Wij hebben een Hase houtkachel.
De schouw was een meter breed, dus dit oogt ook een stuk minder lomp in de kamer.
Wij hebben een Hase houtkachel.
De schouw was een meter breed, dus dit oogt ook een stuk minder lomp in de kamer.
Nee, ik heb deze tv gekregen. Ik zou zelf prima met een kleinere tv overweg kunnen, maar ik vind het zonde om deze zomaar weg te doen. Hij is ook nog maar een jaar oud namelijk.
Weet je toevallig nog wat het ongeveer kostte om de schouw te laten verwijderen?
Wat ik nog wel in ogenschouw (hehe) zou nemen is dat houtkachels niet bepaald toekomstbestendig zijn, en heel slecht voor de luchtkwaliteit (plus overlast in dichtbevolkte gemeenten). Dus ik zou ook overwegen om helemaal geen houtkachel te nemen, en dan nog eerder voor zo’n sier ding gaan als het gaat om de esthetiek.
Ja t is ook al in veel gemeentes verboden toch?
Ja helemaal mee eens. Maar als onderhoud niet te veel geld kost kan die haard er uit slopen nog wel even wachten
Ik heb geen idee wat de kosten hier apart van waren, dat is meegegaan in algehele verbouwing door aannemer.
Je bent het helemaal eens, maar wil m toch gaan gebruiken als “het niet teveel onderhoud vraagt?”. Of begrijp ik dat verkeerd?
In ieder geval: Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem er meteen uit laten slopen. Wij hebben dat niet gedaan (hadden we toen geen geld meer voor) en willen dat alsnog, maar dat gaat waarschijnlijk wel heel veel zooi/stof opleveren en dat is gewoon niet handig als je er al woont.
@Pijnappel thanks, snap ik!
Nee, laten zitten omdat de haard er uit slopen meteen zorgt voor allerlei extra werk waar we waarschijnlijk nog even mee willen wachten. Dat er later stof komt is geen probleem, het huis is groot genoeg om tijdelijk in andere ruimtes te leven.
Wat je misschien ook kan doen is de haard eruit slopen en het rookkanaal laten zitten. In dit huis zat echt een open haard met afschuwelijk lelijke ombouw en die was er zo uitgesloopt. Kon daarna makkelijk de muur gestuct worden en vloer door gelegd. Weet ook precies de kosten niet want het zat bij rest van de verbouwing in maar volgens mij was slopen paar honderd euro en met 2 uur gedaan. Enige wat je dan hebt is een plat in plafond waar rookkanaal zit.
Thanks! Ik vind zo’n schouw op de muur opzich wel leuk, dat je ook wat ‘hoekjes’ hebt ipv alleen maar lange rechte muren. Maar de onderkant van die ombouw is idd ook lelijk (zo’n plateau met van die ongezellige, lichtgrijze seniorentegels). Ik heb ook nog geen idee of het mooi is om die haard er uit te halen maar de ombouw te laten zitten oid, en of als je die haard er uit sloopt je ook meteen je schoorsteen van het dak moet halen? Hoe was dat bij jou? Verwijderen word in mijn hoofd meteen zo’n domino van allerlei andere dingen die dan ook meteen moeten gebeuren, dan is onderhouden en niet gebruiken misschien even een betere optie.
Wij hadden alleen een enorm betonblok (of zoiets) waar de open haard inzat en uit soort lage uitbouw met tegels. Heel erg zelf geknutseld en ontzettend lelijk. Slopen viel mij heel erg mee want niemand wist wat eruit zou komen. Het moest ook wel direct eruit want nieuwe vloer en de ombouw was op de vloer geplaatst.
Het is nu een gladde muur met de kachel ervoor. Hadden er geen kachel terug geplaatst dan was er gewoon een plafondplaat op het rookkanaal gekomen. Dat hebben mijn ouders. Die hebben het rookkanaal laten zitten maar dat zie je verder niet. Al is bij hun de schoorsteen (bij mij ook) gewoon een pijp op het dak.
Edit: verkeerd topic!
Ah goed om te weten! Er staat een gemetselde schoorsteen op het dak dus ik vrees er voor. We zullen het tzt maar eens met een aannemer bespreken wat de opties zijn.
Dat was in de laatste twee huizen waar ik woonde. Schoorsteen (ook gemetseld) hoefde niet van het dak. Ik vind zo’n ombouw heel mooi maar dat waren wel natuurstenen schouwen uit 1900 en 1930. Ik heb in die hoek een speelhoek dus in de schouw staat nu een mand met speelgoed (ook overwogen om er planken in te maken om speelgoed of boekjes op te zetten maar dat wordt heel druk) maar daar kan je ook prima iets van maken dat wat meer sfeerverhogend is. In m’n huidige huis is de opening naar het rookkanaal dichtgemaakt maar op zo’n manier dat je wel een haard aan zou kunnen sluiten nog.
Het enige nadeel vind ik dat het dus best wat ruimte kost. Ik heb er een spiegel boven gehangen en wat plantjes op gezet zodat het inderdaad een ‘hoekje’ wordt. Ik zou de binnenkant nog een keer willen schilderen omdat het nu een beetje een wit gat is.
Plaatje van pinterest maar dit is hoe het er bij ons uit ziet. Ook zo’n stuk boven de schouw dus.
Bij ons was de haard er al uit maar zat er nog een rookkanaal. De schoorsteen moest blijven omdat de buurman die helaas nog gebruikt. We hebben de schoorsteen in de nok gestut en zo kon het hele rookkanaal er wel uit.
Ohhh ja dit vind ik echt mooi!!! ik zag bij JoeyJaq dat hij de binnenkant heeft getegeld, dat vind ik ook vet.
Helaas is dit de haard in mijn huis die balken kun je nog wel mooi licht schuren denk ik, maar wat moet je met die haard
Ik zou het er uit slopen, wel het rookkanaal behouden en dan een pelletkachel plaatsen
Of een gave kleur op de muur doen zodat de haard er juist echt uitspringt. Oudroze of blauw zou best tof kunnen zijn! Balken inderdaad opschuren
Ik vind het lastig om tegels voor de badkamer muur uit te zoeken. De vloer worden donkere tegels, de wasbak heeft een walnoot kleurige lade eronder en de verwarming wordt waarschijnlijk zwart of evt chrome.
De badkamer is vrij klein (1.9x1.9) en alle muren worden betegeld. Mijn voorkeur gaat uit naar een redelijk grote tegel. Zou een basic mat/satin witte tegel hierbij passen? Of zou een licht grijs of beige mooier zijn?