Interieurtopic #4

Wij hebben ook sinds kort een kokend water kraan en ben er echt nog elke dag blij mee, hoogtepunt van onze nieuwe keuken.

3 likes

Drink je zoveel thee dat dat echt een voordeel is? Dan lijkt het me wel fijn. En wat voor soort kookplaat neem je? Mijn schoonouders hebben een gasfornuis en zij vullen hun pannen er ook mee voor het koken, dan is het veel sneller aan de kook. Maar met mijn inductieplaat kookt het water binnen 2 minuten, dus dan is dat bijvoorbeeld ook niet nodig.

4 likes

Ligt aan het aantal liter boiler. Wij hebben 6 liter en dat is echt maar een mini stukje van het kastje

@macrame wij hebben heel lang getwijfeld ook. Maar ik ben er echt heel blij mee dat ik hem heb. Gebruik hem voor mijn bakjes thee en het koken en vind het echt ideaal. Wij hebben overigens wel de kleinste boiler wat dus niet ten koste gaat perse van je kastruimte. Maar dat kon bij ons alleen omdat we stadsverwarming hadden. Als je gas hebt word dag afgeraden geloof ik.

3 likes

Wij hebben het wel en ben er zo blij mee. Ik drink sowieso wel veel thee, 2 liter per dag minstens dus daarom al vonden wij het wel waard. Nu gebruiken we het ook veel voor het koken.

3 likes

Wij hebben een heetwaterkraan van grohe. Zijn zelf voor grohe gegaan, omdat deze kraan minder spettert, grotere inhoud 5L ipv 3L. En aangesloten op de warmwaterkraan waardoor wij meteen warmwater hebben ipv wachten op warmwater van de ketel. De boiler neemt niet zoveel ruimte in nog geen 1/4 van een keukenkastje. De kraan is ook goedkoper dan de quooker.

Ik ben er zelf ontzettend blij mee, ideaal voor thee en het koken.

3 likes

Ik zie terug met de zoekfunctie dat er best wat tegengestelde ervaringen zijn met een composiet werkblad in de keuken! En ook op internet.
De tweede optie in de offerte waardoor het beter zou passen in het budget is kunststof en ik weet het echt niet.

Heb eilanden gezien met volledig kunststof en ik heb daar ideeën over (waarvan ik benieuwd ben hoe mensen dat ervaren)

1. het voelt een beetje als een bureau voor mij haha. qua materiaal, vooral omdat het straks een groot keukeneiland is (2,70 meter)
  2. voelt kwetsbaarder, sneller een kras of deukje. In mijn huidige keuken heb ik ook kunststof en ben blijkbaar best lomp want er zitten hier en daar krassen en deukjes lol
  3. vind de “doffe” look niet leuk

Maar bij composiet lees ik dat dat kwetsbaarder is voor vlekken en minder makkelijk te onderhouden. Ook hier en op internet…

Zijn hier meerderen die deze keuze hebben moeten maken en waar heb je voor gekozen met welke reden?

1 like

Ons vorige huis had composiet. Hebben we echt eeuwig spijt van gehad eerlijk gezegd. Schoonmaken was heel veel werk en het was heel gevoelig. Als je verkeerd stoot kan ook van composiet een stukje afbreken. Voor ons nieuwe huis hebben we uiteindelijk kunstof gekozen omdat de lengte te breed was waardoor steen in 2 delen zou moeten wat ik echt niet mooi vond en met de gedachte dat het in ons vorige huis ook niet beviel. Ik moet zeggen dat ik echt blij verrast ben met kunstof. Het is heel makkelijk schoon te houden, kan veel meer hebben dan ik had verwacht. En fie van ons lijkt op een stenen aanrechtblad dus de meeste zijn verbaasd dat het kunstof is. Ik zou nu zo nog een keer kunstof kiezen en composiet niet zo snel meer.

2 likes

In ons vorige huis hadden we mat grijs composiet en beviel echt top en vond het heel mooi! Nooit vlekken, beschadigingen of moeilijkheden gehad. In ons nieuwe huis zit een keuken van 15 jaar oud (of ouder) en het composiet hier is glanzend zwart en is wel vervelend spul. Als je t goed schoonmaakt lijkt het alsnog altijd alsof er kalk of stofjes opzit, ziet er nooit schoon uit.
Ik zou zelf nooit voor kunststof kiezen en als we een nieuw blad kiezen zou ik zeker weer voor composiet kiezen. Vind hout ook wel mooi maar dat onderhoud lijkt me een beetje gezeik.

3 likes

Ik heb een composiet blad, is heel makkelijk schoon te houden. We hebben 1 naad maar dat is omdat het hele blad niet in z’n geheel naar ons appartement kon, maar daar zie je amper iets van.

1 like

Wij hebben voor gepolijst composiet gekozen. Dan wordt de bovenste laag afgelosten en minder kwetsbaar voor vlekken. Tot nu toe vegen wij alle vlekken zo weg.

1 like

Ik zou nooit voor kunststof kiezen, persoonlijk vind ik dat goedkoop ogen, alsof het inderdaad als een bureau is/gelamineerd is. Wellicht zijn er vaste duurdere opties waar dat niet zo lijkt!

Wij hebben wel composiet (Jetstone - London Grey) en zijn hier wel erg blij mee. Ik vind het makkelijk schoon te houden hoor!

2 likes

Wij hebben al jaren een witte (boeken)kast van hülsta , nog steeds mooi en kan in verschillende samenstellingen en afmetingen. Qua prijs niet te vergelijken met ikea natuurlijk dus ja net wat je er voor over hebt . Er bestaat vast ook wel iets tussenin

2 likes

Hier ook team kunststof. Nooit verwacht maar we wilden geen aanrechtblad wat je helemaal speciaal moet behandelen en hebben een grote keuken dus idd naden èn mega duur. Je hebt inmiddels echt betere kunststof bladen dan de houtlook met golvend randje van vroeger. We houden erg van koken en bakken dus de keuken wordt intensief gebruikt, daar zou ik wel rekening mee houden in de keuze voor welk blad. Elk materiaal heeft wel een nadeel helaas.

2 likes

Dit leest echt als een rollercoaster wel composiet geen composiet echt makkelijk schoon te maken niet tegenop te poetsen noooit meer kunststof beste keuze ooit kunststof 🫨

27 likes

Ik neem een kookplaat van Bora (inductie). Dus dan is het water ook super snel warm, daar heeft de Quooker niet persé meerwaarde. Ik drink best wel veel thee, zo’n 2 liter per dag. Daarnaast maak ik elke ochtend havermout met kokend water (vrij spartaans ontbijt). Maar zoals @Bunnyslippers zegt kan je sommige soorten thee beter op een andere temperatuur drinken, zoals groene thee op 80 graden dacht ik. Maar wellicht zou ik dat kunnen oplossen door wat koud water bij het gekookte water te doen.

Ik merk dat ik argumenten voor mezelf aan het bedenken ben om de aanschaf goed te praten. Ik wil hem omdat ik het een mooie en inventieve kraan vind, maar eigenlijk is het energiezuiniger en verstandiger om bij de waterkoker te blijven. Ah ik vind het zooo moeilijk! Ik moet het morgen doorgeven aan de keukenverkoper. Bedankt allemaal voor jullie reacties :slight_smile:

Oh en wat betreft de discussie rondom werkbladen: ik was er van overtuigd dat ik voor steen zou gaan, maar uiteindelijk toch een kunststof blad gekozen. Ik kon geen mooi (betaalbaar) blad vinden en vind het er strak uitzien als de kastdeurtjes exact dezelfde kleur zijn als het werkblad.

Mijn gekozen keuken met kunststof werkblad

image

11 likes

In kunststof heb je echt ook wel mooie bladen, het ene kunststof is het andere kunststof ook niet. Zit ook prijsverschil in en kwaliteit verschil. Een kunststof keukenblad van de IKEA bijvoorbeeld is budget, maar dat merk je ook aan het materiaal waar het van gemaakt is; spaanplaat (gevoelig voor indeuken en bij vocht opzwellen) en de toplaag is ook dun en glad. Daardoor ook gevoeliger voor krassen, omdat je het eerder ziet. Maar daar is de prijs ook na.

Andere kunststof bladen zijn bijvoorbeeld van multiplex (harder dan spaanplaat en steviger) en een dikkere kunstof blad, waar ook bijv relief in zit. Dat is ook duurder.
Dan heb je ook nog hele mooie volkern kunststof bladen (dus hard) met bijvoorbeeld Fenix als toplaag, vond ik zelf prachtig maar is ook een stuk duurder/ hoger segment voor kunststof blad zegmaar. (Kwam voor mij uit op 1000 euro voor nog geen 1 meter maar zit ook ongunstig qua grootte. Maar wordt m dus niet :smiling_face_with_tear: )

Composiet zal vast hetzelfde verhaal wezen qua prijs en kwaliteit en de verschillen ertussen.
Kan ook bij stoten de rand kapot stoten.

Ik denk dat het fijnst voor je is om naar zaken te gaan waar je verschillende bladen van zowel kunststof in het echt kan zien en waar je kan vragen hoe het zit met de punten als onderhoud, vlek- en kras gevoeligheid enz. Dan is het miss makkelijker om een keus te maken :slightly_smiling_face:

5 likes

Waar is deze tafel van :heart_eyes:

Kwaliteit is uiteindelijk alles. Denk dat het veel meer uitmaakt wat je specifiek kiest dan of dat laminaat of composiet is. We hebben in ons vorige huis een hele goede laminaatkeuze gemaakt en nu een zeer brakke composiet keuze. Waarbij het composiet vier keer duurder was, dus ik zou composiet niet zo makkelijk boven laminaat of andersom plaatsen.

4 likes

Xooon! Hij heet de Vik en is ook in naturel verkrijgbaar

2 likes

Als je een kunststof blad kiest waarbij de onderkant spaanplaat (dacht ik dat het zo heet) is, moet je wel opletten als je een vaatwasser hebt die vanzelf open gaat als hij klaar is. Bij ons werd (gelukkig bij de keuken die we gingen vervangen) het blad helemaal bobbelig aan de onderkant

2 likes