Juridische vragen

Misschien weet iemand hier het antwoord: Ik ontvang momenteel 70% salaris wegens ziekte. Stel dat ik een vaststellingsovereenkomst teken, waarin staat dat ik over een x aantal maanden uit dienst treed, en ik meld me beter rond het tekenmoment (dus niet als einde van die x aantal maanden in zicht is), dan ben ik na het tekenmoment dus beter gemeld. Heb ik dan recht op 100% salaris tot ik uit dienst treed, of blijft die 70% (die vanwege ziekte gold), gelden…?
Ik kan nergens het antwoord hierop vinden…

Eigenlijk heb je niks aan mijn reactie, want ik heb geen verstand van zaken, maar als ik dit als buitenstaander lees lijkt het me toch dat je vanaf het moment dat je je beter meldt 100% betaald zou moeten krijgen. Maar ik vraag me wel af, meld je je alleen beter of ga je dan ook echt weer werken? Heb je daar al afspraken over gemaakt?

Edit:
Ik heb zelf ook wel een vraag trouwens. Mijn werkgever (onderwijs) zegt dat ik mijn verlofuren niet kan opnemen voordat ik uit dienst treed. Is dat normaal? Verschilt het onderwijs daarin van andere sectoren of gedraagt mijn werkgever zich als een lul?

Ik zou hier sowieso mee oppassen. Want het leest alsof je je beter wil laten melden terwijl je niet beter bent en dan met VSO uit dienst gaan? Stel je bent daarna alsnog niet inzetbaar en dan? Wil niet zeggen dat het in jouw geval zo is maar dit kan zo’n stomme en nadelige keuze zijn voor jezelf (en die kans is aanzienlijk).

En als je beter wordt gemeld neem ik aan dat je werkgever ook wel verwacht dat er tegen loonwaarde wordt gewerkt? Is dat ook je bedoeling, om dan weer te gaan werken tot je uit dienst gaat? Anders klopt er sowieso al weinig van.

6 likes

Het antwoord op je vraag weet ik niet maar ik zou voor jezelf goed beseffen dat je hiermee ook bepaalde rechten voor jezelf “weggooit”. Als jezelf beter meldt terwijl je nog wel ziek bent, heeft dat ook invloed op je eventuele rechten op ziektewetuitkering etc.

4 likes

Zou daarover niks in de CAO onderwijs staan? Verlof in onderwijs is natuurlijk sowieso een ding want schoolvakanties etc. Wat ik van vriendinnen weet is dat uren, buiten die vakanties, inzetten sowieso haast onmogelijk is/wordt gemaakt…

3 likes

en @Foxyfoxtrot @Twijfelaar
Dank voor jullie snelle reacties! Klopt, ik weet dat ik hier een risico mee loop en mee zal nemen ook. Er zijn afspraken gemaakt over dat ik niet meer aan het werk hoef tot uitdiensttreding.
In het document staat iets over “het gebruikelijke salaris”, maarja… dan vraag ik me af of het inmiddels gebruikelijk is dat ik 70% ontvang, of dat het over mijn niet-gekorte loon gaat. Mijn jurist wist het niet zeker.

Dat weet niemand zeker, omdat het er niet duidelijk in staat. Ik zou om verduidelijking vragen, of direct inzetten op 100% salaris als dat is wat je wilt. Laat het er duidelijk inzetten of laat het antwoord op zijn minst op de mail zetten. Dan kun je daar bij discussie op terugvallen.

4 likes

Wat een rare reactie van je jurist. Zoals hierboven aangegeven is het belangrijk dat je dit in de vaststellingsovereenkomst laat opnemen (dit moet je jurist weten). Dit zijn geen dingen waar je onduidelijkheid over laat bestaan. En daarnaast dus belangrijk dat je je goed laten informeren over je eventuele WW- en ZW- rechten. Bij twijfel zou ik een second opinion vragen bij een andere jurist.

6 likes

Dank! Ook @1103 Helder, ik ga om verduidelijking vragen.
Over ZW- en WW-rechten heb ik me goed laten informeren idd, dat komt goed.

1 like

Ik zou echt juridisch advies inwinnen bij iemand die hier wél specifiek ervaring in heeft. Je kan jezelf namelijk flink benadelen met grote financiële consequenties.

Ik weet niet precies de regels. Maar als je je beter meldt terwijl je niet beter bent en dus ook niet kan solliciteren loop je het risico dat je geen WW uitkering krijgt. Ook vervalt volgens mij het recht op een ziektewet uitkering omdat je werkgever normaal gesproken verantwoordelijk is voor 2 jaar loondoorbetaling.

Je beter melden net voor einde dienstverband heeft ook haken en ogen. Maar daar heb je zo te lezen al over nagedacht. Stel je wordt binnen 28 dagen na herstelmelding opnieuw ziek dan valt dit formeel nog onder de eerste ziekteperiode namelijk.

Wat betreft het loon is het vooral de interpretatie van je werkgever dus denk dat zij daar alleen verduidelijking op kunnen geven. Zou inderdaad alles schriftelijk laten vastleggen zodat daar geen discussie of interpretatieverschil over kan ontstaan.

Edit: zie nu je latere reactie. Fijn dat je al goed bent geïnformeerd over je zw en ww rechten!

Succes!

5 likes

Ik heb een vraag, ik heb een boete gekregen met feitcode R315a.
Dit zou gaan om Rijden op het trottoir, voetpad, fietspad, fiets-/bromfietspad of het ruiterpad.

Ik zou deze met mijn motor hebben gereden. Maar dit zou gaan om het parkeren van mijn motor. In mijn beleving mag je met een motor op het trottoir parkeren mits je niemand in de weg staat. Bij het wegrijden ervan heb ik idd een fietspad overgestoken die langs de rijbaan ligt, maar ik kan die niet ontwijken als ik van het parkeren terug de rijbaan op wil en dit zou om hooguit 2 meter gaan.

Ik ben nu ook aan het uitzoeken waar deze boete op slaat. Maar kan enkel vinden dat deze boete enkel aan automobilisten gegeven kan worden. Ik ben met mijn motor geen automobilist. Ik heb ook al enkele bezwaar hulpen gezocht maar ik kom eigenlijk niks soort gelijks tegen of diensten die mij kunnen helpen met al is het maar een uitleg waarom ik ben beboet en hoe het anders moet. Want ergens lijkt het mij ook sterk dat ik daar wel mag parkeren, maar mijn motor eerst naar de doorgaande (drukke) rijbaan moet duwen om daar vervolgens rustig op te stappen. Dat zou levensgevaarlijk zijn. Een beetje soort gelijk als dat je met een 45km wagentje op de snelweg invoegt.

Ik wil hier graag meer duidelijkheid over, toevallig iemand die me kan helpen?

Die boete kan opgelegd worden aan bestuurders van een motorvoertuig en je motor is zon motorvoertuig. Zie de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften & het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Je zegt zelf al dat je op het fietspad reed, dus dan kan ik me voorstellen dat het daarom gaat. Hoe en waar je mag parkeren weet ik niet, maar als je om daar te komen rijdt op iets anders dan de rijbaan, kan je zo’n boete krijgen

1 like

Waar baseer je op dat dit om parkeren zou gaan trouwens?

1 like

Ik heb een parkeerboete gehad in Den Haag (waar ik vandaan kom) terwijl ik op dat moment met die auto in Drenthe (waar ik woon) was. Ik heb alleen een pin transactie van een half uur voor de parkeerboete op 150 km afstand van de boete. Maar heb ik een poot om op te staan?

1 like

Zijn er geen mensen die kunnen verklaren dat je daar was? Je werk bijv?

1 like

Ik denk het wel! Dit gebeurt vaker namelijk. Ik zou bezwaar maken en proberen zo veel mogelijk bewijs mee te sturen.

7 likes

Ja dit kan wel slagen denk ik!

1 like

Huh hoe kan dit, heeft iemand dan jouw kenteken over z’n eigen kenteken geplakt of iets anders?

2 likes

Of foutje van de handhaving

2 likes

Mijn vader heeft dit ook eens gehad en hoefde niet eens bewijs mee te sturen

1 like