Ach wat sneu. Wij hebben een jaar geleden onze kat laten inslapen ivm ernstig hartfalen. Vond die keuze ook heel zwaar maar t was echt beter voor hem. Heb toen vooral heel erg nagedacht over de kwaliteit van leven die voor hem over zou blijven ná goede behandeling. Als er dan ook weinig overblijft dan zou ik zelf altijd voor t welzijn van t katje kiezen en kiezen voor inslapen. Maar als er een kans is dat hij/zij weer helemaal beter wordt? Dan zou ik denk ik zelf ook alles willen doen… moeilijk he mijn dierenarts kon ons toen heel goed adviseren dus hoop dat jouw arts dat ook kan (als ze info uit België heeft maybe). Sterkte xx
Wat heftig dat je vorig jaar ook ineens voor die keuze bent komen te staan Je hebt helemaal gelijk, uiteindelijk maken we zo’n beslissing uit liefde voor de kat, soms is in laten slapen dan de beste keuze. Helaas (en gelukkig) worden onze huisdieren zo’n groot onderdeel van je gezin dat die keuze mega pijnlijk blijft
Met dit uitzicht zou ik ook de hele dag op bed liggen! Zo gezellig als ze bij je komen liggen
Ach schatjes wat een narigheid dat dat zo ineens tegelijk komt zeg. Vreselijk. Heel veel sterkte en ik hoop heel hard met je mee dat het goed komt.
Wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte. Onze kat is eind vorig helaas overleden, vond die keuze toen ook zo moeilijk om te maken. Mijn vriend wilde het ook uitstellen en echt alles nog proberen, dat maakte het extra lastig. Hij had iets anders hoor (lymfeklierkanker en iets met z’n lever/galblaas), maar juist omdat we dachten dat ie misschien nog beter kon worden was het zo lastig. Heel veel sterkte voor jou en je vriend (en de katjes natuurlijk)
Even paniek: mijn kat blijft kokhalzen en er komt niks uit
Ze eet en drinkt gewoon. Is in maart nog ontwormt, maar dat spul werkt blijkbaar niet tegen lintworm. Een jaar geleden heeft ze een draad van een speeltje doorgeslikt, zou dat nu voor problemen kunnen zorgen? Het is natuurlijk ook verhaar season en ze heeft best een dikke en lange vacht.
Wat adviseren jullie? Is er iets waarmee ik het voor haar kan verzachten?
Heeft de kat onlangs gras of iets dergelijks gegeten? Eén van mijn katten had ook ooit zoiets en die had toen een grasspriet vastzitten in de holte tussen haar keel en neus. Dat hebben ze toen bij de dierenarts verwijderd.
Ja, dat kan hier ook zeker zo zijn
Tips om het nu te verlichten heb ik niet, maar zou ook naar de dierenarts gaan. Mijn kat maakte een kokhalsgeluid maar er kwam niks uit. En ze was speels, at goed ed. Dierenarts vermoedde idd een grasspriet en ik kon meteen komen, maar uiteindelijk bleek ze een luchtweginfectie en koorts te hebben en was het kokhalsgeluid een rochel. Dus ik zou zeker even bellen en ook het geluid opnemen voor de dierenarts.
Misschien een haarbal die vast zit? Dat heeft mijn kat ook wel eens. De dierenarts heeft toen anti-haarbal pasta aangeraden en dat hielp.
Arme schatjes
Heel lastig inderdaad de afweging om toch nog alles te proberen of te kijken wanneer het teveel voor ze wordt. Hoop dat jullie eruit kunnen komen en dat de andere kat oke is
Maak je de bakken zelf ook weleens goed schoon?
Ik gebruik de vulling van AH en om de week maak ik de hele bak schoon. Doe dat met afwasmiddel en daarna HG nare geurtjes weg, spuit je er gewoon op en laat je opdrogen en de bak ruikt daarna gewoon naar niks, alsof ie gloednieuw is.
Heb me er bij neergelegd dat de bak ruikt, mijn ene kat begraaft z’n drollen niet dusja elke dag scheppen is de enige optie en soms meerdere keren op een dag.
Wbt die kleine poepsnippers, lijkt me eerder dat dat aan het eten kan liggen dan aan de kattenbakvulling?
Volgens mij is dit ook wel te sturen met voeding. Heeft volgens mij met eiwitten te maken. Mijn katten krijgen barf en hun ontlasting ruik je niet, maar misschien is er voor brokvoer ook wel voer te vinden waar ontlasting geurlozer van wordt.
Ik heb ook kattenbakvulling van AH en ik herken het deel van die kleine stukjes wel. Zijn kontjes poep/plas die te klein zijn voor de schep.
Ongeveer 1x per week tot 1,5 week. Eigenlijk totdat er nog maar een kleine laag in zit of als er dus veel van die kleine brokjes in zitten.
Ik gooi eigenlijk nooit al het grit weg.
Ik heb wel 6 bakken staan en buiten een ren met een echte zandbak. Van de 6 bakken binnen is er 1 met PeeWee en 5 met Sivocat.
Als ik de bakken bij vul, verzamel het “gebruikte” grit in 2 bakken tezamen, en de andere 3 gooi ik nieuwe in zeg maar.
Boven de kattenbakken heb ik wel een afzuiging hangen, en bestel 2x per jaar 15 zakken Sivocat bij Hornbach.
Yep dan komt er een pallet die ze naast mijn huis zetten
Met de bezorgkosten erbij kost dit dan €9,99 per zak van 12 liter.
Ik vind dit echt super spul, ervoor bestelde ik Sivocat blue signal bij easypets maar die is echt 2 keer zo duur voor 8 liter, zo kwam ik op deze terecht en die werkt net zo goed alleen het wordt niet blauw, echt een onnodige toevoeging ook los van dat het niet zo goed werkte.
Hoeveel katten heb jij?
Ik heb 2 katten maar geen ruimte voor 2 kattenbakken. Na maximaal 3 dagen vervang ik al het grind en bij het verschonen maak ik altijd heel de kattenbak schoon. De stank valt daardoor echt heel erg mee.
Bak verschonen is hier iedere zaterdag vaste prik en meestal ook het eerste klusje want dan hebben we dat maar gehad. Dus echt alle vulling er uit, met water en zeep schoonmaken (gewoon dreft) en nieuwe vulling er in. Plus echt iedere dag de poepjes er uit en halverwege de week gaat er van dat poeder-verfrissingsspul door. Hij ruikt eigenlijk nooit!
Edit: pkus goed voer inderdaad, geen supermarkt! Herman krijgt Carocroc kitten en sinds hij daar op zit zijn z’n poepjes echt minder en stevig.
Lekker verhaal ook.