Interieurtopic #3

Zo’n bora kookplaat idd!

• mijn ouders hebben een zwart granieten blad dat geborsteld is van afwerking (anticato) en daar zie je letterlijk niets op
  • als je budget het toe laat zou ik zoveel mogelijk lades nemen, ook lage lades waar je denkt weinig in te kunnen, uiteindelijke gebruik je die meer dan hoge lades. Ik vind binnen lades echt kut trouwens, dan liever een extra frontje
  • zorg dat je oven/microgolf niet te hoog komen, mijn ouders hebben deze belachelijk hoog gehangen (bovenkant bijna 180 cm en dat is echt niet fijn werken, onderkant rond werkbladhoogte is prima
  • qua materialen voor de fronten: als je voor laminaat gaat hebben de meeste fabrikanten tegenwoordig anti-vinger uitvoeringen, Fenix en Abet zijn echter de enige fabrikanten met een nano-tech afwerking wat nog een trede beter is (die kan je ook strijken als er krasjes in komen evt haha)
  • plaats ook je vaatwas op hoogte als het gaat zoals @Daelyss zegt, een van de meest fijne dingen die je kan hebben
  • je moet geen schrik hebben voor een natuurstenen werkblad, dat behandel je gewoon met een vlekstop en het kan tegen de meeste vloeistoffen, als het een kalk-achtige steen zeker verzoet nemen zodat je gewoon niet ziet als er toch ergens iets van zuur even heeft kunnen invreten
7 likes

@Moment & @MeerChanelDanCoco bedankt! ik denk dat we dan voor 9016 gaan :slight_smile:

1 like

Ik weet niet of ik plek heb voor een dubbele wasbak, want heb echt meer werkruimte nodig en veel zware apparaten. Ik probeer me echt een hogere vaatwasser voor te stellen maar dan kan je niet goed bij de bovenkant toch of begrijp ik het verkeerd :thinking: en idd graag een foto!

@Bailey ik overweeg ook een Bora kookplaat met afzuiging idd of ik wil zo een recirculatie kap. Vrienden van ons zijn wel fan van Bora maar koken wel Nederlands dus ben toch bang dat het met echt geurig en heel kruidig eten toch niet afdoende is, heb jij daar al wel ervaring mee?

Ik zat idd aan graniet te denken ipv marmer, ik vind het vaak wel luxer dan composiet en volgens mij kon dat tegen veel maar lees zoveel wissselende verhalen. Van dat matte composiet is ook goed om te weten.

Ik hoop echt zo dat ik iets leuks zie wat goed te betalen is; moet ook al een kastje opofferen voor een wasmachine en zou als het even kan toch ook wel een wijnkoelkastje willen.

2 likes

Wat ik ook nog wel erg prettig vond is de werkhoogte in het algemeen. Ons aanrechtblad is wat hoger dan gemiddeld en dat werkt toch wel heel prettig. Wij zijn beide wat langer, maar als je niet zo lang bent is dat natuurlijk niet nodig haha.

3 likes

Ja wij hebben nu idd ook een verhoogde keuken! Nooit meer rugpijn bij het snijden etc.

4 likes

image

edit: heb je zelf ook al een idee van budget? dat bepaalt de materialen en toestellen heel erg natuurlijk

8 likes

Ohhhh ook echt handig als ik zout moet bijvullen. Ik moet bijna in de vaatwasser kruipen nu. :sweat_smile:

3 likes

Onze keuken is eind vorig jaar geplaatst. Wat tips:

• Als je greeploos wilt zou ik sowieso kiezen voor de anti fingerprint coating.
  • let op de uitlijning van de lades en deurtjes. Ik vind het heel erg onrustig ogen als er geen symmetrie in het ontwerp zit, of veel verschillende hoogtes qua frontjes naast elkaar zitten. Maakt echt verschilt voor hoe luxe je keuken oogt
  • qua blad zou keramiek het meeste kunnen hebben qua zuren, oliën, krassen en hitte. Ik heb zelf gezoet composiet. Is semi-mat maar je ziet er niet alle vlekken op
  • Let qua keuze van de apparatuur ook op levertijd. Siemens, Bosch en Neff zijn slecht leverbaar (ten tijde van mijn zoektocht, misschien is het nu beter). Ik vond het ook heel handig om naar het experience center van Bosch/Siemens/Neff enerzijds en Atag anderzijds te gaan om de verschillende opties qua apparatuur zelf te zien en ervaren
  • Als je een kokendwaterkraan wil, neem een Quooker. Andere merken zijn wel echt inferieur qua service en hoe lang ze meegaan, of halen überhaupt de 100 graden watertemperatuur niet
  • Ik kan je zaken aanraden waar ze niet aan onderhandelen doen, bijvoorbeeld de DB groep. Ik had elders zelf namelijk constant het gevoel dat ik genaaid werd waar ik bij stond (ik heb overlegd met m’n manager, als je nu tekent krijgt je 50 procent korting maar alleen vandaag), en dat maakt de ervaring niet zo plezierig. Door middel van meerdere offertes opvragen kun je toch checken of je een eerlijke prijs betaalt
  • Let er ook op of de keukenzaak montage uitbesteed of zelf mensen in dienst heeft. Mijn voorkeur ging uit naar het laatste omdat ze dan niet naar elkaar kunnen wijzen bij problemen
  • Als je offertes met elkaar wilt vergelijken moet je wel appels met appels vergelijken. Dus houd apparatuur qua merk en type en keukenmerk (Nobilia, Pronorm, Rotpunkt, Next125, Tristar etc.) zo veel mogelijk gelijk
6 likes

Nee, onze keuken is nog niet geleverd. Maar volgens mij zijn er hier wel meer mensen met een Bora kookplaat die dat misschien kunnen zeggen! Ik begreep iig dat qua afzuiging Bora wel de beste is, onze keuken zaak verkocht eigenlijk ook geen kookplaten met afzuiging van andere merken omdat die dat niet aan zouden kunnen. Lees online ook veel goede verhalen!

1 like

bora is inderdaad wel de standaard qua werkbladafzuiging, al vind ik het persoonlijk altijd inferieur tov een klassieke dampkap, ook met recirculatie. Maar als je gewoon een buis naar buiten mag leggen zou ik dat toch doen

3 likes

Met de airfryer werkt de bora in ieder geval voor geen meter, die zet ik nu in de schuur omdat het hele huis anders naar frituur ruikt. Airfryer blaast de warme lucht namelijk naar boven en daar heeft de bora moeite mee. Afzuiging van pannen (ook de soep- of aspergepan) vind ik wel heel goed. Al vind ik wel dat je de afzuiging (en inductieplaat zelf ook trouwens) wel altijd op een hoge stand moet zetten. Er zitten 9 standen op afzuiging en de plaat, en lager dan 7 zet ik het eigenlijk nooit tenzij de plaat nog aan staat als een soort warmhoudplaat. Ik vind ook dat de bora best veel lawaai maakt, maar dat deed de ‘normale’ afzuigkap hiervoor ook

3 likes

Ik heb een Bora en vind het echt top en ruik nooit vervelende geurtjes door het huis. Eet wel veel kruidig eten en curry’s etc maar merk daarin geen verschil. Heb hem wel pas een paar maanden dus weet niets over de levensduur oid. En ik frituur niet en heb ook geen airfryer dus geen idee hoe hij daar mee is. Maakt wel geluid maar vind dat zelf niet storend en eerlijk gezegd gaan de looks dan bij mij voor herrie haha

3 likes

Ja ik mag dus geen buis naar buiten, want appartement, vandaar die 2 opties. De kap die ik nu heb is voor de sier, en zorgt hoogstens voor wat tocht als je er beetje schuin tegenover staat :joy:

2 likes

klinkt eerder alsof er iets mis is met huidige kap, op een gegeven moment kan het toch wel eens verzadigd raken van het vet waardoor het niets meer zuigt. Mijn ouders hadden zo een ranzig ding na 30 jaar :cry:

Nee hij mag niet aangesloten worden, als in er is geen mechanische ventilatie naar de schacht ivm bovenburen. Opgenomen in de vve voorwaarden.

waarom is er destijds dan geen recirculatiebox voorzien? (ik ga ervan uit dat dit de vorige bewoners waren)

1 like

Ik gok budget, en een overmoedige doe het zelver als vorige eigenaar. Je wilt mijn oude badkamer geeneens zien. Rode vloertegels en witte tegels op de muren. Soort bebloed tampon thema gok ik. O en mijn keuken is ook rood hoogglans.

10 likes

Hahaha je thema omschrijving😂

2 likes

je hebt toch geen bordeel gekocht?!

5 likes