bora is inderdaad wel de standaard qua werkbladafzuiging, al vind ik het persoonlijk altijd inferieur tov een klassieke dampkap, ook met recirculatie. Maar als je gewoon een buis naar buiten mag leggen zou ik dat toch doen
Met de airfryer werkt de bora in ieder geval voor geen meter, die zet ik nu in de schuur omdat het hele huis anders naar frituur ruikt. Airfryer blaast de warme lucht namelijk naar boven en daar heeft de bora moeite mee. Afzuiging van pannen (ook de soep- of aspergepan) vind ik wel heel goed. Al vind ik wel dat je de afzuiging (en inductieplaat zelf ook trouwens) wel altijd op een hoge stand moet zetten. Er zitten 9 standen op afzuiging en de plaat, en lager dan 7 zet ik het eigenlijk nooit tenzij de plaat nog aan staat als een soort warmhoudplaat. Ik vind ook dat de bora best veel lawaai maakt, maar dat deed de ‘normale’ afzuigkap hiervoor ook
Ik heb een Bora en vind het echt top en ruik nooit vervelende geurtjes door het huis. Eet wel veel kruidig eten en curry’s etc maar merk daarin geen verschil. Heb hem wel pas een paar maanden dus weet niets over de levensduur oid. En ik frituur niet en heb ook geen airfryer dus geen idee hoe hij daar mee is. Maakt wel geluid maar vind dat zelf niet storend en eerlijk gezegd gaan de looks dan bij mij voor herrie haha
Ja ik mag dus geen buis naar buiten, want appartement, vandaar die 2 opties. De kap die ik nu heb is voor de sier, en zorgt hoogstens voor wat tocht als je er beetje schuin tegenover staat
klinkt eerder alsof er iets mis is met huidige kap, op een gegeven moment kan het toch wel eens verzadigd raken van het vet waardoor het niets meer zuigt. Mijn ouders hadden zo een ranzig ding na 30 jaar
Nee hij mag niet aangesloten worden, als in er is geen mechanische ventilatie naar de schacht ivm bovenburen. Opgenomen in de vve voorwaarden.
waarom is er destijds dan geen recirculatiebox voorzien? (ik ga ervan uit dat dit de vorige bewoners waren)
Ik gok budget, en een overmoedige doe het zelver als vorige eigenaar. Je wilt mijn oude badkamer geeneens zien. Rode vloertegels en witte tegels op de muren. Soort bebloed tampon thema gok ik. O en mijn keuken is ook rood hoogglans.
Hahaha je thema omschrijving😂
je hebt toch geen bordeel gekocht?!
Nee maar mss start ik er wel 1 om mijn keuken te betalen.
@Bunnyslippers hierop aansluitend; - teken nooit direct, altijd eerst vergelijken. (Zelf wel direct getekend en voelde me achteraf echt genaaid. Verkoper had van die gladde praatjes, aanbieding vandaag de laatste dag. We kwamen thuis en zetten de tv aan, eerste wat erop kwam was reclame van onze keukenzaak, dat de aanbieding nog de hele week geldig was)
- Besef dat alles geld kost. Verkoper zei tegen ons ohja je kan altijd later nog beslissen of je kastjes of lades wilt. Toen we kastjes wilden wijzigen naar lades hadden we al getekend, dus konden we niet meer onderhandelen over de kosten
- Zorg dat je de afmetingen van de ruimte wilt als je gaat laten tekenen (ook van vloer naar plafond)
- als je zo’n losstaande oven wilt, check goed hoe het zit met de plint er onderdoor trekken, als dat niet kan of je er wel vloerbedekking hebt liggen
- de allereerste vraag die ze ons stelden was wat het budget is. Zet dan wat lager in, want de kans dat je uit komt op een hoger bedrag dan wat je noemt is vrij groot. Houd er ook rekening mee dat je evt nog leidingen moet (laten) verleggen en dat kost ook geld
Neem een besteklade in de lade naast je kookgedeelte. Als iemand anders dan tafel dekt hoef je niet steeds op zij te stappen.
Wij hebben een zwarte keuken en ja je ziet vingers, maar na een keer natte doek eroverheen is het oon zo goed als weg. Tot nu toe nog geen spijt.
Neem een grote wasbak (ik zou dubbel zelf juist niet doen) wij hebben een grote wasbak genomen zodat je grote dingen zoals je plaat uit de oven gewoon plat erin kan leggen en das veel makkelijker schoonmaken.
Neem een flexibele kraan, eentje die je uit kan trekken. Heel fijn met schoonmaken.
Aan de overkant hebben wij een kastenwand, kan de foto niet plaatsen ivm herkenning. We hebben een la onder de oven laten plaatsen. Ook een aanrader voor alle ovenspullen en overige rommeltjes. Als je daar een foto van wil mag je me pb’en
Een la onder de oven is idd echt heel handig!
Wij hebben onlangs ook een keuken uitgezocht. Zijn uiteindelijk wel een stuk boven budget gegaan, maar het redelijk gehouden door bij verschillende leveranciers te bestellen.
- keukenkastjes komen van Ikea. Onze vorige keuken kwam ook van Ikea en het fijne hieraan is dat je makkelijk nog nieuwe lades etc kan kopen als je iets mist.
- werkblad van keramiek komt van 123werkbladen.nl en was echt veel goedkoper tov andere keukenzaken.
- een uittrekbare slang voor de kraan, hadden we eerder ook en ik mis dit echt als ik bij andere mensen ben. Dit kan icm een quooker.
- al het apparatuur komt van keukenloods, zij gaven ons zonder onderhandelen meteen een goede prijs, tov de grote keukenzaken. De levertijd vond ik wel meevallen (Miele, Bora, LG en Quooker).
Succes!
Als je voor kookplaatafzuiging of recirculatie, overweeg dan ook een plasmafilter, die “verbrandt” als het ware de afgezogen deeltjes. Dat is een stuk duurzamer dan de koolstoffilters die al gauw niet goed meer werken, en je na een paar maanden al moet vervangen. Plasmafilters gaan 15 jr mee.
Qua werkblad vond ik dat je op composiet al snel waterkringen/druppels ziet, waar je hard voor moet poetsen om weg te krijgen. Ik heb nu keramisch en daar zie je de watervlekken eigenlijk helemaal niet op.
Qua besteklade in vaatwasser, hadden wij ook maar daarbij droogde het bestek heel matig, en daarbij nam het veel ruimte in waardoor je lastig bier- en wijnglazen in het glazenrek kwijt kon. Kan ook aan het merk liggen (ga niet voor bauknecht/whirlpool). Ik zou wel voor een xxl vaatwasser gaan.
De Siemens groep heeft inderdaad erg veel leverproblemen door het chiptekort. Geen idee hoe dat met de andere grote merken zit.
Zijn al heel veel tips gegeven.
Wij hebben een extra diep keukenblad en kasten/lades. Keukenblad is totaal 75cm diep (15cm dieper), waardoor als er apparatuur op het werkblad staat er genoeg ruimte over. Veel keuken zaken laten bijvoorbeeld wel een diep keukenblad zien maar dan zonder diepe kastjes en dat is zonde, Je hebt zoveel extra opberg ruimte.
Neem veel lades, kost wat meer maar is zoveel makkelijker en overzichtelijker dan kastjes.
Wij zijn zelf voor een grohe heetwaterkraan gegaan. Las en zag ook in de winkel dat de quooker vaak spettert. Dit ervaren wij niet bij de grohe kraan, is ook een stukje goedkoper.
De bora kookplaat maakt minder geluid dan een hangende kap, en ruik ook niet meer dan normaal. Hebben deze nu denk ik een maandje in gebruik.
Wij hebben allemaal neff appratuur en alleen de ovens missen nog, al het appratuur is in januari dit jaar besteld en er is ook nog geen duidelijkheid wanneer wij de ovens kunnen verwachten. Het is dat ik graag een neff oven wil hebben anders was ik voor een ander merk gegaan.
Ja ik ben ook echt heel blij met alle tips! Zoveel waar ik totaal niet aan heb gedacht, en ga sowieso overdonderd worden bij zo een showroom.
Dat diepe klinkt ook interessant ja, sowieso heb ik nu een vrij lange, smallere keuken. Aan het eind zit een raam en alleen aan de linkermuur zit nu echt een keuken. Aan de rechterkant heb ik mijn koelkast en 2 losse servieskasten. Ik zit er dus aan te denken (afhankelijk van de kosten) om of 2 lange stroken keuken te doen of juist een U (dus onder het raam ook een kastje plus blad).
Word mijn keuken optisch veel kleiner en smaller van, maar mss wel gebruiksvriendelijker. Het is allemaal heel lastig te bepalen wat wijsheid is, dus ga dit soort dingen allemaal meenemen.
BySidde al gecheckt?
Ik heb er een bank gekocht, dus als je vragen hebt, let me know!