Kattentopic #4

Heel veel sterkte :heart:

2 likes

Ik heb uiteindelijk een andere petsafe gevonden in de dierenwinkel, ook met een draaiknop die je in moest drukken en gemaakt voor grotere katten. Kan m’n kat eindelijk wat galanter door het luik heen :joy:

1 like

Ik zie dat jij je tuin hebt afgezet, dit hebben wij ook maar ben wel aan het nadenken over een kattenluik. Nu moet de schuifpui de hele dag een stukje open staan en dat is niet ideaal, zeker straks richting herfst/winter. Maar sinds ze eigenlijk altijd in de tuin mag als wij thuis zijn laat ze de meubels binnen meer met rust.
Hoe doe jij dat, mag je kat alleen in de tuin als je thuis bent of ook als je weg bent? En in dat laatste geval ga je er vanuit dat de tuin goed genoeg is afgezet en de kat niet kan ontsnappen? Ik vind dat toch een beetje spannend :see_no_evil:

Ik ben best een bezorgde katten eigenaar, dus die van mij mogen alleen naar buiten als ik er ben. Vandaar dat ik ook een luikje zocht met (niet te kraken) slot. Nu werk ik nog met zicht op het terras, weet nog niet wat ik ga doen als ik aan de andere kant van m’n huis ga werken straks in m’n nieuwe huis.

Ja hetzelfde hier! Daarbij komt dat de katten van buren enkele huizen verderop wel eens komen klooien vanaf de andere kant van de schutting en dan wil ik het wel in de gaten kunnen houden.
En hoe zorg jij ervoor dat hij dan weer terug binnen komt? Of heb jij een kat die wel luistert als je roept, haha.

1 like

Ze luisteren best oke naar “naar binnen toe!”, soms moet ik ze naar binnen dragen en als ik echt in een discussie beland komen ze wel naar binnen voor een snoepje.

2 likes

Een discussie :joy: dit is zo herkenbaar. Dat boze gemekker terwijl ze weigeren in beweging te komen.

5 likes

Hoezo als je plas van je kat moet opvangen voor een bepaalde tijd gaan ze nooooooit. Plas gewoon even :sob::sob:

1 like

Heeeel herkenbaar. Toen mijn kat blaasgruis had moest hij ook telkens een buikpunctie, omdat meneer weigerde om te plassen als het moest.

Ja die van mij heeft kristallen en weigert ook gewoon op die bak te gaan. Vorige keer toen we die punctie bij de dierenarts wilden doen had ze geen urine, vandaar dat we het weer zo proberen 🫠 Morgen weer een dag :gun:

Mag ik wat advies over katten aan elkaar introduceren en met name vervolgstappen?
Mijn vriend is nu officieel sinds gisteren in NL met zijn kat, zijn kat heeft de woonkamer ‘gekregen’ en mijn kat heeft de keuken, slaapkamer en gang. Zijn kat vindt alles prima, maar ik heb een negenjarige oude mopperkont.
Als je het appartement binnenkomt, kom je binnen in de gang, de gang leidt naar alle kamers en aan het einde zit de woonkamerdeur. Daar heb ik een handdoek tegenaan gelegd, want er zat best een grote kier en dat kan natuurlijk niet.
Zijn kat heeft geen moeite met mijn kat, heeft ook al aan haar dingen geroken, geen reactie. Is helemaal blij, biscuits maken, spinnen en heeft het naar zijn zin. Mijn vriend vertelde ook dat hij nooit echt een reactie heeft naar andere katten, maar ‘happy to be there’ vibes heeft.
Tot nu toe doet mijn oudje het best goed denk ik. Ze is heel erg op haar hoede bij de woonkamer deur, maar kan de andere kat niet zien. Wanneer ze op een meter afstand van die deur zit, blaast ze soms wel en loopt ze laag. Wel is ze heel nieuwsgierig ook. Zodra ze meer dan een meter weg is van de woonkamerdeur, is ze wel haarzelf, alleen iets meer op haar hoede. Ze eet, ze heeft naast mij geslapen op bed vannacht, kattenbak gebruikt en wast zichzelf (terwijl ik dit schrijf worden de tenen grondig aangepakt).
We hebben haar ook al geïntroduceerd aan het mandje van de andere kat, daar heeft ze volop aan geroken, maar verder geen reactie. De enige ‘trigger’ voor blazen is als ze bij de woonkamerdeur zit en ze merkt dat de andere kat daarbij in de buurt is, wat ik snap. Het is wat om ineens 2 mannen in huis te hebben tegen je zin in haha.
Maar wat zouden goede vervolgstappen zijn voor haar en wanneer zou ik dat kunnen toepassen?

Momenteel zitten we beide bij onze eigen kat haha

5 likes

Ik heb heel veel gehad aan de methode van Jackson Galaxy. Ik heb de katten meerdere keren gewisseld van ruimte en heb ze elke dag meerdere keren naast elkaar gevoerd totdat de oudste kat aangaf dat hij de nieuwkomer helemaal oke vond. Bij mij scheelde het dat de oude kat katten gewend was en heeel makkelijk is waardoor het proces snel verliep, maar ik haalde ze uit elkaar zodra er geblazen werd (en liever nog ervoor om slechte ervaringen te voorkomen en elke ontmoeting positief te houden).

1 like

Mijne eet alleen droogvoer (haar keuze, ze vind natvoer niet lekker) en dat staat standaard in de keuken. Denk je dat ik dan het beste dat weg kan halen en dan bijvoorbeeld haar op 2 momenten op een dag dat kan geven bij de woonkamer deur? Ik kan haar helaas niet altijd bij de woonkamerdeur weghalen, want als ze de gang niet op kan, kan ze ook niet naar de keuken en mijn slaapkamer alleen is echt heel klein
Ik probeer wel zodra ze bij de woonkamerdeur gefocust zit, om haar weg te lokken met een snoepje en dat geef ik zodra ze weer rustig is in bijvoorbeeld de slaapkamer. Soort van beloning voor rustig gedrag.
Als kitten heeft ze wel met een andere kat samengewoond, maar die kat is overleden toen zij 2 was en ze is nu 9. Ben dus bang dat ze daar niet zoveel meer van weet :’)

1 like

Heel rustig aan doen en inderdaad steeds een beetje meer introduceren. Wij lieten ze naast elkaar eten met een dichte deur ertussen, toen dat goed ging hebben we een traphekje gekocht en daarbij laten eten. Na 4 maanden konden ze eindelijk bij elkaar. Was een héle lange adem helaas

Edit: ondertussen wacht ik nu al (voor de tweede dag) 5 uur lang tot mijn kat in de speciale kattenbakkorrels piest zodat ik het naar de dierenarts kan brengen. Word gek.

Edit2: ZE HEEFT GEPLAST IK KAN WEL JANKEN

7 likes

Ik ben vanochtend met mijn 19-jarige kat bij de dierenarts geweest, en zoals ik al had verwacht had hij helaas geen goed nieuws. Ze heeft kanker. Verdrietig natuurlijk, maar ze lijkt geen pijn te hebben en we gaan haar nu cortisonen geven om te zien of ze daar nog van opknapt. Als dat binnen twee weken geen verandering brengt, zullen we haar toch moeten laten gaan. Als dat wel aanslaat kan ze misschien nog een paar maanden comfortabel leven.

Ze is 19 en ik had dit dus al verwacht (ik ben opgegroeid met dieren en daardoor weet ik gewoon dat als ze op leeftijd komen en je het gevoel hebt dat er iets scheelt, dat het dan vaak ook zo is) en ik voel eigenlijk veel opluchting omdat ik me zo’n zorgen heb gemaakt. Nu weet ik wat het is en kan ik dingen doen om haar beter te doen voelen. Ik heb de dierenarts ook allemaal stomme vragen gesteld over of ik dingen anders had kunnen doen of het eerder had kunnen opmerken en die zorgen heeft hij gelukkig wel volledig bij me weg kunnen nemen. Ik had ergens de angst dat ik haar vanochtend misschien al moest laten inslapen maar ik ben heel blij dat dat nog niet hoefde.

Toen ik haar 3 jaar geleden adopteerde had ik nooit gedacht dat ze het nog drie jaar zou volhouden, en het troost me enorm dat we de afgelopen drie jaar toch nog een verschil voor haar hebben kunnen maken in haar leven. Ze is me enorm dierbaar geworden dus ik ga haar natuurlijk verschrikkelijk missen als het zo ver is, maar tot die tijd knuffel ik haar gewoon nog vaker dan normaal. Ik kreeg vanochtend toch een beetje tranen bij de dierenarts en toen klom ze tegen me op en begon ze me te wassen, dat vond ik zo lief en vertederend. Alsof ze het aanvoelde.

Sorry, heel boekwerk, maar ik wilde het ook graag even van me afschrijven.

42 likes

Ik kreeg kippenvel bij het lezen. Wat mooi dat je haar op oudere leeftijd heb geadopteerd en zulke fijne jaren hebt kunnen geven. Heel veel sterkte en ik hoop dat ze nog mooie maanden bij je mag hebben. :mending_heart:

3 likes

:heart: voor het adopteren van een senior. Oude katten en hondjes hebben nog zoveel liefde te geven, maar ze worden in asiels het vaakst over geslagen. Wat heerlijk dat jij haar nog een aantal mooie jaren hebt kunnen geven! En hopelijk nog een paar mooie weken!

4 likes

Ik vind jouw oude besje zooooooo lief. Word altijd blij van een post over of foto van haar. Van deze post alleen naast soort blij ook verdrietig.
(En jij bent ook een lief baasje natuurlijk)

Veel sterkte en hopelijk nog heel veel borrowed time samen :pleading_face::mending_heart::mending_heart:

7 likes

Ik heb mijn oudste zijn favoriete snacks gegeven omdat ik mijn kitten zo goed als onbeperkt wilde voeren, dat werkte ook (en dan is die al helemaaaaal gefocust op zijn eten). Eten weghalen bij een kat die gewend is zelf dr voer te reguleren lijkt me stressvol voor de kat, dat zou ik niet doen. Ik had zelf wel het voordeel dat mijn katten beiden nogal voedselgericht zijn en ik ruzietjes nog steeds kan oplossen door beiden naast elkaar sneopjes te geven. Jackson Galaxy gebruikte zelf “eat, play, love”, dus je zou ook kunnen proberen ze af te leiden met speeltjes als dat beter werkt, dan kunnen ze ook van elkaar zien hoe de ander speelt.

1 like

Ik vind jouw reacties daarop ook altijd heel erg leuk en fijn, dus dankjewel daarvoor :heart:

Ze deed het ontzettend goed bij de dierenarts, maar blijft stressvol natuurlijk, dus ze heeft vandaag nog veel vaker en dieper liggen te slapen dan normaal. De schat.

58 likes