Zo dat valt ook rauw op je dak dan zeg
mijn kat met nierfalen heeft ook zoān crash gehad waarbij haar waarden ineens mega hoog waren en na die opname zijn ze een paar jaar best stabiel gebleven (wel met heel veel hulp) op wat uitschieters na. Zou zoān opname een optie zijn voor je?
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
@mercurysummer ja ik ga hem waarschijnlijk wel laten opnemen. Nu eerst nog urine zien op te vangen⦠dat willen ze nog onderzoekenā¦maar weigert met andere korrels op de bak te gaan tot nu toe
wat voor extra hulp had jouw kat nodig verder?
Verder vraag ik me af hoe belastend een opname is voor de kat zelfā¦
@Marsepein echt mega kut dat ie nog niet thuisgekomen is zeg en kan me voorstellen dat het ook zo machteloos voelt als je op vakantie bent. Toen mijn kat vermist was had ik inderdaad ook op ambivedi/dierenambulance/buurt whatsapp groepen vermeld dat mān kat vermist was en ik was lid geworden van verschillende facebookgroepen waar mensen met een ~dierenhart ook lid van waren zoals hondeneigenaren (en die keken dan met hun dagelijks rondje met de hond ook uit naar mijn kat). En ik had ook posters opgehangen bij de supermarkt/afvalcontainers/drukke kruispunten zodat veel mensen ze zien.
Als je toevallig in Utrecht woont, wil ik met alle liefde ook mee helpen zoeken naar je kat
Ik woon in Amsterdam, maar ontzettend lief dat je het voorstelt! Buren/vriendinnen zoeken nu elke avond.
Dit is er allemaal gedaan:
- posters opgehangen
- gepost in diverse groepsapps/fb groepen
- mijn hoofdkussen buiten gelegd voor de geur
- eten en drinken buiten gezet
- chip is op vermist gezet
- dierenambulance gebeld voor de zekerheid
Beetje vergezocht misschien, maar ik heb ook een organisatie benaderd die met speurhonden werkt.
Heeft je kat een kattenbak? Die vooral ook buiten zetten voor zijn eigen geur!
Och ik heb geen nieuwe tips maar ik hoop toch zo dat je katje gewoon weer thuis komt ![]()
wat verschrikkelijk he dat zoiets dan precies moet gebeuren als je op vakantie bent.
Ooh wat vervelend zeg
ik hoop heel erg dat hij snel weer thuis komt!
Dat van die urine vond ik zoooo vervelend, uiteindelijk is het hier alleen gelukt door met een ijslepel onder de kat te hangen terwijl ze op de bak ging
maar ja dat moet je kat ook maar accepteren. Ingewikkeld als ze niet op die speciale korrels willen hĆØ?
Mijn kat kreeg aangepaste voeding, medicatie, controles bij een internist en wat later in het proces ben ik zelf vocht gaan toedienen bij haar met een infuus. In het begin vond ik het net als jij heel overweldigend, dus ik hoop dat je niet te streng bent voor jezelf. Eerst maar eens kijken wat voor jullie nu de fijnste optie is
Hoe belastend de opname is verschilt denk ik per kat, mijn ene kat lijkt het niet te boeien (volgens mij lijkt zij qua uiterlijk heel erg op die van jou) terwijl we er bij een andere kat voor hebben gekozen om haar niet meer op te laten nemen omdat ze er super ongelukkig van werd. Denk dat jij die keuze het beste kunt maken
Mijn jongste kat heeft sinds een aantal maanden steeds kale plekken doordat ze zichzelf likt en moet dus steeds een kap om.
We hebben een voedselallergie test gedaan en dingen geprobeerd zoals Feliway maar dat hielp niet. We zijn nu begonnen aan medicatie die een overactief immuunsysteem onderdrukt (Ciclosporine). Het kan helaas wel wat bijwerkingen geven dus hopelijk gaat alles ok.
Haar persoonlijkheid is heel erg happy go lucky dus ik heb zelf het gevoel dat het toch om een allergie gaat en niet een gedragsprobleem maar we gaan het zien.
Heeft iemand hier ook langdurig Ciclosporine gebruikt? Ben wel benieuwd naar ervaringen.
Ik ben uiteindelijk op de prednison gebleven omdat de ciclosporine zo vies was en daardoor drama om aan mijn kat te geven. Heeft jouw kat ook eerst prednison gehad? Bij mijn kat dachten ze eerst aan stress door vuurwerk omdat het toen ontstond. Ze is eerst 4 dagen zo stoned als een garnaal geweest door gabapentine en toen toch maar verder gekeken.
Omg ja het is nu al een drama om te geven. Helaas is ze als kitten doodziek geweest en heeft ze meer dan een week dwangvoeding gehad. Hierdoor moet ze al kokken als ze alleen al een spuitje ziet
En ik kan het niet in eten geven omdat ze super kieskeurig is en het 50/50 is of ze die dag haar eten wil.
We hadden de keuze for Ciclosporine gemaakt omdat dat beter werkt op de lange termijn, volgens de dierenarts was prednison alleen voor korte termijn ![]()
Ja dat is ook zo hoor. Maar de dierenarts was gelukkig ook wel realistisch. Het kon zijn dat ze met prednison een jaar korter zou leven, maar dat afgezet tegen dagelijkse strijd met medicatie is alweer hele andere keuze.
Mijn kat lijkt trouwens nu ineens genezen. Geen prednison meer en ook geen kale plekken! Weet niet hoe dat gebeurd is, maar heel fijn
Oh wat fijn, ik hoop ook dat ik dit ooit kan zeggen! Ik vind het zo sneu dat ze constant een kap op moet en elke dag medicijnen ook ![]()
Het geven zelf gaat gelukkig wel makkelijk maar ze vindt het gewoon echt niet leuk, gaat kokhalzen en daarna onder het bed zitten. Ik zou het heel erg vinden als dit onze relatie negatief beĆÆnvloed dus ik houd zeker de prednison in gedachten want dat is inderdaad wel veel makkelijker.
Prednison is ook enorm smerig, is het medicijn wat je nu geeft vloeibaar? Dan kan een pilletje prednison in iets lekkers misschien wel fijner zijn.
De mijne pakt zijn prednison wel heel lief zelf aan zonder gezeik als er wat easypiill om heen zit.
Ik maalde de prednison fijn en deed het dan door hypoallergeen natvoer. Dat ging echt top
Een jaar geleden poste ik hier over mijn vriends kat, Bags (komt van Bagheera, panter uit Jungle Book), die FIV heeft. Ik had moeite met het idee om zijn kat in ons kleine appartement te plaatsen samen met mijn oude wijfie, Rosie. Met name uit angst dat mijn kat ook FIV kon krijgen.
Nu een jaar later kan ik zeggen dat de twee super goed samenleven. Er waren een paar momentjes waarop er wel een hoop geschreeuw was, maar niks ergs.
Zij tolereert hem, hij is dol op haar. Hij is 2 keer zo groot, maar zij rent achter hem aan wanneer ze spelen.
Nu is het zo dat Rosie binnenkort geopereerd moet worden aan haar gebit en gezien Bags dus FIV heeft, wilde de dierenarts haar eerst controleren of ze misschien ook positief is. Omdat FIV problemen kan opleveren met genezen. Maar we kunnen nu zeggen dat na een jaar samenleven in een appartement van 50m2, Rosie nog altijd FIV negatief is en ik mij zorgen gemaakt heb om niks.
Ze leven goed samen, ze slapen naast elkaar, hebben samen zoomies en af en toe wat gekibbel. En ik ben nu compleet verliefd op Bags zelf. Wat een ontzettende lieve, maar pain in the ass kat.
Dit moest ik even kwijt, want ik ben zo ontzettend opgelucht haha.
Mahahhaa die kap!! Hoezo zegt niemand daar iets over
Nu is ze naast happy go lucky ook nog eens het zonnetje in huis
Mijn kat krijgt Cyclavance (zelfde werkzame stof), langdurig en ook voor de rest van haar leven waarschijnlijk. Momenteel iedere dag maar soms kunnen we afbouwen naar om de dag of om de twee dagen. Ligt aan het seizoen hoeveel last ze heeft van jeuk! Helaas voor haar werkt het wel heel goed. Ze heeft ook al vaker prednison gehad maar bij ons zei de dierenarts dat het ook voor korte termijn is en liever niet te vaak ivm de bijwerkingen van prednison.
Prednison pillen vond mijn kat ook stom, die spuugde ze gewoon uit haha. Cyclavance vindt ze vies, maar we hebben een ritueel opgebouwd en ik geef dit in een paar seconden en dan is alles weer goed. Had het ook liever anders gezien, maar het is nu eenmaal zo. Het is wel een hele lieve mensgerichte kat en ze is heel makkelijk in dit soort dingen, ik was ook heel bang dat het onze band zou beĆÆnvloeden maar het lijkt gelukkig niet zo te zijn!
Wat een leuk berichtje!! En wat fijn dat het zo goed gaat met en tussen de katjes
Het is inmiddels nog niet gelukt
.
Ik raak er zelf ook helemaal gefrustreerd van inmiddels. Bedankt ook voor jouw uitgebreide reactie.