Kattentopic #2 (Deel 1)

Mijn kat heeft nog nooit al zijn brokjes in een keer opgegeten, maar op een gegeven moment werd hij wel te dik. Nu hebben we al een tijdje de food tree (moet hij zelf met zijn pootje de brokjes naar beneden schuiven) en sindsdien is hij weer goed op gewicht :relaxed:

Ja mijne heeft ook buitenspeeltijd onder toezicht :heart:

@Wonderland ik doe de brokjes in een speelbal, dus geen last van schrokken, maar ze eet het in meerdere keren, ‘ontbijt’ is wel tegen een uur of 3-4 ‘s middags op :sweat_smile: ik geef wel maaltijden apart ipv 1x per dag veel want ik denk niet dat ze het zó goed zou verdelen lol.

@Calypso heel veel beterschap :heart::heart::heart:

1 like

Ja beide katten liggen naast mijn hoofdkussen te snurken :smiling_face_with_three_hearts: Wordt wel wat als ik ooit weer een vriend krijg want voor hem is geen plek. Maarja, dat is zijn probleem.

3 likes

Ik zou willen dat ze iedere nacht bij me konden slapen. Maar lief slapen houden ze maar een paar uur vol. De rest van de nacht gaan ze met elkaar spelen, met elkaar vechten, op de kledingkast springen, over mijn hoofd lopen, mijn ochtendjas slopen, rondrennen, miauwen om eten enz.

Onze kat mag gewoon op de slaapkamer en ligt overdag en 's avonds wel eens op bed, maar niet 's nachts als wij er ook liggen haha. We hebben wel zo’n mandje aan de radiator in de slaapkamer waar hij vaak ligt 's nachts. Onze overleden poes deed dat wel, lag vaak tegen de benen van mijn man aan, zo lief.

De mijne eet rustig met die ‘food tree’, bakje eet hij wel in 1x leeg. Hij ligt as we speak te chillen op mijn zij/rug :smiling_face_with_three_hearts:

Kat 1 ligt vaak op een kussen tussen ons in. Kat 2 ligt altijd op mijn vriend snachts.

Niest jullie kat wel eens? Onze kater (4,5) niest laatste week/weken eens per dag, soms vaker per dag. Kan het een ‘gewone’ verkoudheid zijn? Z’n prik tegen niesziekte heeft ie dit jaar wel gehad.

Die van mij niest echt zelden.

Onze katten niezen af en toe, zeker niet elke dag.

Alleen af en toe als ze te diep in de waterbak hebben gezeten.

1 like

Mijn kat niest meerdere keren per dag, we hebben haar compleet laten checken maar het lijkt erop dat ze gewoon een “niezerig” katje is. Wel krijgt ze door haar natvoer nu weerstand verhogend poeder en dat helpt iets. Altijd goed om met niezen alsnog even langs de dierenarts te gaan.

Weten jullie of het mogelijk/verstandig is de jaarlijkse enting wat uit te stellen? Kat 1 wordt altijd in augustus geënt en kat 2 in januari, maar in februari heeft mijn dierenarts altijd gratis gebitscontrole en dan kijken ze alsnog even naar de algehele gezondheid van de kat. Van kat 1 vind ik het dus super fijn dat hij in augustus en februari ff gecheckt wordt, maar kat 2 is dus in januari en februari aan de beurt. Online kan ik niet echt veel vinden over kat 2 voortaan ook in augustus laten enten, kan vooral vinden dat enten niet perse elk jaar hoeft omdat het binnenkatten zijn.

De een mag onder toezicht los naar buiten en de ander met een tuigje. Maar ze brengen de meeste tijd binnen door. De katten mogen alleen écht 's nachts bij mij slapen tijdens Oud en Nieuw of als er eentje ziek aka zielig is. Overdag chillen op bed met een kleedje is toegestaan.

@Spaarlamp Of het veel kwaad kan geen idee, maar ik heb toen #2 erbij kwam het anderhalve maand uitgesteld zodat ze voortaan synchroon worden ingeënt.

@Calypso Schrikken zeg! Logisch dat je ongerust was. Hopelijk is de uitslag goed en was dit maar eenmalig. Wanneer weet je meer? Beterschap!


Onze katten hebben permanent brokjes staan en eten wanneer ze willen. Ze mogen ook op bed (wel op een sprei), de ene ligt daar bijna de hele dag (en vaak een stukje van de nacht), de andere af en toe maar. 's Avonds komen ze vaak wel allebei even knuffelen in bed. Ik vind het wel gezellig zo, gelukkig liggen ze dan gewoon braafjes te slapen. Dat gespin is ook zo rustgevend (alleen soms nogal luid).

@Spaarlamp Kleine Fons is door zijn straatavontuur 2 maand later ingeent dan had gemoeten, en volgens de dierenarts was dat nog ok.

Mensen met binnenkatten: laten jullie ze jaarlijks inenten?

Dolly is altijd ingeënt geworden door haar vorige baasje (ze is 10) maar ze HAAT de reismand. Dus echt stress x 100 als ze daar in moet. Ze komt niet buiten. Ik denk ook niet dat ik haar in de zomer het balkon op zal laten, tenzij ik dat helemaal catproof kan maken. Zou het dan heel erg zijn om niet te laten inenten? Of bijv alleen te laten enten als je voor iets anders toch al bij de dierenarts bent?

Ja ik doe het wel maar mijn katten hebben totaal geen moeite met de reismand/dierenarts en gaan uit zichzelf al in de reismand zitten dus ik heb wel makkelijk praten. Ik moet zeggen dat ik het wel een fijn idee vind dat ze gewoon beschermd zijn, stel dat ik iets onder m’n schoen mee naar binnen neem ofzo. En vind het daarnaast fijn dat ze bij de enting ook gewoon een keer worden nagekeken of ze gezond zijn.

2 likes

Mm ja als de mand hier zo staat is het ok maar als ze er in MOET :no_mouth:. Ze hoeft ook pas weer in augustus. Heb ook een vriendin wiens katten nooit ingeënt worden en die zijn ook nooit ziek. Maar ja het is geen garantie natuurlijk.

Ik hoor ook weer d’r pootjes op de grond dus ik zou misschien ook weer nagels moeten knippen maar ze laat het écht niet toe :frowning_face:

Mijn heren gaan ook heel makkelijk in de reismand en bij de dierenarts vinden ze het ook allemaal wel ok. Ik vind het erger dan de katten zelf, helemaal nu ik er niet bij kan zijn vanwege Corona. (De vorige keer duurde het veel langer dan normaal dus ik was al bijna in tranen… Bleek dat de stagiaire even extra mee mocht voelen omdat ze zo makkelijk waren.) Alleen de auto rit vinden ze verschrikkelijk en zetten dan ook hun meest zielige miauw op. Maar dat is nog geen 10 minuten. Doe het ook, net als Spaarlamp, vanuit soort zekerheid want stel dat ik iets mee neem onder m’n schoenen of iemand anders dat doet. Als we op vakantie gaan hebben we ook een kattenoppas en zij kan ook onbedoeld misschien iets overdragen van andere kanten. (Denk ik, geen idee of dat ook echt kan.) Ben gewoon extreem gek op mijn beesten. Maar als ze echt drama zouden maken weet ik ook niet of het elk jaar zou doen.

Knippen jullie allemaal de nagels van je kat? Ik heb het nog nooit gedaan. Ze hangen wel regelmatig aan de krabpaal en vind ook genoeg losse nagelhoesjes in huis. Maar ze maken wel haaltjes in de bank door zich een keer extra goed uit te rekken.

1 like

Die nagelvliesjes vind ik ook en de krabpaal wordt meermaals per dag gebruikt. Maar ik hoor d’r echt trippelen, zijn de voorpootjes. Ik weet ook niet of het moet, omdat zij er anders last van heeft? Ze blijft wel met knuffelen nu iets vaker aan m’n kleren haken, maar dat deert haar niet denk ik.

1 like