Kattentopic #2 (Deel 1)

Heeft iemand toevallig een goed lijst van platen die wel geschikt (niet giftig) zijn voor katten. Op internet vond ik geen duidelijk overzicht.

Dit vind ik ook zo lastig! Er staan honderdenĂ©Ă©n lijstjes op internet en geen twee daarvan zijn identiek. Bijvoorbeeld: lavendel. Veilig volgens de ene site, giftig volgens de andere. Ik hou nu aan ‘bij twijfel niet doen’, maar zat te denken dat ik de dierenarts ga raadplegen hierover want echt irritant.

1 like


Onze lieve nieuwe vriendje is er, Wolfje! :heart_eyes_cat:

Hebben jullie tips? We laten hem nu op 1 kamer met de deur dicht. Hoe lang doen we dat? In het nestje waar we hem vandaan hebben mocht ie zelfs al met z’n broertjes en zusjes in de tuin spelen!

We hebben nog een kat (die is 4 jaar). Ze hebben al heel even aan elkaar gesnuffeld toen de kitten nog in het reismandje zat. Onze kat had verder nog geen interesse, wel even ruiken.

30 likes

@Loxodonta ik weet dat jij in het vorige topic superhandige tips had voor brokken. Zijn er dingen waar je op zou moeten letten voor natvoer?
Ik voer mijn katers speciaal urinary brokvoer ivm blaasgruis, en ‘s avonds krijgen ze wat natvoer met een scheutje water erbij in. Ik koop nu alleen altijd gewoon maar wat maar vraag me af of je daarbij ook dingen hebt waar je op moet letten qua voedingswaarden?

Super, thanks! Ik ga die links eerst eens doorlezen.

1 like

Normaal gesproken kun je vooral letten op dat je niet teveel betaalt voor wat voornamelijk al uit water bestaat, anders kan je net zo goed zelf een kip koken. Dus een hoog vleesaandeel, weinig tot geen opvulmiddelen zoals graan of aardappel, geen suiker of zout en als je het als echt een groot deel van voeding geeft zorg dan dat er een vitamine premix inzit (vaak aangeduidt als ‘complete’ voeding op de verpakking). Aantal merken die ik zou aanraden: Cat lovers gold, cosma, animonda, renske, feringa, herrmans.

Echter als je kat blaasgruisproblemen heeft is het belangrijk dat het voer invloed heeft op de PH van de urine en/of minder fosfor en magnesium bevat. Dus dan kan je beter natvoer geven dat een verzurende werking (als je last heeft van struviet) of wat effect heeft op oxalaatstenen.
Je hebt daarin merken zoals Hills S/D of C/D, integra protect struvit, katovit urinary. Maar dat hangt dus af van de soort blaasgruis en hoe ernstig dit is.

2 likes

Ik smelt :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts: hoe die pootjes zo op mijn been liggen

22 likes

Misschien weet je het al, maar bij dat rondje mandje op de krabpaal kun je de rand omlaag vouwen zodat je die rand goed schoon maken maken. Ik ging altijd met de stofzuiger over dat mandje zo “goed” geklapt zeg maar, nam dan wel de rand mee maar na dik een half jaar ontdekt ik dat je die rand ook naar beneden kan duwen en er zat een halve kat aan haren tussen. :grimacing:

1 like

Ohh super chill! Nee, wist ik nog niet. Ik doe altijd met zo’n opzetstuk er tussen stofzuigen. Ik ga de rand eens naar beneden duwen.

Te vroeg gejuicht. Ze eet nog steeds nauwelijks. Zelfs geen verse tonijn :frown: krijg die pillen er met moeite in. Hopp dat ze in ieder geval zoveel mogelijk binnen krijgt
 anders morgen toch maar weer terug.

Als je moeite hebt met de antibiotica erin te krijgen, dan moet je zeker terug. Het kan ook via injectie. Als het een ontsteking is, moet ze dat echt hebben. Aan de puntjes van de oortjes kun je voelen of ze koorts heeft (ongewoon warm). Morgenochtend direct gaan!

Ja ik ga morgenochtend meteen bellen. Bah ben echt zo verdrietig erover ook, kan mezelf slecht kalmeren en ga meteen van het ergste uit.

Ze heeft goed gereageerd op antibiotica, dus dat is echt goed nieuws. Nu moet het doorzetten. Vorige keer was je er ook zo goed snel bij, je let echt goed op. Katten zijn sterk, ze kunnen veel hebben. Ze geven het alleen zo slecht aan


5 likes

Dankje :heart: dit stelt een beetje gerust.

1 like

Beterschap voor je kind :heart:

1 like

:heart::heart::heart: arm schatje, die zal zich zo naar voelen. En jij natuurlijk om haar! Probeer haar gewoon in kleine beetjes een hapje te laten nemen als ze dat wil, zonder te forceren, morgen gewoon naar de dierenarts en die helpt je verder :slight_smile:
Beterschap!

Mijn kat is echt een rover, net lagen er weer een muisje en een molletje :cry: in de tuin.

Weet niet of je moeite hebt met geven van antibiotica omdat ze tegenwerkt? Dan kan je evt zo’n easy pil halen.
Daar kan je de medicijnen dan in doen en dan eten ze het makkelijker omdat er een smaakje aan zit :wink: Ik heb 1 kat die echt met medicijnen een terror kat wordt en op deze manier neemt die het zo in.
Hoop dat je kat snel opknapt :smiling_face_with_three_hearts:

Ja ik heb al alles geprobeerd. Duur voer, tonijn, haar favo snoepje. Maar ze laat de AB toch gewoon liggen. Ze likt haar voer ook, neemt niet echt happen. Ga zo toch maar weer even bellen.

Ah wat sneu :broken_heart: hopelijk kan je straks snel terecht en kunnen ze iets betekenen waardoor ze zich snel beter gaat voelen.