Waarom wordt er voor beide katten niet een safe space gemaakt dan, kan evt in beide kamers maar snap goed dat de eerste kat not amused is als er een klein monster bij komt waarbij hij ook nog eens z’n plek af moet staan.
Ik postte laatst al in een ander topic dat één van onze twee katten de bank de laatste tijd als kattenbak gebruikt. Dat is eigenlijk alleen maar van kwaad tot erger gegaan, inmiddels is de geur er echt niet meer uit te krijgen en gebeurt het bijna dagelijks dat ze op de bank plast (vaak op dezelfde locatie). Ik heb verschillende sprays geprobeerd, Biotex groene zeep etc. en het helpt allemaal enigszins/tijdelijk maar de geur blijft inmiddels hangen omdat hij er - vrees ik - helemaal is ingetrokken. Medische oorzaak is overigens uitgesloten, er wordt ook nergens anders geplast dan op de bank dus ik denk dat poes het inmiddels ook als een soort vanzelfsprekendheid ziet.
Anyway, nu hebben we dus een nieuwe bank gekocht. Bank was sowieso aan vervanging toe maar met die stank erin zit ik niet eens meer voor mijn plezier in de woonkamer dus zo konden we die dure aankoop naar onszelf wel verantwoorden. Maar je begrijpt dat ik compleet over de zeik (ha-ha) ga als hier ook op geplast wordt dus dat wil ik hoe dan ook voorkomen. Maar hoe? Iemand ervaring met een meubelstuk waarop geplast werd en dat na vervanging met rust werd gelaten? Ik denk ook niet dat ik de katten (we hebben er twee) nu nog kan gaan afleren op de bank te gaan aangezien ze er tot nu toe altijd op mogen (en de ene kat dus ook niet op de bank plast). We laten de bank wel voorbehandelen à 350 euro maar het is natuurlijk wel een meubelstuk dat én heel erg lijkt op het vorige én op exact dezelfde locatie komt te staan dus ik vind het heel spannend. Ik had sowieso bedacht om de oude bank al een paar dagen eerder de deur uit te doen (die moet naar het grofvuil) zodat de geur hopelijk echt volledig weg kan trekken.
Er is wel zo’n spray ket een geur die katten niet fijn vinden toch? Feliway of zo heet dat dacht ik. Misschien kun je dat er meteen op spuiten als jullie nieuwe bank er is. Hopelijk helpt dat genoeg om plassen te voorkomen en trekt het uiteindelijk wel gemoeg weg zodat de katten wel weer op de bank en op schoot komen
Ik had een niet krabben spray met citroen geur die mijn kat erg vies vond. Nu was dat voor krabben, maar ik kan me voorstellen dat je ook niet op je gemak gaat plassen bij een vieze geur
Ja ik dacht ook meteen aan blokkeren met vuilniszakken, aluminium folie en zo’n spray. Je hebt ook zo’n ding voor in het stopcontact. Kun je de ruimte afsluiten zodat ze er niet zonder toezicht bij kunnen?
Hier plasten de katten(we hebben er 2) ook vaak in hoekjes van de gang. Daar heb ik het ook heel goed schoongemaakt en een kleed neergelegd. Maar ik heb het idee dat de kattenbakken erbij pas echt hebben geholpen. We hebben nu 2 grindbakken en 2 peewee bakken (houtkorrels) en nu plassen ze eigenlijk nooit meer waar het niet mag.
@Bakkes @Totoro @Hippe_kikker en @influencer bedankt voor jullie snelle reacties! Goed idee om de bank zo onaantrekkelijk mogelijk te maken met aluminiumfolie, dat ga ik doen. Die spray hebben we al veelvuldig gebruikt maar lijkt de kat immuun voor te zijn. En we hebben inderdaad twee kattenbakken al staan en al zo ongeveer hun hele leven hetzelfde kattengrid (ze doet ook meerdere keren per dag haar behoeften gewoon op de kattenbak) maar misschien ga ik nog een extra bak wegzetten in de hal, aangezien het afsluiten van de ruimte helaas niet mogelijk is. Bedankt!
Onze kat had hier ook even last van, hij pieste in de wasmand met vuile was.
Bij ons kwam het door een vreemde kat in de buurt die hij als bedreiging zag, die kat kwam op zijn territorium en van die stress ging hij waarschijnlijk op de wasmand (hij kon die kat ook zien vanuit de badkamer waar de wasmand staat).
De oplossing bij ons was om de kat naar buiten te laten en hem de kans geven om aan alles daar te ruiken zodat hij nog steeds door heeft dat zijn eigen geur hier hangt en niet dat van die andere kat. Hij zit nu uren buiten overdag en die andere kat zien we nog maar zelden.
Sindsdien gaat hij weer op de kattenbak.
*Hij ging vroeger niet buiten omdat we aan een drukke weg wonen en hij al bang was als hij een mens in de verte hoort
Ik heb ook een probleem gehad met een kat die op mijn bed plaste en dat kwam inderdaad ook doordat er een buitenkat was die bij ons slaapkamerraam zat. Nadat we verhuisd zijn is het nooit meer voorgekomen.
@anon37686689 ik heb toen op ons bed zo’n waterproof dekentje gehad. Als ze daar op plast blijft het er gewoon bovenop liggen en kan je gewoon de deken wassen. Misschien kan je zoiets op de nieuwe bank leggen tot je zeker weet dat ze het niet meer doet?
Wij hebben (hele lelleke) moltons om de bank heen. Met zo’n plastic laag aan de binnenkant. In dit geval van Ikea. En wanneer wij er niet zijn, leggen we ook nog platte kartonnen dozen op de bank met een vuilniszak eroverheen (zo sexy dit😍). Heeft tot nu toe prima gewerkt!
Zou je misschien tijdelijk de nieuwe bank op een andere plek kunnen zetten? Gewoon voor een paar weken. En misschien een extra bak in de hal zonder de bovenkant zeg maar?
Mijn poes plaste van de stress soms ook op andere plekken en ik kwam er maar niet achter wat het was, tot ik door kreeg dat ze het niet fijn vond om ‘opgesloten’ in een kattenbak te plassen. Toen heb ik een grotere bak aangeschaft die half open is. Als ze plast zit ze ook altijd zo dat haar koppie uitsteekt zeg maar, haha. Lastig uitleggen. Maar het lijkt alsof ze dus haar houding, als ze plast, niet goed kon vinden in een dichte kattenbak.
Oh dat doet onze inderdaad ook altijd! Geen idee dat het daarmee te maken kon hebben. Ik ga het eens proberen. De bank elders zetten is helaas geen optie i.v.m. redelijk kleine woonkamer dus ik hoop het met de andere tips tegen te houden.
Ik heb trouwens zo’n soort model: Kattenbak
En dan heb ik dus het klepje maar ook dat deel waar het klepje aan vast zit eraf gehaald. Zodat die ‘half open’ is. Mijn poes is nogal een wildebras op de bak dus alleen een onderkant van een bak was niet echt een optie
Is een zetelhoes een mogelijke oplossing?
Dat gaat ze proberen. Ze gaat ook meer verstop plaatsjes toevoegen voor beiden en niet regelmatig de ene kat opsluiten voor de andere.
Ze sproeit wel water iedere x ze vechten, ik heb hier bedenkingen bij. Zou het niet beter zijn als ze beide katten gelijk met het nekvel neemt en berisping geeft? Met mijn vorige katten hielp dat
Ze krijgt ook een voerspeelbak van me. Met wat geluk geraakt de nieuwe kat zo zijn energie kwijt en het helpt hem afvallen en uren speelplezier. Nu gaat ie moeten werken om brokjes te hebben. T is een longshot ik laat nog iets weten wat er helpt eind volgende week als ik de katten life kan observeren. Bedankt voor de hulp en tips x
Nee
Ze snappen vaak niet waar je ze voor straft en ze worden er angstig en gestrest van. Daar gaat echt je band met de kat mee kapot en denk niet dat het vechten overgaat. Ook water sprayen zou ik niet doen.
Katten moet je trainen door goed gedrag te belonen en ze een alternatief te geven als ze ongewenst gedrag vertonen.
In geval van een gevecht zou ik ze uit elkaar halen en in een andere kamer plaatsen. Als ze constant vechten zou ik ze langere tijd uit elkaar houden en ze heel langzaam weer introduceren. En idd ieder een eigen plekje geven waar ze zich kunnen terug trekken.
Was bijna te laat voor m’n gebed omdat ik deze kat moest aaien. 🥹 Vind Istanbul sowieso al een toffe stad, maar door de katten nog eens x100.
Wat een prachtige foto
Wat een knapperd! Hij lijkt op die van ons, heeft hij ook een wit stipje op z’n snoet? Kan het net niet goed zien haha