Ik heb een oudere kat uit het asiel, maakt helemaal niks kapot en is een lieverd. Wel veel haarverlies, maar ik stofzuig wat vaker en dat lost het probleem ook op
Eerlijk? Als je heel erg gehecht bent aan een spik en span, haar- en stofvrij huis dan moet je het niet doen. Maar als je dat een beetje los kan laten, doen!
Als je een volwassen kat adopteert weet het asiel/opvanggezin/de vorige eigenaren ook meer over zijn/haar temperament, gedrag etc. Je kan wel op zoek naar een rustigere, misschien wat oudere kat die niet (meer) in je gordijnen wil klimmen. En je kan een kat ook echt wel leren dat z/hij niet op het aanrecht mag bijvoorbeeld! Maar het blijft een beetje een gok natuurlijk
Het is in elk geval belangrijk dat je kat voldoende plek heeft om aan te krabben - sommige katten hebben graag een hoge krabpaal, andere katten krabben liever aan horizontale vlakken (een deurmat bijv. of kartonnen of sisal planken). Als je kat zijn/haar nagels bij voorkeur in je bank zet, kan het ook goed zijn dat z/hij de krabpaal/plank niet op een fijne plek vindt staan. Ze krabben bijv. vaak graag als ze wakker worden en in de buurt van hun slaapplekje, dus als ze dan helemaal naar een andere hoek moeten lopen voor de krabpaal vinden ze dat gewoon niet zo prettig. Mijn kat scherpt haar nagels ook graag in een geweven vloerkleed, tja, het is maar een gebruiksvoorwerp, niet onvervangbaar en ook niet onmetelijk duur, ik ga haar natuurlijke gedrag niet verhinderen of bestraffen.
En ja haren zijn er, ik heb ze vast ook wel eens ongemerkt in m’n thee opgedronken of in m’n eten gehad, maar wat ik niet zie is er niet Ja, meer stofzuigen en vegen, rollers voor je kleding en je bank eventueel, en het komt echt wel goed
Je kan er ook altijd voor kiezen om je kat niet in je slaapkamer te laten als je je bed absoluut haarvrij wilt houden. Maar even met een kledingroller over je lakens helpt ook hoor.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik meer haren verlies dan mijn kat
Edit @ je edit: kattenfokkers zijn net zo stom als hondenfokkers denk ik, en ja raskatten zijn echt helemaal niks leuker of liever dan “gewone” “huis- tuin- en keuken”-katten. En er zijn idd zooooooo veel asielkatten die een baasje zoeken!
Mijn katten komen niet op de slaapkamer. Vinden ze niet heel geweldig maar mijn vriend wil het echt niet hebben, die slaapt al heel licht en is (terecht denk ik wel) bang dat ze 's nachts teveel gaan spoken. Verder valt het verharen heel erg mee, 2x per jaar gaan ze echt in de rui en dan is het elke dag stofzuigen. Kammen helpt dan ook wel een beetje. In de gordijnen hebben ze hier nooit gehangen. Wel haakjes in de bank. Niet eens zozeer omdat ze er express aan krabben maar meer in spel zich er tegenop takelen of uitrekken als ze net wakker zijn. Leuk vind ik het niet, er komt binnenkort een nieuwe stoel van soort fluweel, dat zou minder haken. Maar alles weegt op tegen de allerliefste mormels die dan op de leuning tegen me aan komen liggen, hoofdje omhoog en heel hard gaan knorren.
Je liefde voor het dier moet wel groter zijn dan voor je spullen want het kan wel eens gebeuren dat er iets stuk gaat.
Verder verschilt het heel erg per kat. Ik heb een oudere kat uit het asiel die nergens aan krabt behalve aan de krabpaal. Zij springt ook nooit op de tafel of het aanrecht ofzo.
Mijn andere kat springt overal op en in en duwt spullen van de tafel enzo
Als je het wilt proberen kan ik in ieder geval aanraden om een volwassen kat te nemen. Kittens zijn enorm veel werk en slopen je hele huis ik heb nu 3 kittens en die zitten geregeld in de gordijnen, in de plantenpotten etc.
Ik vind het met haren heel erg meevallen, die zitten bij mij vooral op de bank maar ik heb zo’n roller en die werkt mega goed (beter dan zo’n plakroller).
Volgens mij blijft in velvet bijna geen haar zitten dus Lucky you wat dat betreft!
Het duurt nog 8 weken voordat mijn stoel komt maar ik laat het je tegen die tijd graag weten. Kleedjes liggen ze graag op maar kunnen er ook af gegooid worden. Er zijn ongelofelijk veel voordelen aan katten maar ze hebben ook hun nadelen. (Mijn moeder kijkt ook altijd misprijzend naar mijn bank als ze hier is. Ik negeer het gewoon )
Die van mij is een ChomChom roller maar ik weet niet of je die ook in Nederland hebt.
Het is in ieder geval zo’n ding dus merknaam maakt niet uit denk ik:
Niet met kleefdingen maar het werkt door statische lading! Je moet wel snel en hard dat ding bewegen dan werkt het het beste
Kleedjes op de banken en breekbare spullen die je echt dierbaar zijn in het begin wegzetten. Je kunt katten namelijk wel dingen afleren, maar het zit 'm in het woordje ‘af’, ze moeten het eerst doen voordat je duidelijk kunt maken dat je dat niet wil hebben.
Verder wat de rest hier al zegt: er zal eens wat breken of ergens een haal in komen. Onze kat gedraagt zich echt heel goed, maar als ze een spin achterna zit of een vlieg, dan let ze nergens op. Zorg in ieder geval voor genoeg alternatieven, zodat achter iedere nee een ja kan zitten (nee, niet krabben aan de bank, ja, wel aan de krabpaal). Dat in combinatie met goed gedrag belonen werkte bij ons (straatkat met haar vier kittens) goed.
Ik zou zelf bij een asiel in de buurt kijken. Het asiel waar wij onze katten hebben gehaald geven altijd een omschrijving van het karakter van de kat en als de kat binnen kan of graag naar buiten gaat. Een wat oudere kat is het makkelijkst of net kitten af.
En al luisteren ze nog zo goed als je er bent op het moment dat je er niet bent doen ze bij ons alles wat niet mag. Dat heb ik maar geaccepteerd en maak ik maar wat vaker schoon. De liefde die je terug krijgt van zo klein beestje is onbetaalbaar.
Kittens worden meestal met 2 geplaatst, oudere kat kan prima alleen als die ook zo zijn opgegroeid (beter zelfs).
Mijn bank en gordijnen zien er niet uit
Vazen en glazen zijn gebroken
Plinten eraf
Een paper bag weg moeten gooien omdat er 1 over heen had geplast
Ondertussen zelf al veel kattenhaar gegetem
Maar ze zijn zo lief, leven in huis en eigenzinnig! Het is het helemaal waard voor mij haha.
Mijn katten zitten vooral graag op de bank op een kussentje en eentje op een eetkamerstoel, maar hij houdt die wel netjes.
Ik heb tweemaal kittens gehad en tweemaal volwassen katten en nu ik de balans kan opmaken wil ik nooit meer kittens adopteren. Ik kon slecht tegen dat enorm drukke gedrag en moest ze vaker corrigeren dan de ouder kater en poes.
Mijn katten zijn nog niet oververhuisd omdat ik eerst zelf even een routine wil hebben maar als ze komen ga ik mijn nieuwe bank eerst afdekken.
Als je niet zeker bent, kan je misschien eerst even bellen met het opvangezin? Dan kunnen ze al iets meer vertellen over de kittens en of de match er is etc.
Ik ben zelf opvanggezin en bel vaak eerst met mogelijke adoptanten, spaart tijd uit voor iedereen en dan kan je de verwachtingen van elkaar al checken
Goed nieuws trouwens voor mijn eigen opvangkatje. Maandag krijgt hij eindelijk bezoek van een mogelijke adoptant. Heb er een goed gevoel bij.
Ik vind persoonlijk dat mensen het hebben van een kitten soms te veel romantiseren. Of het moeten katten met een ontzettend trauma zijn of altijd buiten geweest maar meestal warmen oudere katten op den duur ook wel op voor een nieuw baasje.
Ik heb een volwassen poes uit het asiel geadopteerd en kan echt niet meer zonder haar! Zelf wilde ik juist een oudere poes omdat die, naar mijn idee, minder snel worden gekozen dan kittens. Vaak kunnen ze wel iets over het diertje vertellen en heb je dus een redelijk beeld! Bij mijne kon dat niet (ze is gevonden) dus het was een risico haha, maar ze is een heerlijke, rustige, schattige slomerd! Hangt niet in de gordijnen, heel soms krabt ze aan de bank maar goed daar hingen al draadjes aan omdat ‘ie 2e hands is dus doe maar, en op bed slaapt ze op een eigen dekentje ik stofzuig nu iets vaker dan voorheen en that’s it! Anyway haar karakter past echt goed bij mij en m’n wensen, dus goed om vooraf zelf na te denken wat je fijn vindt zodat je daar dan wel een beetje naar op zoek kan zodat het meer kans is op een match
Edit; en de poezel houdt niet van op schoot liggen (doet ze nooit), maar ze komt altijd kopjes geven of half tegen m’n arm aan liggen. Zodra ik ‘s avonds mezelf klaar maak voor bed sprint ze erheen en springt ze er al in voor ik lig. Of ze gaat met haar neusje tegen mijn neus aan echt aan liefde geen gebrek
Weet je wat ik wel echt haaaaaat
dat je lekker op de bank ligt te chillen en ineens gaat die waterfontein herrie maken omdat die bijna leeg is. Doe effffffffe rustig ja.
Ik heb vroeger een kat als kitten gehad en mee opgegroeid en nu een oudere kat (9 jaar) uit het asiel geadopteerd en er is geen verschil in de sterkte van de band. De oudere kat is heel erg lief en aanhankelijk en ik ben echt gek op haar.
Ik moet wel zeggen dat ik nu een bijzondere band heb met mijn foster kittens maarja dat waren weesjes die ik zelf heb groot gebracht en moest voeren, wassen, medicijnen geven etc. Dat is toch anders dan een kitten adopteren.
Ik heb nu mijn 2e nestje maar ik ga het hierna voorlopig niet meer doen dus geef me niet teveel lof!!
Ik wil het wel heel graag in de toekomst weer oppakken als ik een extra kamer heb want het is nu echt geen doen eigenlijk. Ik heb nu 5 katten in een 1 slaapkamer appartement
Mijn katten waren 1, 2, 3, 5 en 8 toen ik ze kreeg en de kat die 8 was is het meest braaf/zachtaardig haha. Heb nog nooit een kitten gehad, maar heb ook echt niet het idee dat ik daarmee wat heb gemist