Juridische vragen

Het ligt echt aan je contract. Ik heb zelf ook bij een detacheringsbureau gewerkt en had daar geen uitzendovereenkomst. Ik was “gewoon” in loondienst voor x aantal uur per week met een jaarcontract. Volgens mij is dat nu juist ook het verschil tussen een uitzendbureau en een detacheringsbedrijf. Als gedetacheerde heb je meer zekerheid, in die zin dat wanneer je opdracht stopt, niet gelijk ook je dienstverband eindigt etc.

Heb je bijv een jaarcontract met een vast aantal uren? En wordt je loon gewoon doorbetaald als je opdracht eindigt en de detachering geen nieuwe heeft gevonden?

2 likes

Dat hangt af van de omstandigheden, maar dat zou mogelijk ook consequenties kunnen hebben voor je eigen huurcontract. Je moet je namelijk als goed huurder gedragen. Je gedragingen in de omgeving van het gehuurde en je gedrag richting de verhuurder spelen daarbij ook een rol. Bij het kraken van een andere kamer in het pand kun je moeilijk nog spreken van goed huurderschap.

Als het gebruik van die extra kamer nu voor opslag wordt gedoogd, wordt tijdelijke bewoning dan mogelijk ook gedoogd? In dat geval kun je de kamer alsnog gebruiken, als je daar later op verzoek van je verhuurder ook weer mee stopt.

3 likes

Wat is het verschil tussen ‘opslag’ en er een echte kamer maken voor jou? Hebben ze dat door?

1 like

En als je het per mail vraagt, met uitleg erbij. En aangeven dat het tijdelijk is? Ik dacht dat je niet zomaar op straat gezet kan worden, dat ze je eerst een waarschuwing moeten geven . Dan kun je alsnog alles weer weghalen?

2 likes

Als de kamer daadwerkelijk is vergund als opslag/berging en niet als verblijfsruimte moet je dit echt niet willen/doen in verband met brandveiligheid, ventilatie etc.

Edit: hiervoor zou je de bouwtekeningen / bouwvergunning kunnen opvragen bij de gemeente.

Ja, hier heb je recht op vanwege de inlenersbeloning.

Bijvoorbeeld gemeenten krijgen nu een eenmalige uitkering in december, dit moeten detacheerders dus ook uitbetalen aan hun medewerkers.

1 like

Nee het is zo’n zelfde ‘studio’ als die van mij. Alleen staat hij al een jaar leeg en komen er ook geen nieuwe huurders meer in.

4 likes

Ik heb het nu aan mijn detacheerder gevraagd hoe dit zit ivm inlenersbeloning, maar ik heb weinig hoop dat ze dit zonder mokken uitkeren. Een collega die via dezelfde detacheerder aan de slag is bij mijn opdrachtgever heeft het namelijk ook gevraagd en hij kreeg als antwoord dat ze niet onder de cao voor uitzendkrachten vallen en hij kan er dus naar fluiten.

@Foxyfoxtrot ik heb inderdaad een contract voor bepaalde tijd met een vast aantal uren, etc. Ben wel even in de cao gedoken en daar wordt wel een detacheringsovereenkomst genoemd als vorm van uitzendovereenkomst.

Vraag me wel af of ik dit echt moet doorzetten in het geval dat ze nee zeggen, het kan de verhoudingen wel op scherp zetten. Aan de andere kant moet ik daar misschien schijt aan hebben. Ik ben in ieder geval benieuwd wat de uitkomst is, bedankt allemaal voor het meedenken!

1 like

Staat het ook ingeschreven als vereniging?
Dan zijn ze verplicht dit d.m.v. een algemene ledenvergadering in te voeren

Detacheerders moeten zich aan de inlenersbeloning houden volgens de wet (voortvloeiend uit de waadi). Hun argument dat zij niet onder de cao voor uitzendkrachten vallen klopt dus niet.

Ja, ik snap dat het niet leuk is om op je strepen te gaan staan hierover maar het is wel iets waar je gewoon recht op hebt. En dit is vanuit hun gewoon geen goed werkgeverschap dus zij moeten zich dan vervelend voelen en niet jij.
Succes in ieder geval, ik hoop dat ze het gewoon zonder discussie uitkeren!

2 likes

Is er iemand die iets af weet van akte van cessie met een zorgaanbieder voor wijkverpleging?

Ik zit met een probleem en ben bang dat mijn vader straks veel geld moet betalen wat hij niet heeft.

Edit wat dingen weggehaald

Ik zou daarover wellicht toch even contact opnemen met het juridisch loket of rechtsbijstand. Dit is vrij specifiek en zal wellicht ook aan de overeenkomst liggen die er destijds gesloten is tussen de zorg en je ouders. Kutsituatie wel :frowning: hopelijk kom je er snel (en gunstig) uit

2 likes

Dankje.
Ja qua overeenkomst weet ik echt niet meer hoe of wat, het ziekenhuis had alles geregeld zodat ze nog even thuis kon zijn.
Maar dit is echt balen.

1 like

Heel erg balen, en ook omdat het nu weer op komt.

Ik kan deze info vinden, dus het hangt een beetje af van wat de zorgverlener doet. En het hangt denk ik ook af van de regels van de verzekering van toen. Denk wel dat het zin heeft om als er een rekening komt van de zorgverlener contact op te nemen met juridische bijstand. Wellicht dat de verzekeraar ook al iets kan helpen met gegevens over de regeling?

1 like

Dankjewel voor de link.
Er zijn dus 2 opties inderdaad.

Ik ga het gewoon even aankijken hoe het nu verder gaat. De zorgverzekering gaat geld overmaken en daarna zie ik het wel dan? En als er inderdaad een rekening komt dan ga ik wel verder hulp vragen

Bedankt

4 likes

De kern van ne verhaal is al weg maar bij een akte van cessie is het goed om te weten dat rechten van partij A naar partij B worden overgedragen (bijvoorbeeld een geldvordering op persoon C). Wat veel mensen alleen niet weten is dat als persoon C dus een goede reden heeft om niet te betalen, partij B niet kan zeggen dat hij niets weet/niks te maken heeft met afspraken tussen A en C. Daar wordt zo’n akte namelijk vaak voor misbruikt.

1 like

Ik hoop dat dit in het juiste topic is. Een tijd geleden heb ik van het OM een brief gehad met de vraag of ik op de hoogte gehouden wil worden van een zaak die loopt tegen de man die mij heeft lastig gevallen. Daarop heb ik gereageerd dat ik dat wilde, en de brief teruggestuurd. Mijn reactie was een beetje of het laatste moment. Daarna heb ik niks meer vernomen van het OM. Heel toevallig weet ik dat deze meneer 9 februari voor moet komen, omdat slachtofferhulp mij dit heeft verteld. Maar ik dacht dat ik dat nog in een officiële brief van het OM zou krijgen. Nu twijfel ik of mijn brief wel goed is aangekomen. Weet iemand wat de gang van zaken hiervan is? Klopt het dat ik niks meer gehoord heb? Ik wil bellen, maar kan niet echt een algemeen nummer vinden.

Als je op het wensenformulier hebt aangegeven dat je op de hoogte gehouden wilt worden, hoor je inderdaad een brief met een zittingsdatum te krijgen. Maarja, bij het OM gaat genoeg fout of komt een brief erg laat. Als je googlet op Slachtofferloket en dan het OM waar de zaak speelt (bv. Rotterdam) dan vind je ook het telefoonnummer waarnaar je kan bellen. Als het niet lukt, DM dan even, kijk ik even met je mee (kan me voorstellen dat je niet allerlei info hier wil droppen).

Dank voor de snelle reactie!
Ik weet dus niet waar de zaak zich afspeelt (ik vermoed Amsterdam of Haarlem). Ik heb buiten de zittingsdatum om, geen verdere informatie over de zaak.

EDIT: ik kan kijken of de locatie in die andere brief staat. Moet ik wel even zoeken :sweat_smile:

1 like

Ik heb je een DM gestuurd!

2 likes