Kattentopic #3

Hebben jullie tips wanneer je kat aan planten knabbelt? Wij hebben sinds twee maanden een kat, van nu acht maanden. Ze eet de planten niet echt op, maar knabbelt ze wel kapot en klimt ook in de potten. We hebben al allerlei dingen geprobeerd zoals planten besproeien met azijnwater of citroen en sinaasappel, zilverfolie of sateprikkers in de potten, andere speelopties aanbieden wanneer ze het doet… het helpt tot nu toe niet. Veel planten staan nu al buiten haar bereik en we hebben de giftige in andere kamers gezet, maar ik hoop mijn liefde voor katten en planten toch te kunnen combineren.

Het zijn kleine pilletjes. Ik ben gestart met 1per dag en dan per 3 weken ong verminderen met 1/4 tablet per keer. Kijken of dat gaat of dat ze weer gaat krabben, het is dan een beetje zoeken naar een juiste dosering.
Als ik haar goed aan de prednison houdt, gaat het goed met dr. Ze waren begin dit jaar op en ik dacht nou even aankijken. Dat was geen goed idee haha meteen weer krabben.
Nu gaat het weer beter, maar moet nu geen pilletje gaan vergeten in deze periode.

We hebben gekozen voor de pillen en geen injecties omdat er bij de injecties steeds een hoge dosering ingespoten wordt en de dierenarts daar minder fan van was. En m’n kat is heel makkelijk pillen te geven, duw ze gewoon in dr bekje of breek het in stukjes door een beetje natvoer.
Alle plekken zijn nu weg, alleen die bij dr oor nog.

Verder geen maatregelen, ontplooien gewoon zoals standaard en zelfde voer als jaren. Veranderingen daarin lijken geen effect te hebben.

Komt je kat ook buiten? Dikke lippen wijzen ook op een contact allergie.

Verder is ze een gelukkige kat.

Ze heeft ook meer plekjes, op dr hakken zeg maar, die zijn kaal, daar knabbelt ze aan, en nu een plekje bovenop dr voorpoot wat ze door stress doet, denken we, ook kaal plekje op dr straat, ze is lichamelijk wat lastig helaas.

8 likes

Bij ons heeft het geholpen om kattengras meer te zetten. Dan is er een plant waar ze wél aan mag knabbelen. Probeert ze het het bij een andere plant, dan pak ik haar op en zet ik haar bij het kattengras. Ik heb het kattengras ook voor de plant gezet waar ze eerst het liefste op knabbelde, zodat ze dat eerst tegenkomt. Ze klimt nog steeds wel eens in een pot of knabbelt op een blaadje, maar stukken minder.

1 like

Eén van mijn katten had ook last van zulke plekken en hij staat nu ook op zo’n prednisonkuur. We hebben het ondertussen kunnen afbouwen naar een kwartje om de 2-3 dagen, maar in het begin was het inderdaad 1 volledige pil dagelijks.

2 likes

Wat fijn om te lezen dat ze het met pilletjes zo goed doet! En een buikjesfoto :smiling_face_with_three_hearts: zo lief

Dankjewel voor het delen van je ervaring, ik ken verder niemand met een kat met allergie en op internet lees ik eigenlijk ook niks over pilletjes. Ik denk dat het voor Skadi ook goed kan helpen, pillen geven kan ik haar zelf (en voor zo’n injectie zou ze dan ook iedere keer naar de dierenarts moeten…) plus het hoeft waarschijnlijk ook niet jaarrond.

Skadi kwam bij mijn ouders wel in de tuin, maar ik woon nu vierhoog in een flat en tzt mag ze op het balkon (zodra deze afgeschermd is). Maar daar staan nu nog geen planten oid.

Ik ga het overleggen met mijn dierenarts of Ska deze pillen kan krijgen, zo zou fijn zijn voor haar als we de zomer zonder jeuk konden doorbrengen.

1 like

Ik ben nu hoogzwanger en m’n katten zitten echt aan me vastgeplakt. En dat terwijl ik juist zo min mogelijk gedoe aan m’n lijf wil nu :smiling_face_with_tear: bijna zielig. Ze lijken m’n buik zo ongeveer te bewaken. Kunnen ze de bevalling voorspellen? :laughing:

4 likes

Hoi, weet iemand hier hoe je een tuinpoeperd buurkat uit de tuin houdt, ik jaag hem nu steeds weg met een bezem, dat hielp in zoverre dat hij nu in de buren hun tuin poept. Zelf hebben we ook een kat die een soort haat-liefdeverhouding met die buurkat heeft.

Nadat Pandora was ingeslapen dacht ik dat ik even een tijdje niet wilde fosteren maar op donderdag kwam mijn collega aan met een lapjeskat en plaatste haar in mijn armen. Ze was heel lief en gelijk aan het spinnen dus toen kon ik natuurlijk geen nee zeggen :pleading_face:

Net als Pandora kwam ze ook binnen als TNR dus nu is ze veilig bij mij in huis in plaats van weer op straat.

Ik heb haar Déjà Vu genoemd omdat ze mij aan Pandora doet denken.

Ze is ongeveer 5 maanden en echt een schatje, constant spinnen en kopjes geven.

Het helpt wel om weer voor een andere foster te zorgen :mending_heart:

69 likes

Wat een schat. :revolving_hearts: ze is beeldig.

2 likes

Uiteindelijk heb ik haar in de woonkamer gezet en dat was wel een goede keus. Ze is nu 3 dagen bij mij en gisteren durfde ze voor het eerst de trap op naar de slaap kamer. Er zijn nu nog 2 ruimtes die ze niet gezien heeft maar daar heeft ze ook nog niet echt behoefte aan dus die komen later wel

1 like

Boef

22 likes

Kijk deze lieverd op schoot zitten (hij woont bijna 3 jaar bij ons)! Hij zit nooit op schoot! Echt een wonder haha.

45 likes

Ik las een aantal van jullie met allergische katten. Een van mijn overleden katten was ook extreem allergisch voor van alles en nog wat (@colalight jouw foto’s herken ik direct van mijn eigen kat qua wonden) en de allergie bij mijn kat was goed onder controle te houden met Atopica. Doordat ze atopica kreeg kon ik de prednison inzetten als stootkuur wanneer het toch mis ging. Misschien hebben sommige van jullie hier ook wat aan.

4 likes

Oké, een paar uur na deze post begon de bevalling :eyes: :joy: Geloof nu uiteraard forever in de voorspellende gaven van m’n katten.

35 likes

Gefeliciteerd :hatching_chick::tada:

1 like

:smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

28 likes

Hoe houden jullie de brokken van je kat vers?
Wij hebben zakken van 3,5kilo maar daar doen we echt een flinke tijd mee.
Er zit wel zo’n plastic sluiting op, maar dit lijkt niet genoeg te doen.
We merken namelijk dat onze kat op het begin de brokken graag eet en naarmate de zak leger wordt het enthousiasme ook afneemt haha.

In een afsluitbare bak doen

1 like

Ik heb twee van die luchtdichte voertonnen in de trapkast staan.

(Gekocht bij welkoop, zijn er uiteraard ook kleiner haha)

1 like

@Druppels en @Foucher ah ja zoiets dacht ik al. Dan ga ik daar ook maar eens naar opzoek. Sluit natuurlijk toch beter af dan zo’n zak.