Kattentopic #4

Nou wij hebben kat 2 vandaag mee naar huis genomen. Ik zit met haar in de slaapkamer en ze is helemaal chill. Kat 1 is minder chill, die zit alleen maar te blazen en te grommen naar mijn vriend in de woonkamer :joy:

6 likes

Laten jullie je kat naar buiten met deze vrieskou?🫣

Ja, maar ze kunnen de tuin niet uit en komen keurig naar binnen als ik ze roep. De rode zit alsnog uren buiten en de andere doet een rondje van 10 minuten en is er dan klaar mee. Ze kunnen overigens ook altijd gewoon naar binnen.

@anon50301661 Een poosje terug heb jij hier een link gedeeld van een specifieke open kattenbak, weet je nog welke? Ik kan je post niet meer vinden haha

Ja hoor. Kan bij tegen en anders komt ‘ie wel binnen. Hij wandelt ook zo de sneeuw in.

Ja! Maar ze willen (helaas) niet echt met dit weer dus binnen no time staan ze weer voor de deur. Onze katten raken soms gestressed als ze te lang binnen zitten maar naar buiten willen ze nu niet :laughing:

Ja deze! DEAN Open kattenbak

Bij mijn dierenwinkel verkochten ze een ander merk maar zelfde model in het donkergrijs maar ik heb wel dat matje erbij gekocht.
En ik vind het zelf prettiger uitscheppen en schoonmaken, ik heb ook nog een gewone bak met deksel en dat vind ik toch irritanter. Dus die ga ik tzt ook vervangen door zo’n open bak. Mijn grote katten passen er trouwens goed in en er zijn nog geen ongelukjes mee gebeurd

3 likes

Mijne gaat gewoon, hij is slim genoeg om niet op ijs te gaan staan dus ik zie zelf geen probleem

1 like

Die van mij blijven op mijn afgesloten terras, maar alleen mijn buitenliefhebber waagde zich vanochtend eventjes buiten. De ander ging mooi op de verwarming zitten :joy:

1 like

Een van mijn katten komt alleen buiten als ik ook buiten ben. Mijn andere kat komt wel regelmatig buiten, al is ze vandaag nog niet naar buiten gegaan. Ze stond net wel voor het kattenluikje maar toen ik haar vertelde dat het heel koud was buiten maakte ze rechtsomkeert om weer terug de vensterbank op te springen.

2 likes

Ruik je geen kattengrind?

Na hoe lang gingen jullie katten elkaar tolereren? Heb zondag een nieuwe kat geadopteerd en de kat die ik al had blaast nog steeds naar dr als ze de nieuwe (door een hekje heen) ziet. Geen grommen meer gelukkig, maar vind zo zielig voor de kleine :frowning:

1 like

Heb je je van te voren ingelezen over 2 katten bij elkaar zetten? Want het is een ingewikkeld proces en 2 dagen is daarin ook nog ontzettend kort!

5 likes

Dat lijkt me vrij normaal na twee dagen. Is een heel proces voor om ze te laten wennen.

1 like

En @Druppels Ja heb me zeker ingelezen en ik weet dat het lang kan duren, maar vind het gewoon zo zielig haha. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen :slightly_smiling_face:

3 likes

Oh kak! Dat is wel rot. Heb je ze ook echt maanden in verschillende kamers gelaten dan?

1 like

Maar binnen twee dagen heb je toch niet de nieuwe kat totaal laten wennen aan de nieuwe omgeving tot deze op zijn gemak is, uitwisselen van geur tot ze daar beiden op hun gemak mee zijn, wisselen van ruimte zonder elkaar te zien etc?
Ik weet niet wat voor schema je hebt aangehouden of mee hebt gekregen maar elkaar al zien door iets is na twee dagen volgens mij gewoon veel te snel.

5 likes

Hebben we allemaal gedaan. De nieuwe doet alles wat erop zou moeten wijzen dat ze helemaal op dr gemak is. Mn andere kat is ook prima met de geur van de nieuwe. Alleen als ze elkaar zien gaat de eerste blazen. Er zijn veel verschillende tactieken en schema’s online. We hebben veel youtube videos gekeken en erover gelezen en volgen wat we denken dat goed is. Maar ja, voor ons ook de eerste keer dat we dit doen.

1 like

Ah het komt vast goed! Bij onze katten weet ik niet meer precies hoe lang het duurde, maar de eerste week werd er een hoop geblazen😬 de eerste kat blies naar ons omdat wij stonken naar de nieuweling en later door de deur als ze die andere zag en soms kwam ze binnen, bleef in de deuropening staan, zag de nieuwe, blies en dan rende ze weer weg😂

Ik geloof dat we ze na een dag of 2 de deur open gelaten hebben en ze na een week ook echt bij elkaar gelaten hebben (als we erbij waren, niet in de nacht). Het ging toen vrij vlot van blazen naar kijken naar voorzichtig spelen (we hadden er wel een jonge kitten bij). En dat ging toen een aantal jaar prima

Inmiddels jaren later tolereren ze elkaar. De jongste is heel jaloers en bang dus als ze buiten wat engs hoort reageert ze dat af op de oudste. Maar dat terzijde😅

1 like

Dankjewel! Hopelijk gaat het hier ook zo!