Realiteit van het hebben van een kat
Hoe lang ben je al bezig? Katten moeten wel rustig afvallen anders is het funest voor hun verdere gezondheid.
Hier heeft 1 van mijn oude kattenbaasjes duidelijk zijn dag niet. Hij heeft al 4 keer gespuugd en is gewoon zichzelf net niet, 't arme dier. Hopelijk is zijn alvleesklier niet weer ontstoken. Maak me dan altijd zo’n zorgen als de katten zich niet goed voelen.
En in het asiel ging er ook al een kat over zijn nek (en hadden 2 anderen in hun mandje gepoept/gespuugd).
en @ andere mensen die hun kat willen laten afvallen:
het is niet echt aan te raden om minder van je gewone voeding te gaan geven, omdat het dan mogelijk is dat je kat voor zijn gewicht niet meer voldoende nutriënten binnenkrijgen alsook kan dit frustrerend zijn. Dieetvoer (metabolic en soorten) heeft vaak extra vezels of andere nutriënten die voor een voller gevoel zorgen en met dieetvoer zorg je ervoor dat ze geen tekort aan nutriënten krijgen voor hun gewicht. Alsook richt op meerdere voedselplekken en voedingspuzzels, dit kan je al een eind verder brengen!
He, mijn kat heeft last van hetzelfde. Dit zorgt hier ook regelmatig voor opflakkeringen… Ik heb van de week extra onderzoeken laten doen om uit te sluiten dat er niks anders aan de hand is, maar helaas is chronische pancreatitis een ziekte met opflakkeringen. De adviezen die ik zelf heb gekregen is overschakelen naar hypoallergene voeding. In periodes van opflakkeringen symptomatisch behandelen (antibraakmiddel, eetlustopwekkers, pijnstilling, géén metacam/meloxidyl of consoorten). Indien de opflakkeringen te regelmatig zijn, eens verder onderzoek laten doen om te zien of er ook IBD mee gepaard is (is vaak in pancreatitis gevallen, zoals bij mijn kat) en dan kan het soms aangeraden zijn cortisone op te starten. Maar, beter bel je je dierenarts en bespreek je even wat je nog kan doen. Chronische pancreatitis is een ziekte die (nog) niet echt te genezen is… dus het is vooral de opflakkeringen symptomatisch behandelen en je kat ondersteunen. Laat je kat dus zeker geen dagen aan een stuk braken zonder enige medicatie. Hoe sneller het braken weer overgaat, hoe beter voor de pancreas
@fysicus mag ik ook wat vragen? Mijn kat is juist iets te licht. Van de dierenarts kregen we het advies om haar kittenvoer te geven om haar wat te laten aankomen. Kan ik dat het beste mengen met haar gewone voer of apart geven? Ze is nogal kieskeurig
Ja, hier heeft 'ie ook al een paar keer een opflakkering gehad, maar dat ging met een uur of 12 altijd weer beter. Ik ga hem ook zeker geen dagen laten lopen als 'ie blijft spugen, hoor. Ik houd hem sowieso ook goed in de gaten.
Ze moeten 4 mei sowieso allebei naar de dierenarts dus als het straks weer beter gaat ga ik dit in elk geval op die afspraak eens navragen/bespreken (en anders eerder uiteraard). Hij eet trouwens wel altijd diabetesbrokjes (weet niet of dat ook hypoallergeen is?) van Hill’s, omdat zijn broer een diabeet is en scheiden geen optie is. Advies heb ik vorig jaar (toen was de alvleesklier ontstoken) trouwens niet voor de lange termijn gehad. Thanks voor de tips trouwens
Wij geven voor een deel anti-tandsteenbrokken, deze: Hill's t/d Feline | Kat | Bestellen. Poetsen heb ik nooit aangedurfd. Een vriendin is er ooit dapper mee aan de slag gegaan bij haar eigen kat en moest daarna haar lip laten hechten
De kat lijkt zich vandaag weer prima te voelen gelukkig, dus ik ga vandaag niet meteen naar de dierenarts en vraag het even als hij zijn vaccinatie komt halen
Ondertussen nog een fotootje van deze lieve meneer bij mijn vrijwilligerswerk gisteren:
Heeft iemand hier toevallig een kattenren?
Ik heb ook nog echt een leuke buurtkat. Moet alleen wel op letten dat die niet naar binnen glipt. Hij is wel heel vriendelijk en nergens bang voor.
Die heb ik ook een keertje aangeraden, echt het lievelingsspeeltje van al mijn katten en kittens! En vet goedkoop!
Hoe werkt het? Is het een touwtje met aan twee kanten een stokje, dus zoals zo’n hengel ding eigenlijk? Of kun je m ergens aan hangen oid? Snap t niet geloof ik haha
Het is ijzerdraad met aan het uiteinde karton. Maar dat ijzerdraad is heel buigzaam en bewegelijk dus als je het in de lucht houdt en ze springen ernaar dan gaat het bouncen en worden ze helemaal gek haha. En mijn kittens sabbelen graag op het karton.
Doet dit geen pijn aan je handen? Ik zoek heel veel manieren om mijn 1jarige kat een beetje energie kwijt te laten raken
Ben as we speak al een half uur met een hengel aan het zwaaien
Nee, heb hem ook en is juist heel chill vasthouden haha
Ja cat dancer ook bij mijn karten favoriet! En bij de kat van mn buren!
Zodra ik thuis ben komt dave er mee naar me toe rennen om er mee te spelen.
Mijn kat had een darmontsteking en kwam vandaag voor het eerst in lange tijd weer zeuren om eten. Om 07:00. Maar hoe blij je daar dan ineens weer mee kan zijn.
Vannacht heeft ie 'm zelfs naar m’n bed gebracht. Hij was zeer teleurgesteld toen ik me nog eens omdraaide