Kattentopic #4

Opzich “okay”.
Toen Oscar nog leefde, nam hij al veel afstand. Normaal gesproken lagen ze heel veel tegen elkaar aan en wasten ze elkaar de hele dag door. Je merkte vandaag dat hij echt afstand nam. De dierenarts gaf ook aan dat dieren dat natuurlijk vaker/sneller van elkaar merken dat er iets mis is, dan dat mensen dat doen.

We hebben Oscar vanavond even in de woonkamer gelegd. Er werd heel kort gesnuffeld maar vooral op een afstandje heel uitgebreid naar hem gestaard door Ollie. Die begon zichzelf ook de hele tijd uitgebreid te wassen.
Hij ligt nu wel bij ons in de buurt (zoals normaal) en merk verder nog niet heel veel verandering. Ben benieuwd of hij de komende dagen nog meer naar ons gaat trekken

6 likes

Ah toch wel heel fijn dat jullie z’n lijfje mee hebben genomen. Mijn katje rende nog 2 weken lang elke ochtend naar de plek waar m’n overleden kat altijd sliep. Was heel sneu en pijnlijk. Fijn dat Ollie het dan ook meteen snapt :hugs:

1 like

Wat ontzettend verdrietig om je kat op zo’n jonge leeftijd te verliezen. Maar zo fijn dat je hem nog mee naar huis hebt kunnen nemen. Ik heb dat niet kunnen doen waardoor mijn achtergebleven kat geen afscheid heeft kunnen nemen en achteraf heb ik daar best wel spijt van omdat ik heb gezien wat dat met mijn kat heeft gedaan.

2 likes

Pff heb helemaal een knoop in mn maag van dit verhaal. Echt heel verdrietig. Veel sterkte voor jullie :heart:

4 likes

Wat verdrietig…heel veel sterkte! :heart:

2 likes

Veel sterkte @DikkeKip :heart:

Heeft iemand ervaring met betaalde kattenoppas in huis? M’n vriend en ik willen in mei/juni drie weken op vakantie en ik ben bang dat het dit keer voor het eerst in negen jaar niet gaat lukken om iemand die ik ken in m’n huis te krijgen om op m’n katten te passen. Ik ga dat nog wel proberen, maar ik wil mij wel vast oriënteren op een betaalde oppas. Ik wil wel iemand die hier die periode echt “woont” en met m’n katten knuffelt.

2 likes

Ik heb geen ervaring met betaalde kattenoppas, wel met onbetaalde oppas en ik was in die situaties de oppas. Voor mij waren die oppasperiodes vakantie of een fijne escape van thuis tijdens een verbouwing. Binnenkort ga ik voor het eerst voor een oppasadresje op stedentrip naar het buitenland.

Ik heb deze adressen gevonden via een betaald account op huizen.oppassite.nl en via facebookgroepen. Binnen Nederland spreek ik altijd voor een kennismaking bij mensen thuis af en voor mijn adresje in het buitenland hebben we een videocall gedaan. Tot nu toe alleen maar goede ervaringen gehad!

4 likes

Dank ik ga daar ook kijken! Ik weet niet zo goed hoe aantrekkelijk mijn huis nu is voor onbetaalde oppas - het is een comfortabel en leuk huis, maar niet in een leuke stad ofzo en er is wel mooie natuur in de omgeving maar m’n huis is gewoon in een woonwijk. Wel op 20 min treinafstand van Amsterdam :stuck_out_tongue: Maar goed, ik bedoel het is niet een super leuke plek om vakantie te vieren (denk ik), maar als escape van thuis oid is het wel een fijne plek denk ik.

Heb jij toevallig interesse? :grimacing:

1 like

Voor mij is dat helaas niet echt een handige periode (net nadat ik al vakantie heb gehad) en ik vermoed ook te dichtbij huis om een nieuwe omgeving te kunnen ontdekken. Ik zou het via verschillende kanalen eens een poging geven, wie weet is het wat voor iemand.

1 like

Heel veel sterkte @DikkeKip! Mijn vorige kat van 7 ging ook in twee dagen van gezond naar overleden door nierfalen. Zo vreselijk kut, vraag me soms nog steeds af wat ik gemist heb.

‐--------‐-----------------------------------------------------------------------
Vraagje voor de mensen die ooit een krolse kat hebben gehad. Ik ben dus gewend dat ze dan hun kont in de lucht steken en gaan trappelen. Nu heb ik een kat die er wel de leeftijd voor heeft, ineens heel hard miauwt (vooral in de nacht), nog knuffeliger is dan normaal, maar de ‘kontwiegel’ ontbreekt. Ze lijkt verder geen pijn te hebben en eet en drinkt normaal.

Wat is de vraag :sweat_smile:

Oh er staat geen expliciete vraag zie ik ja :sweat_smile:. Maar gewoon of iemand dat gedrag herkent als krols. Ik heb namelijk wel een afspraak voor sterilisatie over 2 weken, maar dat doen ze liever niet als ze echt krols is ivm. kans op bloedingen.

Ja, dat is wel echt krols gedrag. Maar het kan over 2 weken voorbij zijn, ik zou het even aankijken.

1 like

Je hebt niks gemist :heart:
We hebben drie dierenartsen gesproken in 24 uur en ze hebben alle drie hetzelfde gezegd: aan (acute) nierfalen is eigenlijk niks te doen.
Je komt er vaak pas achter als het te laat is. Hoe kom je er op tijd achter dat er wel echt wat aan te doen is? Door elke dag een bloedonderzoek te doen. Er valt je niks te verwijten. Ik hoop dat dat je een beetje oplucht :kissing_heart:

1 like

Omgeving Amsterdam is populair in facebook groepen! Ik volg er een paar maar ik heb het nooit in het buitenland aangedurfd, maar lees voornamelijk hele goede ervaringen altijd.

Op fb; house and pet sitting Europe & UK @boonie

1 like

Oh ik had echt een beetje pijn in mijn hart toen ik je berichten vanochtend las, maar ik vind het tegelijkertijd zo mooi hoeveel liefde er ook naar je kat toe vanuit gaat. Oscar’s leven was veel te kort maar ik weet zeker dat het voor hem bij jullie toch heel erg de moeite waard is geweest. Nierfalen is echt verschrikkelijk, mijn ouders hebben dat een paar jaar geleden bij een hond (ook jong, nog geen 4 jaar oud) meegemaakt en dat was zo moeilijk te vatten. Heel fijn dat je andere kat nog even afscheid heeft kunnen nemen. Heel veel sterkte :heart: hoe verdrietig de afloop ook is, je hebt het als baasje fantastisch gedaan voor je kat.

4 likes

Ik vind dit onwijs lief van je en ik waardeer dit echt enorm :smiling_face_with_three_hearts::heart: Dankjewel voor je lieve woorden! :kissing_heart:

2 likes

ik ben nu voor het eerst sinds mijn kat er is ziek en ze is zo lief, haha. als ik op de bank lig komt ze telkens op mijn deken kneden en steeds bij me kijken. ze wil nu ook niet ‘vragen’ om te spelen dus ze gaat telkens zo heel casual alleen spelen en dan wachten tot het mij opvalt hahaha

mijn kat maakt ook non-stop van die tjirpende geluiden, op alles wat ik zeg reageert ze. ik weet dat dat typisch maine coon is maar alsnog vind ik het zo cute

24 likes

Een vraagje aan de kattenkenners hier.

Wij hebben nu ongeveer 1.5 jaar een buiten poes.
Lange introductie; we wonen op een boerderij, ze is hier op het erf geboren en met +/- 5 weken achter gelaten door haar moeder en broertjes & zusjes. We hebben in de eerste weken een aantal keer contact opgenomen met de dierenambulance, die wilde het nest al niet ophalen en later het achtergelaten poesje ook niet. We hebben haar nog een paar dagen buiten gelaten (wel met verzorging uiteraard) in de hoop dat moeder nog terug kwam, maar helaas. Ook in de omgeving wist niemand van wie de moederpoes was.

We hebben toen maar in de schuur een veilige en warme plek voor haar gemaakt, daar heeft ze mandjes, een krabpaal, speeltjes, een kattenbak enz.

Alleen ben ik bang dat ze zich een beetje eenzaam voelt. Ze kan in verband met allergieën absoluut niet bij ons binnen en is dus altijd buiten of in haar “hok”. Ze is super lief, luistert ontzettend goed en houdt (met vlagen) van aandacht. Ze komt altijd meteen naar mij toegerend en als ik buiten ben is ze altijd in de buurt.
Nu denk ik er wel eens over om een poes erbij te nemen, zodat ze een maatje heeft en niet meer zo alleen is, maar wat nou als het totaal niet klikt en ze daar helemaal niet op zit te wachten? Er lopen regelmatig katten hier maar die jaagt ze vakkundig weg en de katten van de buren durven al niet meer op het erf te komen als zij buiten is.
Ik kan natuurlijk niet een poes op proef nemen, maar wat kan ik wel doen?
Ik wil dat ze gelukkig is, ze heeft al zo’n moeilijke start gehad en ik gun haar het allerbeste.

Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik totaal niets over katten wist, en mijn kennis nu vooral van Google komt. Dus ik weet ook niet eens zeker of ze eenzaam is, of dat het alleen mijn gevoel is.

Wat is wijsheid?

1 like

Ik wilde eerder al reageren maar alsnog, ook al is mijn reactie van dezelfde strekking als al gezegd is.
Afgelopen december deed 1 van mijn poezen ineens anders, (als in anders liggen qua houding etc.) maar ze at en dronk wel gewoon. Daar stopte ze in de late avond mee en toen ging het heel hard.
Zij was al wel 18 jaar dus dat is heel anders dan wanneer ze zo jong zijn, maar wat ik wilde zeggen is dat je goed hebt gehandeld.
Een familielid van mij kreeg euthanasie anders was ik die avond al met poes naar een DA gegaan, dit werd toen de late ochtend pas, DA zei acute nierfalen, en toen bleek dat ze in shock was geraakt. De DA was heel duidelijk en wilde in feite geen minuut meer wachten met euthansie. Ze woog nog maar anderhalve kilo (het was altijd al wel een slank tenger poesje van 2,5 kilo).
De injectie ging daarom ook direct in het hart :broken_heart:

Je hebt het beste gedaan wat je voor hem kon doen, zodat een verder lijden in jouw geval bespaard is gebleven. Het is een hele nare beslissing, en het doet alsnog zeer.
Sterkte :two_hearts:

1 like