Eerlijk? Als je heel erg gehecht bent aan een spik en span, haar- en stofvrij huis dan moet je het niet doen. Maar als je dat een beetje los kan laten, doen! 
Als je een volwassen kat adopteert weet het asiel/opvanggezin/de vorige eigenaren ook meer over zijn/haar temperament, gedrag etc. Je kan wel op zoek naar een rustigere, misschien wat oudere kat die niet (meer) in je gordijnen wil klimmen. En je kan een kat ook echt wel leren dat z/hij niet op het aanrecht mag bijvoorbeeld! Maar het blijft een beetje een gok natuurlijk 
Het is in elk geval belangrijk dat je kat voldoende plek heeft om aan te krabben - sommige katten hebben graag een hoge krabpaal, andere katten krabben liever aan horizontale vlakken (een deurmat bijv. of kartonnen of sisal planken). Als je kat zijn/haar nagels bij voorkeur in je bank zet, kan het ook goed zijn dat z/hij de krabpaal/plank niet op een fijne plek vindt staan. Ze krabben bijv. vaak graag als ze wakker worden en in de buurt van hun slaapplekje, dus als ze dan helemaal naar een andere hoek moeten lopen voor de krabpaal vinden ze dat gewoon niet zo prettig. Mijn kat scherpt haar nagels ook graag in een geweven vloerkleed, tja, het is maar een gebruiksvoorwerp, niet onvervangbaar en ook niet onmetelijk duur, ik ga haar natuurlijke gedrag niet verhinderen of bestraffen.
En ja haren zijn er, ik heb ze vast ook wel eens ongemerkt in m’n thee opgedronken of in m’n eten gehad, maar wat ik niet zie is er niet
Ja, meer stofzuigen en vegen, rollers voor je kleding en je bank eventueel, en het komt echt wel goed