Ik herken dit heel erg! En wat iedereen zegt is waar, maar ik wil ook nog even de andere kant belichten.
Mijn kat overleed vorig jaar. Hij was weliswaar bij mijn moeder omdat hij in dat huis het gelukkigst was (we hebben hem geprobeerd bij mij te brengen, maar hij kon hier niet aarden en een appartement was te klein voor hem) maar het was wel echt mijn kat en mijn allerbeste vriendje en ik was wekelijks bij mijn moeder om nog bij hem te kunnen zijn. Wat je zegt, hij voelde feilloos aan wat ik nodig had en als het slecht met me ging was hij de beste troost die ik had. Hij had ook nogal wat trauma’s dus we zijn 14 jaar lang elkaars veilige haven geweest.
Maar ik had hier in dit appartement ook een kat nodig want ik was te eenzaam zonder, en ik heb toen een wat ouder katje opgevangen uit een huis waar ze ongelukkig geworden was. En ik ga eerlijk zijn: ik heb heel lang wél vergeleken. Toen hij er nog was, maar al helemaal nadat hij overleed. In de directe weken erna was ik zelfs bijna boos om haar te zien, want ze was mijn beste vriendje niet, en heb ik dingen gedacht waar ik niet trots op ben.
Daar heb ik me heel erg schuldig over gevoeld, maar ben er nu ook uit dat dat erbij hoort. Soms heb je een kat die echt heel erg speciaal voor je was, maar de nieuwe wurmt zich ook wel je hart in, dat beloof ik. Die dingen kunnen gewoon naast elkaar bestaan. Sommige dagen ga je je oude kat heel erg missen als je naar de nieuwe kijkt en wensen dat ze er nog was, en andere dagen ben je knus met je nieuwe aan het knuffelen en ontploft je hart ineens omdat die op een eigen manier zo ontzettend lief is. En: zelfs als je vergelijkt kan je haar nog steeds genoeg liefde bieden. Die emoties en gedachtes zijn geen misdaad en ook geen voorwaarde om een veilig en warm huis aan de nieuwe kat te kunnen geven. Sterker nog, dat je je daar nu zorgen om maakt betekent alleen maar dat je het beste voor de nieuwe kat wil, en dat siert je alleen maar.
Dit bericht komt terwijl mijn nieuwe oudje de hele nacht op mijn borst heeft liggen ronken en ik al aaiend in slaap viel, dus ik beloof je, dit komt goed!