Kattentopic #3

Hopelijk knapt hij op van de kuur, en duimen dat het geen Giardia is!

1 like

Ik zou terug naar de dierenarts en kijken wat zij aanraden. Meestal is dat antibiotica.

Giardia maakt de ontlasting vaak groenachtig en daar zijn ze ook wel echt ziek van en dan vallen ze af enzo.

2 likes

Ziek zijn ze zeker niet, ze spelen de hele dag! Vanavond een wormenkuur gehad, morgen de bak extra goed schoonmaken en ontsmetten, als het na een paar dagen niet verbetert gaan we zeker terug!

Giardia is vrij makkelijk te herkennen. Kleur ontlasting is kerriegeel en de geur is zwavelachtig, oftewel rotte eieren.

3 likes

Ah dat wist ik niet, bedankt! Nee daar ruikt het niet naar, dat stelt me weer een beetje gerust!

2 likes

Ah dat is wel fijn, dat ze niet ziek lijken. Hopelijk helpt de kuur en verbetert het!

1 like

Mijn kitten kater van 5 maanden is inmiddels groter dan mijn poes van 2 jaar :flushed: Ben zo benieuwd hoe groot hij gaat worden en ik hoop zijn castratie zo lang mogelijk uit te stellen (BIDDEN dat hij niet ineens begint te sproeien). Hij sabbelt nog steeds elke dag aan haar tepel, ziet er echt stom uit :joy:

Wat zijn jullie ervaringen met katers en sproeien? Zijn er hier ook mensen die hun kater nooit hebben laten castreren of pas heel laat?

19 likes

Waarom wil je de castratie uitstellen?

Mijn kater sabbelt na 5 jaar nog steeds op z’n mandje, vind dat echt heel cute haha. Net een klein kindje dat zit te duimen

2 likes

Ik dacht dat hij misschien meer tijd zou hebben om te groeien, maar lees overal dat castratie voor de groei niet uitmaakt. Mijn dierenarts doet het ook pas vanaf 6 maanden en dan wil ik het ook wel laten doen, dus hij heeft nog eventjes. Ben als de dood voor sproeien en heb nog nooit eerder een kater gehad, alleen poezen, vandaar!

Haha schattig! Ik vind het bij mijn kater vooral gewoon raar omdat hij praktisch even groot is als zij, maar mentaal is hij natuurlijk nog steeds een baby’tje.

Mijn katers zijn op de standaard leeftijd gecasteerd (rond 7 maanden geloof ik, ze woonden toen nog niet hier) maar ze zijn zeker nog doorgegroeid daarna. Ze waren rond de 9 maanden toen ze hier kwamen wonen en als ik ze vergelijk op de foto’s waren ze toen echt nog een beetje kitten.

1 like

Mijn kater is nu 1 jaar en 8 maanden, nog niet gecastreerd. De dierenarts raadde aan te wachten tot minstens 1 a 1,5 jaar ivm epifysiolyse. Het had op zich al wel eerder gekund dus, maar niet aan toegekomen. Hij sproeit niet, is super gezellig met de andere kat en heeft geen ontsnappingsdrang. Maar denk dat het geluk is, de kater van mijn ouders begonnen met 5 maanden en 8 maanden te sproeien. Zijn allebei nog goed doorgegroeid na de castratie en die van mijn zusje trouwens ook. En mijn eigen andere kater is ook na z’n castratie op 6 maanden nog flink gegroeid.

Maar de mijne gaat in oktober, dan heb ik een week vrij en dat vind ik wel net zo prettig.

Is die van jou een Ragdoll?

2 likes

& @Swelgje bedankt voor jullie reacties! Ik ga niks riskeren en plan gewoon een castratie in als hij 6 maanden is, vooral als hij toch nog gewoon goed kan groeien ondanks dat z’n ballen (die trouwens super fluffy zijn :joy:) eraf gaan haha.

Die witte is een Sibeer (en een poes), vuilnisbak ernaast is het mannetje :crazy_face:

2 likes

Oh ik dacht juist andersom, omdat op de foto de witte er een stuk groter uitziet. Maar komt wss door hoe ze liggen haha. De kater heeft een hele mooie vachtpatroon/tekening. :heart_eyes_cat:

3 likes

Ik dacht hetzelfde haha. Maar ze zijn inderdaad allebei heel knap en leuk :two_hearts:

3 likes

Mijn katten zijn weer wormenvrij, iedereen bedankt voor voor het meeleven en de tips :blush: We hebben de bakken bij het schoonmaken ook maar even ontsmet en alle kleedjes en kussens heet gewassen, over 2 weken krijgen z3 nog een kuir en dan is alles weer klaar verwacht ik. Sowieso stappen ze deze week weer over op Carocroc, Senne kreeg van de fokker Purina One dus dat hebben ze de afgelopen week gegeten, in Carocroc zit meer vlees en dat is m.i. altijd beter.

3 likes

Dat is mooi, zijn ze ook allebei opgeknapt qua ontlasting?

2 likes

Toch fijn dat mutti nu kan whatsappen. Krijg ik op vakantie foto’s van het thuisfront :smiling_face_with_three_hearts:

En gelukkig is Dolly gek op m’n moeder (mits ik niet thuis ben).

29 likes

Ik heb een vraagje.
Afgelopen twee keer dat ik op vakantie was heb ik een kattenoppas die in mijn huis sliep gehad (beide keren dezelfde vrouw). De eerste keer hebben Dave en Dolly de hele week onder de bank gezeten als zij in de woonkamer was, de tweede keer lieten ze zich wat meer zien maar daar bleef het ook bij. Terwijl ze naar mij echt mega aanhankelijk zijn.
Ik ga in december een week op vakantie en vraag me af of ik dan weer iemand in huis moet vragen, dave en dolly lijken er weinig aan te vinden. Misschien vinden ze het wel fijner als er gewoon iemand twee keer per dag eten komt geven, ipv de hele dag in hun space zetten.
Wat zouden jullie doen?

Ik zou iemand kiezen die 2 keer per dag langs komt, misschien wel diezelfde vrouw zodat zij haar al wel kennen en je zo wel echt verschil kunt merken of ze zich dan weer/ook verstoppen als ze er is.

3 likes

Ik weet het even niet meer met een van mijn katten. In juli behandeld voor blaasgruis met pijnmedicatie en speciaal voer. Dat voer krijgt hij nog steeds, plus elke dag een half blikje natvoer vanwege extra vocht. Het ging een paar maanden goed maar sinds we terug zijn van vakantie (2 weken geleden) is het weer 3x mis gegaan. Hij plast wel (wat een goed teken is) alleen af en toe dus in de gang. We dachten dat misschien de stress van vakantie weer geresulteerd heeft in blaasgruis dus op advies van dierenarts weer met medicatie begonnen. Maar dat is nu een week en het is weer mis gegaan vanavond. Dus maar weer urine opvangen en naar de dierenarts ermee. Hebben dat al 2x geprobeerd maar toen ging hij dus alleen óf s’avonds laat en/of 's ochtends heel vroeg naar de bak en konden we niet op tijd naar de dierenarts. Pfff, ik had zo gehoopt dat hij er vanaf zou zijn.

@MazKanata, hier komt de oppas 1x per dag maar blijft dan ook een uur. Meestal zitten de katten dan wel naast haar op de bank maar ook niet altijd. Dus ik zou ook kiezen voor iemand die 2x per dag komt.

5 likes