Kattentopic #3

Nou, hier een purebred platsnuit pluizenbolletje ter adoptie die niet of slechts afgeschermd naar buiten mag, go for it Vive - Verhuisdieren.nl

1 like

Wat vinden jullie van katten adopteren uit het buitenland? Ik heb zelf een kat uit Spanje, via een Nederlandse stichting. Maar vraag me nu soms af hoe ‘oké’ dat is.

Had natuurlijk een kat hier uit het asiel kunnen halen, alleen in die tijd kon ik alleen oudere katten vinden - die niet samen zouden gaan met m’n hele jonge kat. Heb bijna 2 uren aan de telefoon gehangen met een vrouw van die stichting als screening en ze heeft wel echt een goede kat uitgekozen, ze ging meteen heel goed samen met m’n kat die er al was.

Nja het idee van een asiel is goed maar ik vind het de grootste nonsens om er dan een uit een buitenlands asiel te halen terwijl ze hier net zo goed vol zitten.

2 likes

Ja ben het zeker met je eens, mijn ‘probleem’ toen (begin corona tijd) was dat de asielen rondom mijn woonplaats helemaal niet zo vol zaten. Anders had ik gewoon een kat hier uit het asiel gehaald. (edit: ja sorry zit mezelf ff goed te praten, haha)

Er zijn best een aantal Nederlandse organisaties die dit doen en de foto’s en verhalen laten wel echt zien dat het in de asielen in het buitenland ook overvol zit. Vaak dan ook nog met mindere omstandigheden dan hier.

2 likes

Ik ben meer voor hier adopteren, want hier zitten de asiels ook vol genoeg. Maar ik snap de keuze van adopteren uit het buitenland ook zeker wel.

1 like

Nee ik wou geen kittens meemaken? Ik wou graag een volwassen kat, daarom keek ik in eerste instantie niet naar kittens. Maar door die foto wel bij kittens uitgekomen, en dat vond ik wel leuk om mee te maken voor een keertje. Maar ik hoef niet nog een keer kittens, vind ze leuker nu ze volwassen zijn haha.

Toen ik keek zaten er volgens mij geen katten met kattenaids in het asiel @mikselke , maar dat was zo’n 4 jaar terug dus helemaal zeker weet ik het niet meer. Ik zou er nu/in de toekomst in ieder geval absoluut voor openstaan om zo’n koppeltje te adopteren!

3 likes

Ik moet zeggen dat ik bijv van verhuisdieren ook nog nooit had gehoord voor ik Dolly in huis haalde. Als Dolly er ooit niet meer is (🥹) en het asiel hier heeft geen geschikte beestjes die bij mijn woonsituatie passen ga ik zeker daar kijken maar dat moet je ook net weten. Ik moet juist niet aan een kitten denken :speak_no_evil:. Doe mij maar een lieve ouwe sukkel.

3 likes

Emma maakt het niet zoveel uit, die ligt het liefst binnen. Skadi gaat inderdaad graag naar buiten, dus nu in de warmere periode gaan we regelmatig met haar buiten zitten. Dan gaat ze aan haar tuigje in de tuin, onder toezicht van ons. Wat het wel extra lastig maakt is dat Ska hooikoorts heeft.

Soms gaan we ook een blokje om door de wijk haha, maar moet eerlijk zeggen dat ik dat niet vaak doe. Haar tuigje is daar eigenlijk niet geschikt voor (als iemand tips heeft, graag!) en ik vind het toch wel eng om een hond tegen te komen.

In de herfst, als de temperatuur nog prima is, gaan we ook nog buiten zitten. In de winter zelden, en dan heel kort. Ik trek het niet om uren in de kou te staan/zitten. Woon momenteel bij mijn ouders en is helaas niet mogelijk om de tuin af te zetten. Als ik ooit weer op mezelf woon wil ik wel graag de tuin/het balkon afzetten en dan kan ze gewoon naar buiten wanneer ze wil!

Jouw verhaal vind ik wel echt prachtig om te lezen, lijkt me echt een heel gaaf zicht! Snap dat je daar geen kat hebt gehaald en dat zou ik zelf ook niet gedaan hebben. Bij mijn fokker was dat geen voorwaarde gelukkig, anders had ik het ook niet gedaan.

1 like

Fijn dat je dat opmerkt zonder achtergrondinformatie waarom wij perzen hebben. Maar inderdaad wij hebben perzen.

Ik vind gewoon dat het probleem ligt bij de mensen die katten in huis halen (maakt niet uit of het een asielkat is of een raskat) en het beestje dan aan hun 'lot" overlaten, om het zo cru te zeggen. Geen sterilisatie/castratie en gewoon buiten laten lopen, oeps zwanger… de kittens zijn niet gewenst en dan moeten ze naar het asiel. Of de kat maakt alles kapot thuis → naar het asiel. Het zijn maar een paar zaken die ik opsom, maar het gebeurd echt veel te vaak dat dieren naar het asiel worden gebracht omdat mensen niet nadenken wat het inhoud om een dier in huis te halen en dan maar achterlaten of naar het asiel brengen om welke reden dan ook. En daar gaat de aankoop van wel of geen raskat/rashond/ras whatever niets aan veranderen. Sommige mensen denken niet na bij een dier bij de fokker halen, zoals sommige niet nadenken bij het halen van een dier uit een asiel.

Een vriendin van mij had een kat uit het asiel, en die kon echt héééél goed als binnenhuiskat fungeren hoor… Tot de kat vanuit het asiel naar het huis ging en niet naar buiten kon (appartement). De kat viel de man aan en zette de boel op z’n kop. Uiteindelijk hebben ze de kat naar haar vader gebracht mét tuin, en daar bloeide die helemaal open. Eind goed, al goed.

Asiels kunnen ook verkeerde informatie verstrekken, en dan zit je er ook mee. Ofwel zing je het uit en doe je er alles aan om het beestje te houden in welke omstandigheden dan ook, ofwel gaat het terug naar het asiel / naar iemand dat je kent en hopen dat het dan maar goed komt. Dat vind ik dan ook weer erg, soms weet je gewoon de achtergrond niet en kan het asiel wel iets vertellen maar niet alles… Maar dan sta je soms alsnog voor een voldongen feit met je goede bedoelingen.

4 likes

Als ze herplaatsters en niet van een fokker gekocht zijn dan mea culpa en heb ik niks gezegd.

Zelfs zonder fokindustrie kunnen er te veel katten zijn. Kittens die gewoon uitgedeeld worden (dus niet via het asiel) aan mensen die het toch zo lief vinden en verder niet nadenken over hoe ze een nieuwe zwangerschap kunnen vermijden bijvoorbeeld. Allemaal goed en wel dat het hier verplicht is in België om te castreren en steriliseren, maar als de kittens nergens staan aangemeld kan ook niemand controleren of het effectief gedaan wordt. Zodoende blijven er veel katten in de omloop, raskat of geen raskat.

1 like

Wij hebben begin dit jaar een kat geadopteerd via verhuisdieren. Middenin de winter (dus weinig nestjes en aanbod maar wel veel vraag), en met toch wel wat eisen (binnenkat want geen buitenruimte, geen ziektes etc. wegens logeeradres, liefst een uit nl) en het was alsnog binnen twee weken geregeld. Ik geloof écht niet dat je geen ‘geschikte kat’ kan vinden als je graag wil adopteren, en daardoor ‘moet’ uitwijken naar raskat kittens. Als je raskatten leuker/mooier vindt you do you, maar kom er dan gewoon voor uit.

Foto van onze 5-jarige queen

35 likes

Nog wel een kleine aanvulling op de discussie over raskatten is dat bepaalde rassen wel echt een uitkomst kunnen zijn voor mensen met een kattenallergie. Maar goed dat geldt natuurlijk maar voor een beperkte groep mensen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste raskatten eigenaren wel
weten dat het nemen van een raskat kitten niet de meest ethische keuze is. Aan de ene kant snap ik de discussie wel hier, aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje betuttelend ofzo (ik kan er niet helemaal de goede term voor vinden). Een beetje alsof je tegen iemand die blij vertelt dat ie naar Mexico op vakantie gaat vertellen dat met de trein naar Friesland ook super leuk is en een stuk minder schadelijk voor het klimaat. We maken nou eenmaal niet altijd de meest ethische en verantwoorde keuzes in ons leven en ja het zou veel beter zijn als we dat allemaal wel zouden doen natuurlijk. Maar ik vind het ergens ook een beetje flauw om tegen iemand die hier blij komt vertellen dat ze een Ragdoll kitten krijgt te gaan vertellen wat daar allemaal mis mee is. Ik zou het een ander verhaal vinden als iemand hier vertelt dat ie een kat wil nemen en twijfelt over een raskat als je dan gaat uitleggen waarom diegene zou kunnen overwegen om een asielkat te nemen maar wanneer de keuze duidelijk al gemaakt is vind ik het een beetje raining om someone’s parade.

15 likes

Hier ook een adoptie via verhuisdieren.nl! Ze was 4 toen ik haar ontmoette en nu alweer ruim 1.5 jaar bij mij :heart_eyes: eerst kennisgemaakt bij haar thuis en van tevoren was ik gewaarschuwd dat ze in het begin regelmatig wat schuw kan zijn maar ze kwam meteen op me af, een paar weken later kwam ze bij me wonen en sindsdien is het goed :two_hearts::two_hearts: zo’n grappig en lief beest, ze vindt ook zowat alles en iedereen leuk

Niet echt een toevoeging aan de discussie maar wou met name m’n positieve ervaring met die site delen

42 likes

Die van mij komt ook van verhuisdieren af! Wel via een stichting omdat het een herplaatser was die was teruggebracht. Die lieve schat zat binnen een paar uur op m’n schoot te spinnen en heeft behalve zijn liefde voor planten snoeien geen zuchtje kwaad in hem.

10 likes

Ik denk dat je het punt inderdaad een beetje mist wat @EllaFitzgerald bedoelt.
Perzen zijn brachycefale rassen (net zoals de mismaakte Franse en Engelse Bulldogs) en dat gaat gepaard met heel veel gezondheids- en zodus welzijnsissues waardoor ze in vergelijking met een Siamees of Ragdoll al bijna helemaal niet ethisch te verantwoorden zijn om ze aan te kopen. Een ras kopen die al automatisch niet normaal kan ademen als een gewone kat/hond, da’s gewoon niet oke… Vanuit de dierenartsenwereld is er heel veel protest naar dit soort rassen en willen we dat ze niet meer gekweekt worden maar helaas is dat heel moeilijk als er veel vraag naar is en ze populair zijn. Denk dat dit het punt is dat Ella probeerde te maken. Maar je bent hier vast ook wel al van op de hoogte.

17 likes

100% eens over perzen maar ik wil er nog aan toevoegen dat Ragdolls allemaal afstammen van 1 kat en dus die hele lijn vol zit met inteelt, ze hebben hierdoor een lagere levensverwachting dan de meeste andere rassen en ook bepaalde gezondheidsproblemen.

4 likes

Totaal iets anders, maar ik snap niks meer van deze rassen. :sweat_smile: Wij hebben volgens het asiel een kat die half ras is, neva masquerade en huistuinkeuken. Blijkbaar komt de neva m van siberische katten. Maar onze dierenarts zei dat hij meer ragdoll is, en de foto op de website in jouw bericht lijkt ook precies op onze kat? Maar als ik zoek naar neva masquerade is dat ook precies onze kat?

confuse :smiling_face_with_tear:

16 likes

Haha ik kan je vertellen dat asiels echt maar wat doen dus ik zou me daar niet aan vasthouden. De Neva Masquerade is niet echt een veel voorkomende kat dus het lijkt me sterk dat een asiel kat daar echt een mix van is maar het kan natuurlijk. Ik denk dat je dierenarts er meer verstand van heeft.

Wel echt een beauty!

2 likes

Ik vind haar uitstraling echt prachtig, echt een mooie kat!

@Willem ooh dat lijkt me echt fijn, zo’n afgeschermd stukje! Kan me helemaal voorstellen dat je kat daar 's nachts lekker zit :blush:

1 like