Kattentopic #3

Mijn kat komt nooit buiten en kan ook niet ontsnappen. Ik ga hem zeker niet chippen. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven. Interessant dat er in zulke tijden van crisis gekozen wordt om gemeenschapsgeld in te zetten op dit soort dingen. Want als je een beetje netjes wil handhaven, zul je daar meer aan kwijt zijn dan de genoemde kosten voor de opvang van straatkatten bij gemeentes. Ik vind dit typisch een besluit dat sympathiek klinkt, maar waarschijnlijk een papieren tijger zal zijn. We gaan het zien.

3 likes

Die van mij komen uit het asiel en waren al gechipt. Staan alle twee op mijn naam als een echte poezenvrouw ipv op de naam van mijn vriend haha.

1 like

Wat is jouw reden dat je zo stellig je kat niet wilt chippen? De kosten?

Mijn katten zijn ook binnenkatten maar ik heb vaak genoeg gehoord over binnenkatten die toch per ongeluk ontsnappen dus ik heb ze wel gechipt én ze hebben ook nog een halsbandje met mijn telefoon nummer om. Moet er echt niet aan denken om ze ooit kwijt te raken :disappointed_relieved:

5 likes

Wij hebben zon kater. Schrokken en kotsen. Ik doe nu als ie teveel en te snel eet, brokjes wellen en in zon slow feeder. (eigenlijk voor honden) win win situatie dan, meer vocht binnen en niet meer kotsen. Enige nadeel, vind gewelde brokjes stinken. :joy:

1 like

Gaat hier ook in fases, antischrokbakken helpen hier gelukkig heel goed

1 like

Mijn Griek moest volgens mij sowieso gechipt worden voordat hij naar Nederland kwam, maar anders had ik hem ook gechipt. Kans is heel klein dat hij zou ontsnappen, maar als hij dat voor elkaar krijgt vind ik het een fijn idee dat ze met even scannen meteen kunnen zien dat hij bij mij hoort.

1 like

@Druppels @cassie @Freya thanks voor jullie reacties! Het kotsen is dezelfde dag nog gestopt, dus ik denk dat ze gewoon iets verkeerds had gegeten in de tuin of zo. Ik houd het alsnog in de gaten!

1 like

Mijne ook haha, het waren net best wel grote vlokken en hij zit voor het raam ze helemaal naar beneden te volgen met z’n kopje schuin :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Er absoluut geen mogelijkheid voor mijn kat om mijn huis uit te komen. Dus ik vind het onzin voor deze kat.

1 like

Serieuze vraag: hoe zorg je ervoor dat hij nooit uit het raam kan vallen?

De ramen gaan op een manier open waar geen enkele kat doorheen zou passen.

In m’n oude huis had ik het opgelost met zelfgemaakte, stevige horren voor de ramen. Maar dat is hier niet nodig.

Ze kunnen ook ontsnappen uit een transportmandje. Regelmatig gehoord dat bijvoorbeeld het mandje valt onderweg naar de dierenarts ofzo en dan springt het mandje open.

2 likes

Mijn beiden binnen katten zijn ook ‘gewoon’ gechipt. Een al vanuit het asiel en de ander toen hij werd gecastreerd maar gelijk laten doen. Want inderdaad wat als ze ontsnappen onderweg naar de dierenarts (of hem daar piepen weet ik het). Wil het niet op mijn geweten hebben dat ze dan ongechipt ergens rondbanjeren.

1 like

Haha sure! Ik ben tot nu toe prima in staat een transportmandje te dragen gelukkig. Gaat al 15 jaar perfect

2 likes

Oplossing mensen: haal je kat gewoon uit het asiel want dan worden ze volgens mij altijd meteen gechipt :tipping_hand_woman:. Drol wel trouwens, die was als binnenkat ook nog niet gechipt maar ik vertrouw d’r voor geen cent ook al kan ze hier nergens heen.

25 likes

Mijn 2 binnenkatten zijn ook gechipt. Wel zo’n veilig idee, en je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Katten zijn meesters in ontsnappen!

2 likes

Ik denk dat genoeg mensen in staat zijn om een transportmandje te dragen en toch gebeurd het bij sommige mensen.

1 like

Ja dat zal vast, ben benieuwd hoe vaak dit voorkomt en vooral hoe die mensen dan dat mandje vasthouden. Ik vind het een non issue.

2 likes

Bij mij is dit dus twee keer gebeurd met een transportbakje. 1 keer is 1 kat daadwerkelijk ontsnapt (en liep hij zichzelf in een hoekje vast), de andere keer bij zijn broer niet. 1 van de 2 is overigens ook een keer naar beneden uit het raam gevallen. Overigens is het bakje niet gevallen bij beide, maar viel het hekje eruit waar ie dicht mee gaat (bleek uiteindelijk defect).
Mijn katten zijn ook binnenkatten, maar ze zijn hier gechipt (destijds voor de verzekering nodig) en bij mijn volgende kat zou ik dat absoluut weer doen, ook als het niet verplicht gaat worden. Wel fijn dat dit er door komt in elk geval :slight_smile:

@Freya Een transportbakje dragen is meestal ook niet het probleem. Ik kan ook prima een transportbakje vasthouden en hier is het dus al twee keer gebeurd, simpelweg omdat het bakje uiteindelijk ondeugdelijk was (en het was een goed aangeschreven merk).

1 like

Toen ik mijn katten verhuisde viel opeens ook het deurtje eruit bij Emma :sweat_smile: is mij nog nooit overkomen, en mijn moeder ook niet (ook altijd katten gehad). Emma was gelukkig te beduusd om eruit te springen dus kon haar vasthouden en deurtje terugzetten.

Ook let ik altijd heel goed op als ik wegga/binnenkom, want Skadi staat al klaar achter de deur om naar buiten te glippen. Maar bij mijn ouders is ze al meerdere keren de deur uitgelopen hoor, puur omdat hun er niet zo scherp op zijn. En ook vrienden of mijn partner moet ik echt bij hameren om op de deur te letten

Overigens zijn die van mij raskatten en die zijn ook standaard gechipt als ze van de fokker komen, maar ik had ze anders alsnog laten chippen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, ik zou het mezelf echt nooit vergeven als ze kwijtraakten en ik ze niet meer terug kon vinden.

1 like