke dat klinkt goed! Ik heb wel een hele domme kat (ze springt het liefst op een inductie plaat als ik aan het koken ben) maar ze staat nu ook niet tegen de kachel aan dus dat moet wel goed komen.
Ik heb geen idee hoe ik moet uitrekenen of het ook echt goedkoper is, maar daar ga ik nog wel even onderzoek naar doen. Thanks.

2 likes

Ik zou ook even kijken naar hoe je verhuurder de kosten bij je verrekent: het is bij blokverwarming heel lastig om je eigen stookkosten inzichtelijk te maken tov buren, zoals je zelf ook aangeeft.
soms doen ze het ook maar gewoon op basis van je vierkante meters, dus dan ga je er niet op voor uit.

@Hippe_kikker ja ik vroeg mij ook af of je hebt gecheckt of het mogelijk is om blokverwarming dan “op te zeggen”? want anders zou ik denken dat je evengoed gewoon een rekening krijgt, ik dacht dat dat een beetje was hoe blokverwarming werkt

2 likes

Heb ik naar gekeken. Het wordt op eenheden die je verbruikt berekend. Een verdeelsleutel voor een deel leidingafgifte die inderdaad gewoon gedeeld wordt door aantal appartementen, maar ook individueel verbruik.
Dus je leidingafgifte moet je gewoon betalen maar zonder verbruik betaal je dus wel minder. Maar goed het is sociale huur en erg ondoorzichtig allemaal

1 like

Wat is er ondoorzichtig? Kan je je verbruik tot nu toe niet opvragen? Ik kan me haast niet voorstellen dat elektrisch verwarmen goedkoper is dan een blokverwarming. Dat is vaak een stuk minder efficiënt.

2 likes

Jawel maar het is geen verbruik in m3 dus je kunt er niets van maken. Het gaat in eenheden die verder niet terug te leiden zijn.
Ik heb bijv dit jaar tot nu toe 148 eenheden verbruikt, en vorig jaar in totaal 500. Voor 500 eenheden was het 129 euro. Vorig jaar heb ik bijna niet gestookt.
Maar ik heb geen contract wat ik kan inzien, ik weet niet hoeveel ik verbruik in m3 etc.

Waarom ik dacht dat elektrisch beter zou kunnen zijn is omdat mijn m3 prijs dus nog rond de 3 euro is en mijn kwh mijn eigen contract van 0,35 cent weer is. Daar zit zoveel verschil tussen dat het lonend zou moeten (kunnen) zijn. Omdat het ene dus gezakt is na de crisis maar het andere niet.

1 like

Grote kans dat zo’n elektrische verwarming wel veel minder efficiënt is in verwarmen. Het kan dan nog best tegenvallen of het echt zuinig is. Zou dan vooral kijken naar echt plaatselijk verwarmen zoals onder je bureau en dan ook even goed vergelijken wat zuiniger is. Of haal een elektrische/infra rood deken voor op de bank.

Wel vervelend dat die prijzen dan zo achterlopen en je daar nu de dupe van bent.

1 like

Ik stookte wel elektrisch in mijn oude appartement. Dit omdat ik ook blokverwarming had en je niet getraceerd krijgt wat je verbruikt hebt enzo wat ik niet fijn vondt.
Heb jij wel al te horen gekregen of je nog recht hebt op de terugbetaling blokverwarming van de overheid nav energiecrisis?

1 like

Hoeveel was jullie gasverbruik in december? Ik heb 189 euro aan gas verbruikt. Dit is de eerste winter in mijn nieuwe huisje (tussenwoning van 80m2 in mn eentje) en heb best vaak de verwarming op 17,5 graden, en max 19 gehad. Ben even benieuwd of dit normaal is of dat er misschien iets niet goed is

1 like

Ik zou sowieso even nagaan wat het verbruik is ipv bedrag, want nu kan je niet vergelijken omdat prijzen verschillen. Plus dit is best heel erg afhankelijk van hoe je huis geïsoleerd is, douche gewoonte etc. Dus iemand kan nu zeggen; goh nee ik maar 60 euro in een maximaal geïsoleerde woning die elke week 2 minuten doucht bijv.

6 likes

Ik zie dat wij vorig jaar 140 m3 gas hebben verbruikt in december. Dit jaar hebben we een warmtepomp dus veel minder dus kan je niet echt meer vergelijken. Ons huis is wel vrij goed geïsoleerd maar gaat om een tussenwoning van ongeveer 110 m2 en beneden vloerverwarming.

2 likes

Je kunt denk ik beter kijken wat je aan m3 hebt verbruikt & wat je per m3 betaalt, dan kun je beter vergelijken ipv met een los bedrag! Wij hebben 185m3 verbruikt in december zie ik net (herenhuis, 200m2, 2 personen). Ik kijk altijd per jaar verbruik, nu in een koude wintermaand is kostentechnisch ook lastig vergelijken vind ik… Ons maandbedrag is 212e per maand.

1 like

Ik bedacht me later dat een bedrag niet genoeg zegt haha (en dat er vast weinig mensen precies met mij te vergelijken zijn). Ik heb 117 m3 verbruikt, dank voor jullie reacties
Mijn situatie: bouwjaar 1990, energielabel a, douche denk ik 15 min elke dag. Verder in de keuken gebruik ik de waterkoker in plaats van warm water

1 like

Ik wilde het ook per jaar gaan bekijken (dit is pas mijn eerste jaar), maar mijn termijnbedrag is ‘maar’ 127 dus ik had even stress dat ik er in november en december zoveel overheen ben! Maar dat zal dan rechttrekken met de zomer, toen zat ik er onder

3 likes

75 m³ gas verbruik, tussenwoning 110 m², 2 personen, maar ik douche soms in de sportschool en de verwarming staat op 17 graden C als we niet thuis zijn, 18,5 als we wél thuis zijn.

2 likes