Kattentopic #4

Ik ben ff benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Ik heb twee katten, één van de twee komt uit een asiel en heeft als kitten waarschijnlijk op straat geleefd. De ander hebben we sinds hij 3 maanden is en is nog nooit echt buiten geweest. De kat uit het asiel wil heel graag naar buiten sinds ze ‘buiten’ kan zien, toen ik nog op de 7e verdieping woonde boeide het haar niet zoveel.

Nou ben ik verhuisd naar een huis vrijwel in het bos met een tuin van 2000m2. Zouden jullie je katten dan naar buiten laten? De paar weken dat ze af en toe buiten waren bleven ze dichtbij.

nog wat info over omgeving

De weg langs het huis is een onverharde privé weg waar af en toe mensen in rijden maar eigenlijk nooit langs mijn huis (want m’n huis staat aan het einde van de weg). Het is niet helemaal afgelegen, want op zo’n 100 a 200 meter is wel een doorgaande 30km weg, wat bedrijven en een school. Het is dus bos, maar niet echt een natuurgebied zoals de Veluwe.

Ergens denk ik ja ik laat ze naar buiten, ik denk dat ze de tuin niet eens uitkomen en als ze dat wel doen denk ik niet dat ze tot de openbare weg komen. Maar ik ben een paar jaar geleden 2 katten verloren voor auto’s, dus ik vind het ook eng.

1 like

Ik doe het wel. De ventilator staat heel vaak aan dus ze is het ook wel gewend en het maakt het qua warmte gewoon wat dragelijker in de ruimte.

Ja, kan makkelijk! Als je bang bent/denkt dat ze je tuin toch gaan verlaten kun je ze ook altijd een tracker om doen

2 likes

Als ze nieuwsgierig zijn naar buiten zou ik ze wel laten. Heb wel een lokroep voor beide katten en dan krijgen ze eten als ze luisteren. Ik misbruik dat dan ook niet. Als ze dat nog niet kennen, zal ik ze dat wel aanleren.

1 like

Ik zou het ook doen, het klinkt als de meest geweldige en eigenlijk relatief veilige omgeving voor een kat om diens leven te leven :heart_eyes: zeker als de weg in de buurt een 30 weg is, is het risico hopelijk niet te groot?

Verder is het natuurlijk inderdaad doodeng, zeker als je die ervaring hebt, maarja…

3 likes

Afgelopen weekend heb ik mijn moeder geholpen haar kat (9 jaar) over te verhuizen en wat een hel was dat voor haar. Deze kat heb ik als kitten van een halfjaar uit het asiel gehaald en ze is waarschijnlijk voor die tijd mishandeld of in ieder geval erg slecht behandeld, want ze is zo ontzettend bang en gestrest voor alles en iedereen (behalve voor mijn moeder en mij). Dat is nooit weggegaan. Met de verhuizing was het al een hele dagtaak om haar in het reismandje te krijgen. Daarnaast was het ook nog eens heel warm, dus dat hielp ook niet mee. In de auto was ze aan het krijsen en hijgen en dachten we bijna dat ze gewoon aan een hartaanval zou bezwijken. Eenmaal in haar nieuwe huis verstopte ze zich onder het bed en bleef ze maar hijgen (deed ze normaal nooit).

Nu is ze helemaal gewend en gisteren ontving ik deze foto van mijn moeder waar die luie dikkerd gewoon heerlijk ligt te chillen :pleading_face: Als het goed is hoeft ze ook nooit meer te verhuizen en kan ze hier tot haar dood blijven wonen.

42 likes

Wow ik wilde toevallig een berichtje plaatsen of meerdere katten dit hebben. Maar als ze voor de ventilator komt (omdat die op mij staat en ze bij mij komt liggen) dan gaat ze echt mega hard miauwen :laughing:

2 likes

Mijn ouders wonen in een soortgelijk huis met inderdaad veel bos en geen drukke weg. Ze hebben 2 katten die allebei naar buiten gaan. Ze blijven ook allebei in de tuin eigenlijk. En mijn moeder geeft in de avond altijd op ongeveer hetzelfde moment eten, en dan komen ze ook uit zichzelf binnen.

2 likes

Ja als ik m’n bericht teruglees denk ik idd van ‘ok maar dit is perfect voor katten’, dus ik had gewoon even wat bevestiging nodig haha. Vind het inderdaad wel spannend door m’n ervaring, maar dat was ook een hele andere omgeving.

@Telefoonnummer hoe heb jij ze jouw lokroep geleerd? Die van mij weten wel precies wat het geluid van hun natvoer of snacks is, dus het moet aan te leren zijn.

1 like

Elke dag hetzelfde geluidje maken en dan belonen met eten als ze komen, dan leren ze t snel zat hoor

4 likes

Roepen en iets heel lekkers geven. Steeds vanuit een ander punt vanuit huis, zodat ze soms even moeten zoeken. Als ze me in huis kunnen vinden, lukt dat buiten ook. Gewoon herhalen tot in den treuren. Oja en ik maak een debiel geluidje die niet iedereen kent zodat ze weten dat ik het ben. Altijd handig zodat ze niet naar iedereen toe gaan die een keer met een tong klakt of zo.

3 likes

Wanneer hebben jullie jullie katten laten helpen? Bij controle van de kittens gisteren gaf de dierenarts aan dat ze pas vanaf 6 maanden castreren/steriliseren, maar van wat ik op internet lees zijn ze dan al geslachtsrijp. En we hebben een kater en een poes en we zitten nou niet echt op een nestje te wachten…

Ik zit er aan de denken om maar gewoon een paar andere dierenartsen te bellen en hopen dat die misschien wel al eerder willen helpen.

1 like

Vroeger werd het volgens mij wel eerder gedaan, maar bij onze huidige katten deden ze het ook ‘pas’ met 6 maanden.

Oei… Das wel een dingetje dan ja. :sweat_smile: Dan zal er helaas wel een hoop verouderde info op internet staan, als jullie beiden ook pas bij 6 maanden hebben gedaan.

1 like

Een dierenarts die het eerder doet dan 6 maanden zou ik eigenlijk al niet vertrouwen :grimacing:

2 likes

Hier met acht maanden. Ik dacht eigenlijk dat ze in de VS bijvoorbeeld ook al castreren met 12 weken ofzo? Dat het daar gangbaarder is?

Ja bij het asiel doen ze het al met 9 weken (in Nederland). Maar mijn huisarts weigerde het ook te doen voor de 6 maanden bij de poes. Bij de kater kon het wel eerder als we vermoedens hadden dat ze geslachtsrijp (de poes krols) waren. (We hebben een broer en zus)

Ja en in België heb ik ook gelezen dat het met 10(?) weken al verplicht is. Wel gek dat ze zulke verschillende timings aanhouden!

1 like

Dit kan prima vanaf 10-12 weken

1 like

Grote boos omdat de sushi op is

44 likes