Wat een schatje. Lekker van haar genieten ![]()
Wat verdrietig…heel veel sterkte ![]()
Ah wat een mopje. Ik hoop dat jullie nog een tijdje samen gaan zijn.
Acchhhhh kusje op dat lieve neusje (of nouja waarschijnlijk zou ze dat helemaal niet leuk vinden zeker).
Echt een lieverd.
Wat een lieverd! Lekker nog veel knuffelen samen!!
Ik hoop dat mijn senior ook ooit zo’n wolletje mag worden
. Fijn dat jij dit snoetje in huis hebt genomen!
Beetje combinatie katten en schoonmaak vraag
Jullie nog ideeën waar de ‘lucht’ van katten in kan gaan zitten in je woonkamer? Het valt ons laatste maanden op dat er een soort muffe lucht hangt in de woonkamer/keuken (beneden verdieping).
Context: wij hebben drie katten, Brits korthaar dus met een flinke vacht die ook flink verharen en kunnen zweten (in hun mandjes). We wonen nu zo’n 4 jaar in dit huis, de katten blijven altijd op de beneden verdieping, zijn 6 jaar oud. Twee jonge kinderen. Laminaat, dus geen vloerkleed. Schoonmaker hebben we niet meer (al langere tijd niet) en ik heb zeker niet altijd tijd en energie gehad om elke week grondig schoon te maken. Echter nu we dit merken doe ik meer on the go. Dweilen doe ik nu met een nieuwe elektrische dweil in ieder geval 1x per week, dan ruik je wel de frisheid van de dweil maar ook die mufheid nog. Een robotstofzuiger doet elke ochtend een rondje.
Wat we al gedaan hebben: alle stoffen kattenmandjes die al 6 jaar oud waren en niet meer echt fris kon krijgen de deur uit gedaan, nieuwe gekocht. Nieuwe krabpaal. Oude gaan we opschuren en nieuwe mandjes er op, hopelijk gaat de lucht dan ook uit het hout door het schuren. 1 gordijn weggedaan, omdat daar airco aan de muur kwam. 1 hangt er nog maar is een sier gordijn van 1 meter breed. Wel heel harig dus deze gaat of binnenkort ook weg of ga ik proberen schoon te maken.
Veel oppervlaktes gepoetst. We hebben ook een stoffen bank en eetkamerstoelen. Heb een tapijtreiniger gekocht om die schoon te gaan maken komende week. Dekentjes liggen ze niet op maar lijken ook niet te ruiken. Heb zelfs de roosters van de recirculatie kap in de keuken eindelijk schoongemaakt want dacht wellicht hangt daar ook iets in ![]()
De brokjes die altijd staan zijn qua formule iets veranderd dus dat ruikt wat meer. De kattenbakken worden uiteraard regelmatig schoongemaakt (dreft). Maar naar mijn idee missen we iets voor de hand liggends.
Jullie misschien iets waarvan je denkt, doe dat eens?
Edit: als je het tot het einde van dit bericht gehaald hebt, een leuke foto erbij van toen ze klein waren.
Zou beginnen bij bank/stoelen en gordijnen inderdaad, weet niet of er een vloerkleed ligt?
Nee geen vloerkleed, willen we wel omdat het door het weghalen van de sier gordijnen meer echo’t nu. Hebben wel een deurmat bij de achterdeur, kleintje die kan ik misschien ook wel met de tapijtreiniger gaan doen.
Het gekke is dat als ik individueel aan de stoelen, bank en gordijnen ruik, dan niet die muffe lucht ruik. Maar misschien werkt het zo niet?
Het klinkt alsof je al veel hebt gedaan wel. Misschien open deur (letterlijk), maar lucht je de ruimte genoeg?
Ja misschien dat dat het ook niet blijkt te zijn hoor maar zou dat in ieder geval meepakken en zien of het iets doet. En wat @Nude zegt is ook een goeie.
Weet niet of je een centraal afzuigsysteem hebt in huis en of die niet gereinigd moet worden?
Misschien ook de robotstofzuiger even checken op rare luchtjes/opletten of het erger is na zijn dagelijkse rondje?
Heb je een kater? Ik denk gelijk aan sproeien of zelfs ergens plassen. Als je al zoveel hebt schoongemaakt en vervangen is het raar dat je nog steeds zo’n muffe geur ruikt. Je zou met een blacklight kunnen checken!
Britse korthaar zweten trouwens niet meer dan andere katten, katten zweten alleen door hun voetkussentjes!
Goeie, ik kan nog het filter van die stofzuiger ook vervangen!
Luchten volgens mij wel, hebben twee roosters die altijd open staan en nu dus ook een airco die ook lucht verfrist. Heb ook een haak op de achterdeur en sommige dagen zet ik die de hele dag open maar zodra hij dicht is dan ruik je het weer. Verder geen afzuigsysteem.
De grijze is inderdaad een gecastreerde kater, heb niet het idee dat hij ergens plast maar een blacklight ga ik inderdaad ook maar aanschaffen om te controleren ![]()
Thanks voor alle tips al!
Ik herken dat zweten ook totaal niet en vind Brits kortharen hun vacht over het algemeen juist fris ruiken.
Hoe komt het dat je denkt dat de geur aan de katten ligt @HoningDrop? Als wij iets ruiken van katten is het eigenlijk altijd urine, poep of die ‘vissige’ lucht het voer maar niet iets van de vacht of de huid.
Edit: kan het inderdaad niet in de stofzuiger zitten? Daarvan herken ik wel dat die op een gegeven moment zo muffig kan gaan ruiken.
Hmm goeie vraag, als het een zonnige dag is en ze hebben een poosje in de zon in een stoffen/warm mandje gelegen, en komen dan bij ons op schoot knuffelen dan kijken we een soort muffige zweet lucht soms te ruiken. Dat kan ook in het mandje zitten natuurlijk, vandaar dat we die nieuw gekocht hebben.
Hun vachtjes ruiken niet super fris, eerder dus beetje muf? We borstelen ze wel regelmatig, met een borstel die ook de ondervacht goed bereikt. Misschien dat het dan het voer is, dat ze daardoor nu anders ruiken ofzo?
Dat de vacht niet fris ruikt herken ik helemaal niet, meerdere Brits kortharen gehad vroeger en ze konden weleens uit hun bekkie stinken en de kattenbak ook maar hun vacht rook altijd heel lekker fris.
Misschien eens aan een dierenarts vragen?
Ik steek mn neus ook altijd in de vacht van mn poes omdat ik haar zo lekker vindt ruiken haha
En snap er niks van omdat ze zichzelf wast? Sowieso bijzonder dat ze zichzelf zo goed schoon kunnen houden
Een van mijn drie katten is niet helemaal lekker waardoor ze ook heeft overgegeven. Op advies van de dierenarts heb ik dus kip gekookt. En mijn oudste (die niet ziek is) vindt het volgens mij een groot feest want ze krijgt nu al voor de tweede keer vandaag een traktatie.
Weten jullie toevallig of er ook iets tegen haarballen bestaat wat antiallergeen is? Mijn ragdoll is allergisch (niet precies bekend waarvoor) en heeft de laatste tijd veel last van haarballen. Elke dag kokhalst ze en 2-3 keer per week komt er ook daadwerkelijk iets uit.
Ik zag dat er haarbalpasta bestaat, maar het niet niet haar allergie weer uitlokken. Ze krijgt hypoallergeen voer en slikt nog prednison tegen de allergische klachten…
Misschien een te specifieke vraag voor hier, dan bel ik de dierenarts voor advies ![]()