Kattentopic #3

Kattensnack in de diepvries gestopt en nu is het een kattencalippo :rofl:

16 likes

Heb je een raskat gekocht?

3 likes

Wat een veroordelende retorische vraag.

Ook zij zal echt wel weten dat een asielkatje 100x beter is, maar vind dit echt een passief aggressieve manier om het toch nog even te melden.

15 likes

Ja dat hebben we.
Vanwaar deze vraag?

Ja denk het wel, denk dat lijmen ook wel mag hoor, staat iig niks van in m’n contract, maar wil het er wel netjes af kunnen halen als ik hier uit ga.

Ik weet niet 100% of het echt zo is, maar volgens mij zijn ijskoude dingen voor katten niet heel goed omdat hun het stukje tussen hun gehemelte en de hersenen zo kort is dat de hersenen kunnen bevriezen/niet uit kunnen zetten door de kou. Heb daar laatst iets over gelezen (was wel een comment op Tiktok dus geen idee hoe betrouwbaar het is hoor)

Over enkele dagen komt er bezoek van een mogelijke adoptant voor mijn opvangkatje :partying_face: hopelijk succes, want ze is zo toe aan een definitieve thuis :heart_eyes:

37 likes

Ja begrijpelijk! Ik dacht, misschien zijn spijkers wel zo te verwijderen dat je met een beetje houtvuller en een laagje verf het weer als nieuw achter kan laten, maar misschien is dat niet veel minder werk :sweat_smile:

@Amandelbloesem wat een mooooierd :heart:

2 likes

Dit komt ook van tiktok want ik zag dit superveel mensen doen :speak_no_evil:. Ik ga eens dr googlen

Op de website van vitakraft lees ik dat het geen kwaad zou kunnen. Neem aan dat ze het niet zouden schrijven als het slecht was? Staat wel dat je ze moet laten likken en niet happen. Dat kan Dolly sowieso niet haha

2 likes

Wel veroordelend, niet retorisch, ik weet het antwoord toch niet zeker.

Het boeit me echt niet dat jij dat passief agressief vindt. Ik werk elke dag met een team om het leven van katten en kittens te redden en het is heel overweldigend hoeveel katten er een huisje nodig hebben en die niet altijd krijgen. Ik vind het gewoon heel naar dat mensen nog raskatten kopen terwijl er katten worden ingeslapen omdat er een overschot in het asiel is. En als ze niet worden ingeslapen heb je ook nog lang-zitters wat gewoon zielig is omdat een asiel stressvol is. Deze dieren verdienen ook een huis.

Ik zie regelmatig ragdoll-achtige katten voorbij komen met een soortgelijk temperament dus het is ook niet zo dat je anders niet zo’n soort kat kan hebben. Dus ja, ik vind het teleurstellend.

@mirke

19 likes

Ik snap jou wel eigenlijk.

Ja snap dat dat niet leuk is om te lezen hier, want je hebt je keuze toch al gemaakt, maar ja als je achter die keuze staat ga je je toch niks van zo’n post aantrekken lijkt me.

Maar ja ik volg (en steun) ook het asiel waar mijn kat vandaan komt en daar zijn deze zomer al honderden pasgeboren weeskittens binnengekomen. Die foto’s en verhalen zijn echt hartverscheurend, en dat zijn nog degenen die het halen*. En copy+paste voor elk ander asiel.

Ja oké iedereen weet dat al en sommigen kiezen ervoor om daar toch niks mee te doen en dure raskatten te kopen, maar ja zo’n post kan je dan wel verwachten.

(* en een deel wel met 1 of beide ogen minder - dankzij volstrekt te voorkomen infecties die niet op tijd behandeld hebben kunnen worden, dank mensen!)

8 likes

Ik vind raskatten altijd een beetje dubbel. Ik heb nu dus 2 katten (gewoon Europese kortharen), maar ik vind de bengaal bijvoorbeeld een supergaaf ras en wil ergens ooit een bengaal. Maar aan de andere kant zie ik in het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe ook zoveel leukies die ook een huis nodig hebben. En dan kan ik het ook weer niet over mijn hart verkrijgen om honderden euro’s uit te geven aan een raskat en om ze in het asiel te laten zitten. :pleading_face: Zo zat er in het asiel een flinke tijd een superlieve kater die maar niet geadopteerd werd omdat 'ie aids heeft. Als ik geen andere katten gehad had, had ik hem zo mee willen nemen. Inmiddels heeft 'ie trouwens wel een huisje.

2 likes

Ik snap je ook wel maar ze heeft de aanschaf al gedaan. Jouw opmerking gaat daar niks in veranderen. Het is dan denk ik constructiever om, los van de post van @Mirke, hier eens te posten met jouw ervaringen en waarom raskatten kopen niet goed is. Of, als je het kenbaar wil maken dat je het teleurstellend vindt, zeg het dan gewoon in plaats van zo’n vraag met dubbele laag erin.

2 likes

Nee dat snap ik zelf ook wel? Alsof ik verwacht dat de poes dan ineens niet meer zwanger is na mijn post.

Ik ga niet een heel verhaal typen voordat ik toch zeker weet of ze een raskat heeft gekocht? Daarom vroeg ik het eerst. Ik heb daarna toch uitgelegd waarom ik het teleurstellend vind, ik snap het probleem niet? Het is super belangrijk om hier over te praten. Ik had vorige week nog een meeting over dat het weer een trend lijkt te zijn om een raskat te nemen. Mede door bijvoorbeeld celebs en influencers die dit doen.

Bijvoorbeeld Taylor Swift heeft 2 Scottish Folds (en 1 ragdoll :grimacing:) en daarna wilde iedereen zo’n kat. Terwijl die oortjes een genetisch defect zijn.

Ik vind het belangrijk om mensen erop aan te spreken als ze ervoor kiezen een raskat te kopen, ik ben hier gepassioneerd over en ik zie dagelijks met mijn eigen ogen hoeveel katten een huisje nodig hebben. Misschien maakt diegene in de toekomst dan een andere keus of iemand anders die het leest. En zo niet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd :woman_shrugging:t3:

25 likes

Je hebt gelijk! Ik dacht alleen: zeg gewoon lekker gelijk wat je vindt. Ik had niet door dat je eerst wilde checken of @Mirke echt een raskitten had gekocht.

Inderdaad alleen maar goed om hier over te spreken en hopelijk mensen heirmee in de toekomst meer bewust te laten zijn hierover. Maar post dus vooral hier vaker over wat je tegenkomt en waarom raskatten kopen niet goed is.

Cutie :smiling_face_with_three_hearts:

28 likes

Ja ik ben het helemaal met je eens! Ik zou zelf ook nooit voor een raskat gaan. Love mn huis tuin en keuken katjes.
Ik had ook helemaal niet door dat het hier al vaak over gegaan is en dat inhoudelijk gesprek dan staak loopt dus sorry dat ik nu ook ben gaan opreuren :sweat_smile: @Echo

Mijn lieve 13 weken oude kitten Saartje :smiling_face_with_three_hearts:

48 likes

Ik zag gisteren herinneringen dat ik gisteren mijn kat 4 jaar geleden als baby in het asiel haalde en pfff :sob::sob::sob::sob: Mis mijn baby

16 likes

Ik ben wel benieuwd waarom je voor een ras kat kiest dan? Ik zie namelijk ook best vaak Maine Coone-achtige katten (en ik zeg “achtige” omdat ze er precies op lijken maar natuurlijk meestal niet van een fokker komen met stamboom etc).

Ik vind persoonlijk dat er best weinig verschil is tussen mixjes en ras katten, ik zie dezelfde karakter eigenschappen en uiterlijk bij beide. Met uitzondering van een ras zoals de Bengaal.

Bij honden snap ik het eerder.

1 like