Juridische vragen

Op het werk ben ik gevraagd om een overeenkomst te tekenen om van de ene bv naar de andere bv te gaan. Nu heb ik een overeenkomst gekregen en zou hem eigenlijk laten willen checken omdat het echt zwaar juridisch is geschreven. Hebben jullie een tip of is het beste om arbeidsjurist / kantoor te benaderen? (Dacht niet dat juridisch loket hiervoor is/heb geen rechtsbijstand)

1 like

Ben ik geen lid van en het bedrijf is geen onderdeel van een CAO

Weet iemand waar ik online een uitspraak van een OM-zitting kan vinden?

Niet. Hiervan moet je ook een brief krijgen of even bellen.

Overigens worden van de rechtbank/gerechtshof etc ook niet alle uitspraken gepubliceerd.

Dank voor je reactie! Dat dacht ik inderdaad al aangezien ik het nergens kon vinden. @Reflect jij ook dank voor je reactie, daar kon ik het dus inderdaad niet vinden :frowning:. Dan morgen maar even bellen!

1 like

Misschien in MijnSlachtofferzaak bedenk ik nu! Wel al veel over gehoord maar ik weet niet wat daar precies in komt te staan. Anders inderdaad even bellen! (fijn he, dat je zelf overal achteraan moet)

2 likes

Ah dankjewel! Hier heb ik al een hoop aan gehad. De uitspraak staat er niet in, maar wel dat er een schadevergoeding betaald moet worden en daar was ik meer nieuwsgierig naar :face_with_hand_over_mouth:.

Ik heb een conflict met mijn verhuurder. Onderdeel daarvan is dat hij zegt dat hij mij een brief met belangrijke info heeft gestuurd. Ik heb die brief nooit ontvangen. De brief is niet aangetekend verstuurd. Verhuurder zegt er niks aan te kunnen doen dat ik de brief niet heb ontvangen en sommeert mij nu om ergens mee akkoord te gaan. Dat is toch flauwekul? Hij had de brief dan toch gewoon aangetekend moeten versturen en evt. een kopie per mail moeten sturen? Er wordt o.a. gedreigd met een rechtszaak, en ondanks dat ik vrij zeker weet gelijk te hebben word ik er toch een beetje zenuwachtig van.

Nee jij hebt gelijk hoor. Op basis van de ontvangsttheorie moet hij aantonen de brief te hebben gestuurd en dat jij hem hebt ontvangen.

Handtekening is geen (sluitend) bewijs dat een aangetekend poststuk is ontvangen » Köster advocaten.
Hier heb je wat aan hoop ik, staat het nog wat uitgebreider met voorbeelden

2 likes

Super, dank je wel voor de link. Ik kon dit zo snel niet vinden.

Is hier iemand die wat weet over copyright? In dit geval gaat het om gestolen haakpatronen.

Weet je dit zeker of is het een vermoeden? Zulk soort dingen zijn moeilijk te bewijzen is mijn ervaring

Vrijwel zeker. De website is slecht vertaald, de ontwerpers worden nergens genoemd. Staan heel veel verschillende ontwerpers op, sommige patronen worden voor een veel lagere prijs verkocht.

Heb nu een reactie terug dat t inderdaad niet klopt.

Edit: heb meerdere reacties en sommigen lijken te weten wat ze moeten doen, dus dat is top. Wel echt stom dat t gebeurt.

1 like

Het zou niet veel zwaarder of anders moeten zijn dan je huidige contract. Bedoel je dat ze er allerlei nieuwe dingen bij hebben geplaatst?

Komt het missh omdat de nieuwe BV/werkgever een ander template hanteert. Missch professioneler/uitgebreider/strenger?
Wat is de achtergrond dat er een nieuwe Bv in beeld komt, wel verbonden aan oude werkgever?

https://www.regioeffect.nl/contractovername

1 like

Ik ga van een dochter bv naar overkoepelende bv en wil zeker weten dat m’n anciĆ«nniteit gewaarborgd is. De overeenkomst is geschreven op zo’n manier dat ik de helft niet begrijp (precies het gedeelte waar het in zou moeten staan). Wel zelfde bedrijf in principe en zelfde werkzaamheden

Ik ben ook een beetje wantrouwend omdat er eerst gezegd werd dat het simpel administratief was en de daadwerkelijke overeenkomst opeens meerdere nieuwe clausules had die in mijn nadeel waren. (En pas nadat ik weigerde dit te tekenen is een groot gedeelte eruit gehaald).

1 like

Heb je nu getekend, en is er nog bevestigd dat je 1e startdatum bij vorige werkgever ook hier als startdatum geldt (of iets van ā€œarbeidsverleden wordt volledig meegenomenā€). En anders evt gewoon erbij schrijven zelf, of per mail aangeven.

Snap dat het vreemd overkwam op je! Vervelend

2 likes

Ja zoiets staat er inderdaad in ja!

1 like

Mijn ervaring is dat je in die contractperiode wel kan opzeggen en dan niet verlengd wordt. Heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad iig! Maar hoe het strikt genomen juridisch zit. Ligt wellicht aan de specifieke voorwaarden uit jouw overeenkomst?

1 like

Arbeidsjuridiche vraag:

Ik heb met mijn contract op jaarbasis recht op 24 vakantiedagen. Ik zit nu nog in een tijdelijk contract van 7 maanden (t/m augustus) en zie nu in Afas dat ik in totaal 14 dagen vakantie heb voor dit contract, klopt dat? Klinkt natuurlijk ook wel logisch maar ik dacht dat je in principe voor het hele kalenderjaar opbouwt, ook met een contract dat minder lang duurt maar nu twijfel ik. Was van plan deze zomer wel 3 weken op te nemen namelijk.
Is voor mij de eerste keer dat ik zonder vast of jaarcontract werk dus nog niet eerder meegemaakt dit.

Je krijgt de uren in relatie tot de periode dat je in dienst bent. Dus die 24 alleen als je 12 maanden in dienst bent en anders in verhouding. Ken geen werkplek waar dat anders is. Stel je krijgt contractverlenging tot december krijg je er dagen bij.

1 like