Kattentopic #4

Wat sneu. Ik hoop dat je snel meer informatie krijgt.
Sterkte :heart:

1 like

In verband met vuurwerk:
Wij zijn dit jaar een nieuwe woning betrokken. Nu merk ik dat hier in de wijk nu al meer vuurwerk wordt afgestoken dan wij zijn gewend met oud en nieuw.
De katten zijn nu gewoon relaxed, maar gaan niet verder dan de schuttingen. Waar ik heel blij mee ben. 1 keer geschrokken en dan rennen ze gelijk naar ons huis. Wat ik zie als een goed teken. Ik verwacht dus wel dat het oudjaarsdag helemaal los gaat aangezien er nu al meer wordt afgestoken.
Het probleem zit hem alleen in 1 kat van ons. Die moet per se in de tuin poepen en wil absoluut niet op de kattenbak. Dit heeft die altijd al gehad.
Ik weet even niet zo goed wat ik moet doen. Laat ik hem even naar buiten voor zijn behoefte de 31ste, of houd ik hem koste wat kost binnen? Ik vind het nogal een gok, dus ik ben even benieuwd wat andere kat bedienden doen.

1 like

Zou je de kat misschien een paar keer aan een tuigje mee naar buiten kunnen nemen? Ik zou het sowieso niet aandurven om hem in zijn eentje naar buiten te laten op oudjaarsdag

2 likes

Ik heb een kat met gingivitis stomatitis complex wat waarschijnlijk door een voedselallergie veroorzaakt wordt. Ik heb nu speciaal voer en het gaat beter, maar is niet weg.
Nu zag ik net dat ze een kale plek op haar buik heeft die ook rood is.
Ik vond al dat ze veel jeuk had en zich veel waste en de assistente van de dierenarts dacht dat het vlooien waren maar met 3x kammen op verschillende momenten heb ik die niet kunnen ontdekken.
Nu is haar buik dus zo

Ik ga dinsdag met haar naar de dierenarts, maar hebben jullie hier ervaring mee? Is er iets wat ik zelf voor haar zou kunnen doen?

1 like

Wat vervelend dat dit gebeurde!
Mijn kat heeft een hele tijd Telizen gebruikt, dat is volgens mij ook kalmerend. Ik gebruik het nu ook in de periode voor ik op vakantie ga en ben en er een oppas in huis is. Ze zijn dan echt meer relaxed.

1 like

Is er eerder die dag iets gebeurd waar je kat nog gestrest om kon zijn? Vuurwerk bijvoorbeeld? En op welk moment van de dag werd je aangevallen?

Mijn kat valt mij ook weleens aan. Ik heb een paar dingen gemerkt:

• 's avonds is hij vaak geïrriteerder of raakt hij soms gefrustreerd over het niet uiten van zijn jachtinstinct. Mijn kat kan zich buiten uitleven, maar hij maakt die keuze niet altijd. Als ik dus 's avonds een energieke kat om mij heen heb die aandacht lijkt te willen maar ook snel naar een aanval overgaat, dan pak ik er een speeltje bij. Hij is dan wel in mijn gezelschap, maar kan zich op iets anders uitleven dan mijn armen of benen.

• als mijn kat een stressvolle dag heeft gehad, dan werkt de overprikkeling lang door. Ga ik een dag in huis klussen, dan is de veilige omgeving van mijn kat weg en heb ik die avond/nacht en soms de volgende dag een kat rondlopen die snel uithaalt. Na een tijdje rust in huis en bijslapen is mijn kat weer zijn lieve zelf. Ik kan mij voorstellen dat als zo’n onveilige situatie langer aanhoudt, mijn kat ook in de weken daarna op onverwachte momenten toch ineens uit zijn vel kan springen (zonder dat er op dat moment een directe aanleiding lijkt te zijn).

• 1x wist mijn kat niet van ophouden. Hij bleef maar op mij afkomen en ging helemaal los in zijn aanval. Dat bleek achteraf mijn fout. Ik rook waarschijnlijk nog naar benzine en rook (was in oude eendjes wezen rondrijden en had rondom een vuurkorf gestaan). Mijn kat zag mij op dat moment dus heel terecht als gevaar. Nu weet ik dat ik dat kan voorkomen door direct na zo’n uitje te douchen en de kleding in de was te gooien.

Mijn beste tip is dus om proberen te achterhalen waar dit gedrag bij jouw kat vandaan komt. Het helpt om het te begrijpen en soms kun je dan heel gemakkelijk situaties voorkomen of de impact voor je kat verminderen. Misschien herken je iets in mijn voorbeelden?

3 likes

Ik denk en hoop dat spelen of bijvoorbeeld brokjes / snoepjes gooien al kan helpen, zeker als ze nu niet naar buiten kan en een stuk uitdaging mist in haar dag. Mijn kat blijft vriendelijk naar ons maar kan zich wel echt zichtbaar vervelen en dan z’n verveling en irritatie loslaten op z’n zus, dat vind ik ook niet de bedoeling. Dan werkt brokjes gooien super goed, gewoon z’n normale eten maar blijkbaar is dat als je ze stuk voor stuk door de kamer gooit toch lekkerder haha.

2 likes

Een van mijn katten heeft een tijdje last gehad van huidirritatie op één plek waarbij de dierenarts er ook van overtuigd was dat het een vlooienbeet moest zijn, ook al klinkt dat onwaarschijnlijk voor een binnenkat zonder vlooien. Ze heeft toen een langwerkende prik prednison gekregen geloof ik? Ze bijt zichzelf nu niet meer open maar het is ook niet volledig weg

1 like

Hm oke. Thanks. Ik denk vandaag van alles aan haar te merken maar dat is meer omdat ik er zo op focus geloof ik.
Ze ligt nu in ieder geval lekker op schoot te slapen, en dinsdag zien we wel verder.
Ik hoop dat het iets relatiefs simpels is want waarschijnlijk moeten haar tandjes er ook al uit vanwege die ontsteking :pensive:

1 like

Ik dacht dat ze kunnen controleren bij de dierenarts of het een reactie is op een vlooienbeet, door een monster te nemen van de huid? Ookal is het een binnenkat, die kunnen nog steeds vlooien krijgen en als je kat allergisch is hoeft het er maar één te zijn voor een heftige reactie.

Hier een kat met een voedselallergie, zij heeft soms plekjes tussen de tenen, bij de bek en bij haar oren. Ze krijgt twee keer per jaar een prednison prik, dit werkt een tijdje. Verder heeft ze hypoallergeen voer (alhoewel ze soms ook een brok meepikt van de andere kat… ik heb van die speciale bakken maar mijn andere kat eet heel slordig haha) en ik maak haar teentjes en bek regelmatig schoon met desinfecterende doekjes van de dierenarts.

Ik zou zelf even afwachten wat de dierenarts zegt dinsdag! Wel sneu dat al haar tandjes eruit moeten maar ik hoop dat ze zich dan beter voelt!

1 like

Mijn kat heeft ook voedselallergie en daarbij jeuk en veel kale plekken, ik herken de plekjes ook wel. Ik merk wel dat het beter gaat als ze echt niks anders dan dat voer krijgt en ik geef haar dagelijks prednison. Dat gaan we wel afbouwen maar dat wordt een hel waarschijnlijk want dat gaat mega moeilijk. Kale plekken en jeuk zijn bij katten echt een crime.

Morgen naar de dierenarts dus ik hoop op snel uitsluitsel. Ze is vandaag erg mak en slaapt veel. Ze eet en drinkt wel en speelt wel wat maar veel minder dan normaal.
Ze krijgt al alleen royal canin anallergenic dus aan eten kan het eigenlijk niet meer liggen. Sinds eind september al…

Moet je de prednison afbouwen? Ik kan me voorstellen dat het niet gezond is om te blijven gebruiken maar het is ook zo rot als ze jeuk hebben of pijn…

2 likes

Heel veel success!

1 like

Mijn kittens snappen niks van al dat geknal. Ze zijn gelukkig niet in paniek of echt gestrest maar ze zitten wel echt tegen mij aangeplakt. Ben benieuwd hoe dat morgen gaat zijn.

Mijn kat ligt al 2 avonden verstopt in de badkamer (enige plek zonder ramen in mijn huis) en hard te bibberen omdat ze het vuurwerk zo eng vindt :pleading_face: kan wel janken, vind het zo zielig

1 like

Ach 🥹 mijn kat deed dat ook altijd. Ik zette dan een muziekboxje bij haar in de ruimte en speelde er dan via spotify een lijst met rustgevende muziek voor katten op af :smiling_face_with_tear: het was niet zo dat ze dan minder bang werd voor mn gevoel maar toch, ik dacht dan zijn de knallen gevoelsmatig misschien minder hard? Ik ging er zelf ook altijd aan kapot als ik haar dan zo verstopt en bang zag. Sterkte in ieder geval!

1 like

Zo sneu wanneer katten (en andere dieren) zo angstig zijn voor vuurwerk.

Ah goeie! Het lijkt nu buiten weer wat rustiger, maar als t weer heftig wordt ga ik wel een muziekje aan zetten. Voor nu heb haar dekentje even in de badkamer bij haar gelegd

Edit: toch maar een relaxmuziekje aangezet, hopelijk helpt het

1 like

Ik hoop ook dat je snel meer weet en een goed behandelplan krijgt!
Met dolly heb ik bijna aan jaar getobd met verschillende medicijnen en hypoallergeen voer, omdat zij ook erg veel jeuk had en kale plekken (achterpootjes, heup en hele kale buik). Op de pootjes likte ze de huid ook open, zoals op jouw foto.
Ik loop nu bij de dermatoloog met haar, die zei wel dat het uitsluitingdieet van 12 weken heel precies gevolgd moest worden, en steeds als ze ook maar 1 ‘normaal’ brokje zou eten, het dieet weer vanaf de 1e week zou gaan tellen.
Uiteindelijk heb ik alles laten uitzoeken (ik was heel blij dat ik verzekerd ben) en blijkt ze allergisch te zijn voor huisstofmijt en nu moet ik haar elke 3 weken immuuntherapie geven.

1 like

Ja ik wil het iig graag proberen, ze heeft zo verhoogde kans op diabetes (en ze valt heel moeilijk af haha)!

2 likes