Juridische vragen

Nee de voorrijkosten worden in zulke korte afspraken standaard weggelaten

1 like

Maar wat is het issue, je hebt betaald toch aan de deurwaarder? Dan moet dat toch verder stoppen en is er geen vordering meer. Ik zou het laten joh. Belang is relatief klein, daar gaat RB niks mee doen gok ik.

3 likes

Heb je aan de deurwaarder betaald of aan de eiser? Als het in handen van de deurwaarder is moet je die betalen, niet de eiser, als ik je verhaal lees begrijp ik dat je de eiser betaald hebt.

1 like

Je kan hier niets mee als ik dit zo lees. De andere partij stuurt een factuur, maar jij betaalt niet. Als ik je goed begrijp komt dan kennelijk door een fout van de boekhouder, maar daar heeft die ander niks mee te maken. De ander staat dus volledig in zijn recht om naar een deurwaarder te gaan.

Edit: Ik zie nu dat de deurwaarder naar jouw werkgever is gegaan. Ik zou even bellen met de beroepsorganisatie van deurwaarders want dat is eigenlijk nooit OK en daarover kun je wel een tuchtklacht indienen

@PrincessPeach je mag altijd gewoon aan de eiser betalen, de deurwaarder vordert bijna altijd námens de eiser maar is zelf geen partij.

2 likes

Zodra de deurwaarder er aan te pas komt moet je ook de kosten voor de deurwaarder te betalen. En ja, als een deurwaarder loonbeslag gaat leggen dan hoort en moet hij zelfs contact opnemen met je werkgever (hoe moet hij anders loonbeslag opleggen).

2 likes

Ik lees niet dat er loonbeslag is gelegd, als er een vonnis is mag de deurwaarder wel naar jouw werkgever om loonbeslag te zeggen zoals @PrincessPeach ook zegt.

Ik lees jouw post zo dat de deurwaarder in het kader van incasso (dus zonder vonnis) naar je werkgever is gegaan en dat mag absoluut niet. De deurwaarder gebruikt eigenlijk altijd het KVK adres of jouw GBA adres. Of jij het dan wel/niet krijgt is discussie nummer 2 natuurlijk.

Het is sowieso niet de bedoeling dubbel te betalen dus in alle gevallen zou ik beginnen met de deurwaarder. Die is gebonden aan tuchtrecht dus daarvan krijg je makkelijker tekst en uitleg. En zo niet: dan kun je een tuchtklacht indienen en daar zijn ze echt niet blij mee.

3 likes

Ja, maar zoals ik jouw bericht lees zat je bedrijf in een bedrijfspand dus daar gaan ze dan heen, de brieven sowieso. Als op de brieven geen reactie op komt dan gaan ze ook naar dat kantoorpand. En misschien heb je dat adres bij verschillende instanties gewijzigd (anders hadden ze via de kvk niet aan je nieuwe gegevens kunnen komen) maar dat weet de eiser niet, en het is natuurlijk ook niet de verantwoordelijkheid van de eiser of de deurwaarder om dit vooraf uit te zoeken. De eiser geeft gewoon het adres op waar hij destijds de factuur naar toe gestuurd heeft, daarom is een factuuradres ook zo belangrijk.

Dat je boekhouder misschien een fout gemaakt heeft dan kan, al ben je imo als eigenaar van een bedrijf altijd verantwoordelijk, jij bent toch degene die in eerste instantie de facturen binnen krijgt?

4 likes

Iemand verstand van tuinen? In onze voortuin staat een grote boom die én de zijkant van het huis beschadigd en door de wortels de halve tuin omhoog laten komen. Ik wil die boom graag weghebben, maar vraag me af of we er problemen met de buren mee kunnen krijgen. De buren willen hem niet weg, daar hebben we al eens over gehad. Maar de boom staat nog op onze grond, wel bijna tegen de erfafscheiding aan. Mag ik de boom weghalen?

Je zal waarschijnlijk sowieso een kapvergunning moeten aanvragen, zou even informeren bij je gemeente want dit is waarschijnlijk ook afhankelijk van de stambreedte.

1 like

Volgens mij inderdaad een kapvergunning. En als de buren het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze die vergunning aanvechten. Maar als jij bij de gemeente aangeeft dat je huis beschadigt, met bewijs, dan zal hun poging tot behoud niet gegeven worden. Ik zou vooral eerst contact met de gemeente zoeken, want waarschijnlijk mag je pas in het najaar kappen.

1 like

Je kunt ook kijken naar maatregelen tegen de wortelgroei, worteldoek of wortels kappen ipv de hele boom weg te halen.

In principe lijkt het me wel niet dat ze een valabel juridisch argument zouden hebben om het kappen van die boom aan te vechten aangezien het niet op hun grond gebeurd. Tenzij ik Nederlandse* wetgeving over het hoofd zie natuurlijk. Anderzijds zou ik als gemeente wel een voorwaarde opleggen dat een nieuwe boom geplant dient te worden.
*disclaimer: mijn antwoord is gebaseerd op mijn kennis van belgische vergunningen, maar op basis van sessies en vormingen die ik heb gevolgd loopt het belgische en nederlandse omgevingsrecht eigenlijk wel heel gelijkaardig op historische visies voor stadsplanning na.

1 like

Ik zou even met de gemeente bellen. Als de boom schade maakt aan de woning dan mag je hem soms zonder kapvergunning weghalen.

Als het op jouw grond staat mag je hem soms ook zonder vergunning weghalen. In mijn gemeente mag dat gewoon zonder vergunning tenzij het een speciale boom is. Het kan per gemeente anders zijn maar je kan hier vast meer over vinden op de site van je gemeente.

Iemand enig idee hoe dit zit?
Tussen mijn tuin en die van de buren staat deels een muur als erfafscheiding. De buren zijn aan hun kant een schuur aan het bouwen. Het dak van die schuur wordt deels dmv een soort van boeidelen aan mijn kant van de muur bevestigd. Dit is zonder enige aankondiging of overleg gegaan. Doordat zij nu aan mijn kant van de muur iet bevestigen heb ik straks zeer waarschijnlijk een uitdaging wanneer mijn schuur straks wordt geplaatst. Ik ben dus even benieuwd hoe dit zit, mag je zomaar iets bevestigen aan de tuin kant van je buren?

2 likes

Denk niet dat dat zomaar mag. Het is jouw tuin/erf. Als ik goed naar Frank Visser heb geluisterd, haha. Ik zou er wel snel iets van zeggen, want dan kunnen ze het nu misschien nog aanpassen.

10 likes

Precies dit, als ik me nog goed kan herinneren dat zelfs een dakgoot niet over een muur mag uitsteken, lijkt het me sterk dat zij een bevestiging aan jouw kant van de (gedeelde) muur mogen plaatsen.

3 likes

Privémuur of gezamenlijke muur? Regels rond uw tuinmuur | ARAG. Heb je hier zo snel wat aan? Zo snel even aangeven dat je geen toestemming hebt gegeven…

2 likes

Los van het privaatrechtelijke gedeelte wil ik je nog even wijzen op dat hier mogelijk een omgevingsvergunning voor nodig is. Mochten ze die niet hebben (kun je nagaan op internet via officielebekendmakingen.nl) dan kan je even een vraag stellen aan je gemeente of dit vergunningsvrij mag ja of nee. Het is wel zo dat het bestuursrecht niet gaat over erfgrenzen etc, maar dan heb je nog een alternatief naast het privaatrecht.

4 likes

Als het een gedeelde muur is heet het mandelig. Het is dan gemeenschappelijk, jullie zijn beide voor de helft verantwoordelijk, en dan mogen beide buren aan hun kant van de muur (of erin, tot aan het midden van de muur) bouwen. Dus niet er overheen aan jouw kant :sob:

Alles wat aan jouw kant van de muur zit kun je gewoon weghalen. Echt heel asociaal. Ben wel benieuwd ook hoe ze dat hebben bevestigd aan jouw kant. Zijn ze dan in je tuin geweest?

1 like