Interieurtopic #3

Dat wordt idd te krap… wil je perse deze Pax kast of sta je open voor andere opties? Bijv. 1 deel dichte kast en dan nog een kledingrek of stang (hangend vanaf het plafond) ernaast of elders in de kamer. Zoiets bijv:

dat geeft wat meer ruimte.

Je zou ook nog het bed kunnen draaien en dan ook 50 cm oid van het raam kunnen zetten, zo kan je er ook van beide kanten nog instappen.

1 like

Ik snap de indeling niet helemaal maar een kast met schuifdeuren is ook ruimtebesparend omdat je dan niet de ruimte nog nodig hebt om de deur open te doen.

1 like

Ik weet niet of het past, maar misschien is het volgende ook nog een optie: Het bed 180 graden draaien, zodat het voeteneind naar het raam wijst en dan een stuk ruimte tussen het voeteneind en het raam houden. De kast dan met de achterkant tegen het hoofdbord zetten. Daarmee blokkeer je alleen wel redelijk wat daglicht.

3 likes

Ik heb nog even zitten broeden en meten en kom nu hierop uit, met dan een bed van 1.60 en een pax van 44 cm diep met schuifdeuren. Dan heb ik ca 40 cm tussen bed en kast en dat zou moeten kunnen (tijden krappe ruimte tussen babybed en kast gehad, dus ben wat gewend :wink:).

Deze optie heeft qua licht en ruimte aan de voorzijde (waar je de kamer inloopt) geloof ik wel echt mijn voorkeur. Open kasten/rekken gaat helaas nier want ik heb een enorme huisstofmijtallergie :disappointed:

Inspiratieplaatje ‘hoekbed’

2 likes

Nu lijkt het plattegrondje een beetje anders, hoe zit de deur rechtsonder precies? In je eerste post zat de deur precies in de hoek, in de nieuwe plattegrond lijkt je deur veel meer naar rechts te zitten, als dit laatste klopt zou je de kast net zo goed onderin kunnen zetten dus tegenover het raam?

Haha ja ik ben een enorme kneus met dit soort programma’s, maar de kamer is dus rechts onderin niet vierkant, maar schuin (alleen dat krijg ik er niet in), en in het schuine stuk zit de deur, die opent naar rechts. Maar doordat het schuin is is de muur aan de rechterkant dus een stuk korter dan links. Dus deurkozijn in een hoek, daar direct links van een klein stukje muur (ca 60 cm) met stopcontacten en dan krijg je al de inbouwkast. Dus daar past helaas niks groots, had ik een spiegel tegen de muur bedacht

1 like

Ah vandaar! En in je tweede optie, zou de kast dan niet een beetje voor het raam komen? En is 40 centimeter echt genoeg om te lopen? Die twee punten vind ik zelf altijd best belangrijk! Via 1 kant erin klimmen is één ding, maar er slecht bij kunnen is met het bed verschonen ook best omslachtig.

En wat als je het bed een kwartslag draait, in de hoek zet, dus met de lange kant tegen het raam aan, en de kast tegen de lange muur naast je bed, tussen bed en inbouwkastdeur als die open staat, zou dat passen? Edit: dus de kast zoals je 'm in optie 1 had, maar je bed zoals optie 2 maar dan een kwartslag gedraaid.

1 like

Ja die optie die jij beschrijft is idd ook nog een mogelijkheid… maar de kwestie van bed moeilijk verschonen houd je dan en ik vrees ook dat dat zo propperig staat als je binnenkomt. Door de kast rechts te zetten ontsnapt hij een beetje uit het zicht, haha.

Daarbij komt dat de muur links met houten schroten is beplakt en dat vind ik eigenlijk wel mooi om te blijven zien.

Misschien moeten we tzt nog eens goed met de meubels slepen om te kijken wat het beste werkt :grimacing:.

1 like

Zal dit mooi zijn om deze kast in de rechter te plaatsen?

Het zijn allemaal gipswanden van een centimeter dik. Ik wilde in eerste instantie eiken planken over de hele breedte, maar dat gaat niet lukken. Dan stort de nis waarschijnlijk in haha.

Andere ideeën zijn ook welkom.

1 like

Kan je dan niet beter iets neerzetten ipv ophangen? Anders kan je niets in het kastje zetten!

1 like

De kast is 20 kilo en de gipspluggen kunnen 90 kilo aan. Dus er kan wel iets dan in gelukkig!

Maar waarom zouden planken dan niet kunnen als deze hele kast wel kan?
Ik vind het een prachtig systeem maar denk dat het echt op de muur beter tot zijn recht zou komen dan in de nis zegmaar.

5 likes

Ahh, ik kreeg net weer een insta ad voor Tylko, zou er niet een model daarvan in beide nisjes passen?

2 likes

Omdat ik bij planken over de gehele breedte voor een blinde verbinding zou gaan. Dus een systeem net als in een kleding kast.

Deze manier

Als hier een zware eiken plank op zou leggen zou dat te zwaar voor die constructie zijn. Met de ijzeren verticale plankdragers + betere (en meerdere) pluggen wordt het gewicht meer verdeeld over de oppervlakte en kan de gipswand het wel dragen. Dus is dit de verstandigere keuze lijkt mij. Vertel het me vooral als ik dit niet goed zie haha.

Er moet gewoon iets in de nissen. Het is nu zo kaal voor mijn gevoel en voegt het niet echt iets toe aan mijn ruimte. Een losse staande kast erin zetten heeft niet mijn voorkeur, ik denk dat dat een beetje vreemd gaat staan.

Kun je niet zoiets doen?

11 likes

Ik zou voor wandplanken van woodend.nl gaan! die zijn op maat te maken (wel duur)

1 like

Kun je die eiken planken dan niet ook bevestigen aan zowel de zijkanten als aan de achterkant, zodat dat gewicht óók verdeeld wordt? Misschien met van die latjes als @Nova bedoelt.
Ik denk wel dat die oplossing het allermooist is.

3 likes

Zou inderdaad zoiets doen wat @nova laat zien, dat kan wel wat hebben. Ja een mooie dikke eiken plank is het mooist natuurlijk, maar je kan ook bij de bouwmarkt kijken wat de opties zijn, daar kunnen ze ook vanalles op maat maken.

1 like

Ik heb zelf een bureau, vensterbank & werkblad gemaakt van een mooie dikke eikenplank.
Ik ben gewoon naar een plaatselijke houthandel gereden, die hadden vanalles staan.
Als je dan de afmetingen doorgeeft dan zagen ze dat op maat, hoeft helemaal niet ontzettend duur te zijn…

1 like

Ik herken het probleem, het zou verboden moeten worden om met van dat soort gipswanden te werken. Maar je kunt het probleem oplossen door wit (geverfde) planken (die precies passen van boven tot onder) aan de zijkant te plaatsen en daar de planken blind op te monteren. De planken hangen dan stevig aan de plank en die steunen op de grond. Ik zou echt voor een op maat gemaakte oplossing gaan in plaats van een kant en klare, want dat past nooit zoals je zou willen.

Het zijn trouwens wel hele leuke nisjes om iets van te maken. Foto’s als het gelukt is?

7 likes