Kattentopic #3

Hebben jullie ervaringen met een krabton? Ik heb nu een hele simpele krabpaal waar hij veel gebruik van maakt maar mijn kat wordt te zwaar waardoor de paal kan kiepen.
Het fijne van zo’n ton lijkt me dat dat niet kan plus gelijk een hoge ligplek voor hem

Ik dacht bijvoorbeeld aan zoiets

Maar aangezien dit mijn eerste kat is heb ik weinig ervaring, haha.

2 likes

Yesss, heb er (naast krabpalen) eentje staan. Moet wel zeggen dat ie maar af en toe gebruikt wordt om aan te krabben en dat ze echt fases hebben qua erop/erin liggen haha. Is verder wel goed stevig/stabiel en ziet er na bijna zeven jaar hier nog heel netjes uit. Heb hem zelf destijds bij een tuincentrum gekocht.

3 likes

Heel veel sterkte, hoop zo dat ze haar kunnen behandelen en ze er weer bovenop komt :pleading_face::heart: echt een nachtmerrie zo

1 like

In mijn vrijwilligerswerk asiel zijn deze altijd heel populair bij katten en de meesten vinden ze ook echt fijn. :slight_smile:

2 likes

Fijn om te horen dat katten ze in principe leuk vinden! Of deze specifieke kat het leuk vindt weet je toch nooit zeker van tevoren :joy:

En als ie er niks om lijkt te geven: over een half jaar ben je je kat kwijt en vind je hem plotseling in een van die gaten. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Bij ons valt ie goed in de maak! Slijt veel minder snel dan een krabpaal en is inderdaad stabieler.

1 like

Hier ook super populair! Eén van mijn katten ligt er eigenlijk de hele dag in, altijd in dat onderste holletje. De ander af en toe bovenin. Ze gebruiken 'm niet echt als krabpaal (daar gebruiken ze de echte paal voor of krabplankjes).

1 like

Ik zit een beetje in dubio. Ruim een jaar geleden is er een kitten bij gekomen toen een van mijn twee katten overleed. Ik heb nu een kat van net acht en een van anderhalf. Toen ik koos voor de kitten was dat omdat mijn oudste kat haar zusje duidelijk mistte. Ondanks dat oudste ook een maatje had in de buurt. Oudste heeft het altijd prima kunnen vinden met de jongste maar sinds straatmaatje is overleden doet oudste kat niets anders dan blazen naar jongste. Zodra jongste alleen maar kijkt naar oudste is het blazen en soms zelf uithalen. Aan de andere kant snuffelt oudste wel regelmatig jongste. Het is dus een beetje eenrichtingsverkeer: oudste bepaald
maar snuffelt jongste terug wordt dat niet getolereerd. Oudste eet en drinkt goed, ligt graag bij mij en gaat eigenlijk haar eigen gang dus zolang de jongste niets doet, accepteert dat ze af en toe besnuffeld en gewassen wordt maar vooral niets terug doet is het prima. Zolang jongste geen interesse in oudste heeft vind oudste alles best maar jongste wil wat anders: ze wil spelen, een maatje etc. Dus hoe kan ik dit oplossen? Wie heeft tips? Een van de katten weg doen is eigenlijk geen optie maar wat dan wel?

1 like

Ik vond net een cadeau van Dolly op m’n dekbed terug. Bedankt he! VOOR NIKS

1 like

Hè, wat rot. Zeker als je juist een kitten in huis haalt om je kat een plezier te doen :slightly_frowning_face: Zorgt meteen voor veel meer stress in huis. Is het misschien een optie om de katten opnieuw te introduceren?

1 like

Ja ik kan wel eens uitzoeken of en hoe dat werkt. Ik heb trouwens niet het idee dat het erg stress geeft. Ik merk vooral dat de jongste een speelmaatje mist.Soms denk ik weleens ik neem een derde kat voor de jongste dan is de focus op de oudste ook weg.

Ja maar dan zul je net zien dat die nieuwe kat naar de oudste trekt en heeft de jongste alsnog geen maatje, dan eindig je straks met 10 katten. :joy:

1 like

Droom tbh

7 likes

Ik denk dat de buren niet blij worden als ik met tien katten ga samenwonen maar verder lijkt het mij best gezellig :joy:

1 like

Opnieuw herintroduceren kan al een heleboel helpen, is mijn ervaring. In Anneleen haar boek staan hele goede tips maar wij hebben destijds een kattentherapeut ingeschakeld. Wel belangrijk is wel echt het lang genoeg van elkaar scheiden en niet te snel gaan.

Nog steeds zijn die van ons geen vrienden maar accepteren ze elkaar. En ze kunnen ook prima nu in elkaars buurt liggen, samen op bed bv. Ze rollebollen/ruziën nu het kouder wordt en minder buiten komen wel iets vaker, maar goed.

Katten buiten laten als dat een optie is helpt ook, kunnen ze daar al hun energie kwijt en zijn ze binnen te moe om met elkaar te vechten.

Ik ga dat boek eens opzoeken. En misschien ook kijken of zo’n therapeut iets kan betekenen. Dat heel lang scheiden wordt wel echt een uitdaging want dat zou betekenen dat er eentje altijd in de woonkamer zit waar ik ook altijd ben maar bijvoorbeeld ook naar buiten kan en de ander alleen boven zit. Ook daar maar eens over nadenken. Enig idee hoelang dat scheiden moet? Want met vakanties gaan ze nog weleens naar een Kattenhotel en vooral de jongste vind het daar fantastisch dus wellicht dat ik haar daar naar toe kan brengen om ze zo een tijd te scheiden.

1 like

Ja, het was toch echt eerst wel 2 weken scheiden zonder enig contact met elkaar meen ik me te herinneren. En dan pas introduceren maar ook dat gaat langzaam want dat is elke dag maar een paar minuten en daarna weer uit elkaar de rest van de tijd. En dat bouwt wel op maar we zijn denk ik tot we ze samen konden laten (waar wij bij waren) echt wel 3-4 maand bezig geweest. En als wij weg gingen deden we ze ook apart nog een hele lange tijd…

1 like

Ik heb dit topic even gemeden omdat ik mijn oudje 6 weken geleden heb moeten laten inslapen en het even wat confronterend was. Maar wanneer ik er klaar voor ben zou ik graag terug een oude kat in huis nemen en vroeg me af of jullie ervaringen hebben met een draagtas die je als rugzak kan dragen? Want ik heb wel een bench, maar die vind ik enkel handig als ik met de auto ga. Mijn DA is op wandelafstand dus een rugzak lijkt me veel aangenamer, of raden jullie dat af?

2 likes

Ik heb er een en het is ideaal. Mn katten vinden het ook helemaal prima. Mn dierenarts zit wel op 3 min fiets afstand ofzo dus ze zitten er niet uren in ofzo