Hoe maak je dit?
Heel makkelijk, maar wel tijdrovend. Het is vilt. Dus je koopt gekleurde wol in de winkel of op de markt en dan maak je het nat en je handen zeep je in. Dan is het een kwestie van balletjes rollen alsof je gehaktballen draait totdat de wol gevilt raakt en dus klein en compact wordt. Beetje frutten en finetunen dat er geen groeven in zitten maar t perfect rond is. Dan 24u laten drogen en aan elkaar maken met naald en draad.
Maar voor 4 onderzetters heb ik 112 balletjes nodig en doe zeker 5 a 10 min over 1 bal
Ik weet niet of het sneller gaat, maar je kunt het toch ook doen door te prikken in de wol? Is dat hetzelfde?
Zo maak je wel van die vilten figuurtjes
Kost wel veel tijd, maar het is altijd zoveel leuker om dat soort dingen zelf te maken vind ik! Zeker als het iets is dat je veel gebruikt
Ja dat kan geloof ik ook maar weet niet goed hoe je dat moet doen. Nog nooit gedaan haha. Weet niet of je t dan goed rond krijgt?
Ja volgens mij wel, rond is dacht ik de vorm waar je vaak mee begint! Je maakt het dan ook niet nat.
Ik heb het nog nooit zelf gedaan, maar er wel eens filmpjes over gekeken en het is echt letterlijk gewoon in de wol prikken en dan wordt het vilt haha. Veel makkelijker dan ik had gedacht.
edit: ik zie nu dit, effect is dus wel een klein beetje anders
Edit edit: ik vind nu een gifje van iemand die een kat heeft ge-needle felt en ik wil het even delen want ik vind het er zo bizar uitzien
edit edit edit: er zit ook een filmpje bij waar je ziet hoe ze het maken Design Stack: A Blog about Art, Design and Architecture: Wool Needle Felt Cat Portraits and Video Demonstration
Wij hadden in ons vorige huis ook laminaat van quickstep, echt hele mooie kwaliteit! @Cajun-moon
Waarom zou het niet handig zijn in je huis? Gewoon een goede matte vernis na het oliën en je hebt een zeer goed beschermde vloer die ook nog eens een stuk duurzamer is dan laminaat. Ik zou vooral het budget laten bepalen welk type vloer je wilt.
Ze verkopen zulke vilt balletjes ook bij sostrene grene. Met een lijmpistool kan je ze dan aan elkaar plakken. Mocht je geen zin hebben om zelf bolletjes te maken
Yes zeker! Je kunt deze complete onderzetters ook overal vinden als je tevreden bent met ander type kleuren
Vilten onderzetters multicolor rond 10 cm -Set van 4 | bol.com
Ik vind het overigens vet leuk dat je ze helemaal zelf maakt hoor! Maar ik zag toevallig laatst die vilten balletjes bij sostrene in hele mooie kleurtjes dus dacht deel dat even.
Ja die onderzetters ken ik, vind die kleurencombinaties alleen nooit zo geweldig dus snap wel dat je het zelf bent gaan maken!
Ahh die heb ik ook, vind m echt heel tof en geeft ook mooi licht!
Deze had ik ook al ergens opgeslagen, maar ik zou het denk ik liever wat bruiner willen hebben. Wel fijn om te horen dat het wel echt goeie kwaliteit is.
@Ainu Omdat ik nu al best vaak gehoord heb van mensen die een houten vloer hebben niet echt tevreden zijn, omdat er snel vlekken in komen die er niet meer uitgaan. En ik hoor dan dat het met name in de keuken sneller lelijk wordt. Maar als dat een kwestie is van oliën en vernis, dan is het zeker de moeite om daar nog eens over na te denken. Ik vind de vloer één van de belangrijkste dingen in het huis, dus heb er wel geld voor over haha.
Ja dat ligt puur aan hoe je het afwerkt! Veel mensen durven niet te vernissen omdat ze er een beeld bij hebben dat het heel glanzend is terwijl dat echt wel mee valt als je een lage glansgraad neemt. Geolied parket is inderdaad heel vlekgevoelig. Maar die vlekken kan je er ook weer uitschuren. Daar zit dan ook het voordel bij parket, je kan het vernieuwen en opnieuw afwerken, ook na 50 jaar terwijl een laminaat vaak wel is afgeleefd na 15 jaar.
En is pvc een optie? Wij hebben nu laminaat, maar ben daar niet echt blij mee. Ik vind het juist best wel snel lelijk worden, maar kan ook aan het merk liggen. Voor ons nieuwe huis kiezen we beneden voor hout en boven is nog twijfelgeval (hout of pvc). Die pvc vloer (merk is Thermex) vind ik er ook echt goed uit zien, enige nadeel vind ik de glans bij lichtinval (is ook bij laminaat).
Pvc is ook wel een optie denk ik. Welk merk laminaat hebben jullie?
Die (grijzige) glans bij lichtinval vind ik ook echt wel een nadeel van laminaat en pvc.
Dat ligt wel echt aan de kwaliteit, wij hadden na iets meer dan 5 jaar echt geen enkel krasje erop. En nooit ergens zorgen over hoeven maken qua hond en drinkbak bijv. Huis waar we nu wonen willen we de vloer nog doen en er ligt heel goedkoop laminaat vd vorige bewoners. Laminaat was pas 11 maanden oud toen wij erin kwamen en had al allemaal beschadigingen en dat het bij de zijkanten vd planken door vocht lelijk was geworden.
Wij gaan nu coretec click pvc doen, die hebben ook hele mooie kleuren.
Ah deze kwam ik net ook tegen tijdens het googelen.
Na uren surfen op het internet heb ik nu iets gevonden waar ik wel heel blij van word. Meteen een staaltje besteld. Nu maar hopen dat ie in het echt ook zo mooi is. Want kleuren op de computer zijn toch anders dan in het echt.
Dit is pvc van het merk Floer.