Kattentopic #4

Thanks! Deze lijkt wel op wat ik bij de dierenwinkel gekocht heb. Echt fijn dat er zo goed wordt meegedacht!

Heeft iemand een kattenbak in de tuin gemaakt?

Wij hebben onze tuin afgezet en de kat mag alleen naar buiten als wij thuis zijn en het droog is. Met die warme zomermaanden is ze super veel buiten geweest. En nu houdt ze dus alles op en doet haar behoefte in de tuin zodra ze naar buiten mag :tired_face: M’n man maakt elke dag een rondje door de tuin om te scheppen maar vind het eigenlijk wel echt vies.
Nu had ik bedacht om een buiten kattenbak te maken, dan blijft het op één plek en kunnen we het ook beter schoon houden. Vroeg me af of iemand dit ook gedaan heeft, en of de kat die dan ook gaat gebruiken. En je kunt dan geen normaal kattengrit gebruiken want dat gaat klonteren door het vocht, maar wat gebruik je dan? Zandbak zand? :sweat_smile:

1 like

Gaat ze in de aarde graven en daar in naar het toilet? Dan kan het ook nog helpen om in je kattenbak binnen aarde of zand te doen.

Ik heb een tijdje een kattenbak buiten gehad toen mijn vorige kat besloten had dat hij alleen buiten kon plassen đŸ«  maar ik vond dat wel gedoe. Je moet echt een goede vochtvrije plek hebben waar het ook niet kan inregenen als je een traditionele kattenbak buiten wil zetten. En een hoekje van de tuin omdopen tot kattenbak werkte niet omdat de mijne het in een heel specifiek stukje met bloemen wou doen en nergens anders.

Uiteindelijk kon hij toch weer binnen plassen in een kattenbak met tuin aarde toen het serieus vies weer werd.

1 like

Volgens mij graaft ze niet echt want mijn man kan het zo opscheppen. Maar dit is wel het proberen waard. Lijkt me wel gedoe, kattenbak met aarde binnen :joy:
Als het echt vies weer is doet ze het wel gewoon binnen op de kattenbak maar je merkt dat haar voorkeur er niet naar uitgaat. Las online ook al ergens om binnen grotere kattenbakken neer te zetten dus dat kan ik ook nog proberen.

Katten
 :roll_eyes:

Op zich viel het met de aarde binnen wel mee, schepte best prima. Maar als ze niet graaft weet ik niet of dat helpt inderdaad.

Ik heb ook xxl kattenbakken, savic nestor jumbo xxl. En heb de flap er niet op want een van de twee wil graag met z’n hoofd naar buiten zitten tijdens het plassen. Maar een bak zonder deksel uiteraard weer niet.

Hahaha ja dat klinkt als een typische kat :joy:

Wij hadden er een gemaakt, een soort minizandbakje. Er werd veel in gegraven en gerold (door allerlei buurtkatten) maar nooit gebruikt als kattenbak. De specieton met wat tuinafval ernaast dan weer wel.
In de kattenbak groeit nu een vlinderstruik :sweat_smile:

We hebben een nieuw baasje voor onze kat (:sob::sob::sob::sob::sob:), ik heb wel een heel goed gevoel bij ze dus dat maakt het iets minder erg.

Ze willen graag de reismand en kattenbak overnemen en nu vraagt ze of ze ook adoptiekosten moeten betalen en hoe veel dat dan bij elkaar is. Ik heb geen idee??? Zou hem het liefst voor geen goud weg doen dusja vind het echt moeilijk en raar om er dan een bedrag aan vast te hangen, maar zeggen “oh nee neem m zo maar mee” vind ik ook gek.

Ahh dat lijkt me echt zo ontzettend moeilijk. Fijn dat je er een goed gevoel bij hebt, dat is heel belangrijk!
Een bedrag vragen voor de kat lijkt mij ook heel gek aanvoelen, haha. Misschien kun je gewoon afspreken dat ze wat foto’s sturen als de kat helemaal gesetteld is?

Hangt van de soort kat af denk ik, bot gezegd. Zijn het raskatten waar anders ook voor betaald zou moeten worden? Dan kan je dat wel doen. Een andere reden om wel om geld te willen vragen is wellicht zodat je kunt inschatten of ze er dan nog mee doorgaan, of ze serieus genoeg zijn? En om in te schatten of ze verzorging van de katten wel kunnen betalen? Ik snap wel dat je het lastig vindt hoor. Emotioneel is dit ook helemaal klote. Sterkte! :teddy_bear:

Als je zelf geen geld van ze wilt maar zij wel iets willen “betalen” kunnen ze ook een “gemiddeld” adoptiebedrag doneren aan het lokale dierenasiel bijvoorbeeld?

11 likes

Ik ben net 2 dagen op vakantie en mn buurman past op mijn kat en nu issie sinds vanochtend vermist:( Hij is nooit langer dan een half uurtje buiten. Bah ben er echt misselijk van. Hij blijft ook altijd in de buurt en als ik roep komt ie meteen de trap op

Hij is wel gechipt, maar hoop dat je gewoon zo thuis is.

Als je een fijn baasje hebt gevonden waar je een goed gevoel bij hebt zou ik geen adoptiekosten vragen. Dat is niet raar hoor, ik zou het zelf niet chill vinden om er een transactie van te maken.

Maar ben sowieso pro gratis adopties (als het kan).

3 likes

Oh nee wat rot! Hoop dat hij snel weer terecht is. :heart: Heb je nog iets gehoord?

2 likes

Ja, ik voel me zo rot dat ik niks kan doen vanaf hier
 ben ook pas over 2 weken terug (hopelijk is hij voor die tijd wel gevonden
)
Ik had mn buurman gevraagd om snachts mn voordeur op een kier te laten en ik had verwacht dat ie eigenlijk gewoon weer thuis zou zijn gekomen, maar helaas geen spoor van hem te bekennen nog.
Heb hem aangemeld op Amivedi en in de buurtapp gegooid. Morgen kan een vriendin flyers printen. Hoop echt op een goede afloop. Kan het ook zo moeilijk loslaten terwijl ik verder niks meer kan doen.

1 like

Pfff ja lijkt me echt vreselijk, zeker als je zo ver weg bent
 snap dat je dat niet zomaar uit je hoofd zet. Hopelijk wordt hij snel teruggevonden. Fijn dat je vriendin posters kan maken.

2 likes

Even van me afschrijven, maar mijn kat is nog steeds vermist. Ik ben er misselijk van en word zo naar wakker elke dag. Ben tot 4 sep met vakantie en zou in NL ook niet veel meer kunnen doen, maar het voelt zo machteloos. Gisteren is zelfs een collega met haar man naar mijn buurt gereden om te zoeken, zo lief. Elke avond zoekt er wel een buur of vriendin. Er hangen posters, maar niemand heeft nog gebeld. Gisteren heb ik ook met de dierenambulance gebeld. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.

Ik maak me nu vooral zorgen dat hij ergens opgesloten zit waar hij geen toegang heeft tot drinken/eten:(
Het is best een flapdrol en is nooit heel ver of lang weg (maximaal een half uurtje) dus ik kan me gewoon niet voorstellen dat hij nu ergens rondloopt en de weg niet terug kan vinden. Ik heb hier zo’n slecht voorgevoel over. Heb ook spijt dat ik met vakantie ben gegaan en het voelt gewoon als mijn eigen schuld dat dit nu gebeurd is.

3 likes

Ah het is echt niet je eigen schuld! Zoiets kan gebeuren en ik ga heel hard voor je duimen dat hij toch nog op duikt. Misschien heb je dat al gedaan maar je hebt ook van die facebook-groepen waar je vermiste dieren in kan plaatsen. Of de buurt-whats app. Sterkte!

Ik ging met mijn 10,5 jarige kat naar de dierenarts omdat ik hem verdacht op diabetes (veel plassen, dorst, wat afgevallen). Verder helemaal niet ziek, braken, misselijk of minder eetlust. Blijkt hij nierfalen te hebben, zijn creatinine is torenhoog (afvalproduct) oftewel hij vergiftigd zichzelf zo. De dierenarts had dit ook niet verwacht.
Sowieso nu speciaalvoer en een optie is “dialyse” maar dat is een opname van 3 dagen om die creat naar beneden te krijgen. Dan zou hij wat extra tijd krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben er echt kapot van :cry: :broken_heart:

1 like

Ja ik. Mijn kat had nierfalen vanwege cystes op z’n nieren dus wel een andere oorzaak. Maar hij had ook een heel hoge creatinine waarde toen we het ontdekten en is door de dialyse heel veel gedaald. En sommige katten kunnen er ook veel beter mee omgaan dan anderen. (Die van mij bleef ondanks z’n hoge waarden nog heel goed, tot verbazing van alle artsen.)
Uiteindelijk heeft hij nog 9 goede maanden gehad. (Voor mij waren ze wel loodzwaar) maar omdat de cysten progressief waren ging het hard.

Een site waar ik heel erg veel aan heb gehad is deze:
Tanya’s Comprehensive Guide to Feline Chronic Kidney Disease - Everything You Need to Know to Help Your Cat
En begin dan bij het kopje ‘Just Diagnosed’.

Het hoeft nu echt nog niet het einde te zijn, ligt eraan hoe de creatinine waarde gaat zijn met voldoende vocht, juist voer en soms ook nog medicatie. Je mag me ook altijd een berichtje sturen.

3 likes