Kattentopic #4

Ik ben weer thuis van mijn vakantie en ik heb Leaf opgehaald!! Dit was mijn foster die heel ernstig ziek was en ik dacht eerlijk gezegd dat ik haar nooit meer zou zien.

Maar mijn collega die op haar heeft gelet toen ik weg was heeft haar leven gered. Ze moest 2x per dag vloeistoffen en elk uur (een klein beetje) dwangvoeding. Ze heeft bij mijn collega nog 5 dagen koorts gehad dus bijna 10 dagen in totaal.

Maar ze is weer helemaal beter nu, eet weer zelf, heeft weer energie. Ze is zo’n leuke kat, echt heel zelfverzekerd en ontzettend knuffelig.

Ze gaat hopelijk snel vanuit mij naar haar nieuwe huis maar ik ga haar wel missen :pleading_face:

73 likes

Wat eem schatje🥰
Fijn om te lezen en fijn dat de collega tijd had om op te passen

1 like

Wat fijn dat het toch uiteindelijk is omgeslagen en is hersteld!

2 likes

Nee ik ruik niet echt iets. Schep m wel twee keer per dag uit ofzo en hij staat in een soort van hal. Ik gebruik van dat klonterende bentoniet grit van de hornbach.

2 likes

Aw wat fijn, prachtig beestje :heart_eyes:

1 like

Wat fijn dat het zo goed gaat en wat een knapperd is het :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Hier 5 dagen voordat ik ze in één ruimte durfde te laten zonder een helicoptercatmom te zijn. Ik ben vooral afgegaan op wat de katten aangaven als grens, en stopte het liefst iets daarvoor. Hopelijk gaan die van jou snel ook goed met elkaar :purple_heart:

1 like

Welke kattenbak grit is fijn en klontvormend? Mijn favoriet is niet meer verkrijgbaar. En hij stinkt zo snel bij ons.

Mijn favoriet by far is Tigerino Premium en dan met babypoedergeur. Ze ruiken zelfs helemaal naar babypoeder als ze van de bak komen :nail_care:

4 likes

Oohh dat klinkt top, weet alleen niet of mijn kat er blij van wordt haha. Kan het proberen :grin:

Hij is er ook zonder parfum en/of met andere geuren (vanille, citroengras, amandelmelk & honing, dennen etc). Ik vind het grit zelf echt top dus de geur maakt niet uit, alleen ik vind het babypoedergeurtje wat ze meenemen wel een goeie bonus haha.

1 like

Damn wat een sophisticated kattengrind. Amandelmelk & honing geur… Lavendel en babypoeder kende ik al, maar dit klinkt wel top.

4 likes

:tipping_hand_woman:t2:

De geur is trouwens vrij mild, maar ik ben niet zo thuis in kattenastma. Denk dat eventuele stofwolken van grit meer kwaad kunnen.

2 likes

Mijn kat heeft een maagdarmontsteking en moet nu 4 keer per dag iets van medicatie krijgen. Echt niet te doen gewoon. Heb alles al geprobeerd en uiteindelijk lukt het alleen wanneer ik haar in een handdoek wikkel en tussen mijn benen klem.

Vind dat zó sneu. Dan ben je al ziek en gaat dat mens dat je normaal gesproken vertrouwt je 4 keer per dag in de houdgreep dwangvoeren. :smiling_face_with_tear:

4 likes

Heeft iemand hier ooit meegemaakt dat een kat echt dagenlang niet eet? Mijn kat is echt opgeknapt met antibiotica en ontstekingsremmers, maar eten weigert ze. Ook al medicatie tegen misselijkheid geprobeerd.

Verder heb ik alle tips opgevolgd van de dierenarts. Eten verwarmen, zachter maken, natvoer, etc. Ze heeft altijd wel interesse, maar slikt het eten dan niet door of snuffelt even en loopt dan weer weg.

Heb het idee dat de dierenarts het ook niet meer weet, vooral omdat mijn kat verder gewoon fit en vrolijk lijkt en geen koorts meer heeft. Een laatste optie is misschien om haar op te nemen, maar dat doen ze liever niet omdat ze dus fitter is en heel veel stress krijgt van de dierenarts.

Ik begin wanhopig te worden :smiling_face_with_tear:

1 like

Jep dat is herkenbaar, wat hier twee keer de oplossing is geweest: 1 keer per dag een halfje Cerenia in combinatie met Mirataz, een eetlustopwekker. Je kunt Mirataz in het oor smeren of in pilvorm geven, een van mijn katten kreeg er een heel goor oor van maar de ander had nergens last van. Bij mijn katten was het toen ze ziek waren snel succesvol en maar kort nodig, als eenmaal die eetlust op gang is en de maag regelmatig gevuld wordt doorbreekt die vicieuze cirkel van misselijk zijn > niet eten > lege maag met gal > nog misselijker zijn. Hier werden ze ook naar van antibiotica dus dan denk je dat ze beter zijn van de oorspronkelijke ziekte en dan eten ze ineens niet meer :smiling_face_with_tear:

Die stress van een kat die niet eet is niet te doen, hoop dat je katje snel weer trek krijgt

Hier heeft ook de combinatie van Cerenia en Mirataz geholpen. Mijn kat kreeg eerst enkel de Cerenia, maar dit hielp niet. Die Mirataz gaf het laatste zetje in de goede richting. Wel echt die combinatie, want bij mijn andere kat hadden we alleen Mirataz en dat hielp ook niet (meer). Kan ook zijn dat ze al te ziek was hoor, maar heb dus goede ervaring met juist de combinatie.

1 like

Ja heel vaak met mijn fosters maar dat kwam altijd wel door een onderliggende ziekte dus cerenia en mirataz werkten dan ook niet. Maar dat zou je zeker eerst kunnen proberen.

Maar wel goed op letten en niet te laat naar dr dierenarts gaan want als een kat een paar dagen niet eet kunnen ze leververvetting krijgen.

Ja ik ben de afgelopen dagen al 2 keer bij de dierenarts geweest en vandaag nog telefonisch geïnformeerd! Het beeld dat we hebben is dat het onderliggende probleem nu echt wel goed wordt aangepakt. Paar dagen geleden was ze echt futloos en had ze hoge koorts. Dat is nu allemaal beter gelukkig. Heel soms eet ze wel iéts, maar dat is dan een brokje of 2.

@mercurysummer @Foucher Bedankt voor de tip van Mirataz! Als het vanavond niet bijtrekt ga ik daar naar vragen bij de dierenarts. Cerenia krijgt ze al.

2 likes

Mijn broertje had dit met zijn kat en die gaf hem toen maar de hele tijd temptations. Puur om de kat toch maar te laten eten en dat was het enige wat kat wilde hebben. (Nadeel, de kat moest er soort van ‘afkicken’ en wilde daarna ook z’n eigen voer niet eten zolang er iemand in de buurt was die mogelijk een temptation kon geven. ’ s nachts at hij dan wel gewoon brokjes.).