Kattentopic #4

Ik zat toevallig net dit te lezen https://www.ed.nl/binnenland/dodelijke-kattenziekte-gaat-rond-in-brabant-80-tot-90-procent-overleeft-besmetting-niet~a3e9117f/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0lijCcfsWHmY25ZqEWIN9-Apm_bMG_mCyg-28k6U24Yp_3BMluoZM4RdQ_aem_usxrjDr7Mbh1-54SbIkwlQ

Was meteen aan het checken welke vaccinaties mijn katten onlangs hebben gehad.

Vaccineer in principe ieder jaar, wel een klein beetje zoals het uit komt want een van mijn katten HAAT de dierenarts echt intens en krijgt daar stress van dus dat vind ik zielig en dan doe ik het om het jaar.

Ja, ik vaccineer ze ook ieder jaar. Ook weleens afgevraagd of het nodig is, maar doe het liever wel.

Absoluut.

Ja die van ons worden ook jaarlijks gevaccineerd bij hun controle bij de dierenarts.

Ja, ik vaccineer ze gelijk met de jaarlijkse check omdat ik het zelf fijn vind om dat risico nog verder te verkleinen.

Weet iemand hoe deze vaccinatie tegen Kattenziekte/FPV heet? Neemt de dierenarts dit automatisch mee als je voor de jaarlijkse vaccinatie komt?

Ja valt gewoon onder de gebruikelijke vaccinaties. Als het goed is krijgt je kat Nobivac Tricat Trio en dan twee jaar Nobivac Ducat. Met dat schema is je kat goed beschermd tegen parovirus en niesziekte.

Vaccinaties kunnen ook van andere merken zijn, maar zelfde “dekking”.

1 like

Als je binnenkatten hebt kun je elke 3 jaar vaccineren in plaats van jaarlijks.

Ik doe het wel jaarlijks want ik kom met zieke katten in aanraking door mijn werk.

Rabies vaccine heb ik wel pas overgeslagen omdat ik dat niet nodig vind en omdat ze er absurd veel geld voor vroegen.

Rabies is vooral verplicht als je je katten mee naar het buitenland wilt nemen. Als je dat niet doet en de kans dat ze met hondsdolle dieren in aanraking komen verder 0 is, zou ik die inderdaad skippen.

Ja dat weet ik, ik werk zelf in een medische setting met katten :blush:

Mijn katten komen niet buiten daarom heb ik de booster inderdaad overgeslagen maar het is officieel wel verplicht in de stad waar ik woon.

1 like

Ik weet dat jij het weet idd! Was niet als reactie naar jou bedoeld maar ter aanvulling mocht iemand anders daar nog wat aan hebben.

Wist niet dat het in de VS in principe verplicht is. In Europa volgens mij nergens, alleen dus met reizen.

Niet in het hele land hoor het verschilt per staat of zelfs per stad!

1 like

Mijn (blinde) kat heeft soms de neiging echt op het randje van de bank te gaan liggen slapen (dat ziet ze natuurlijk niet). Nu ben ik aan het werk en hoor ik ineens een doffe klap achter me. Draai ik me om, ligt ze er zo heel beduusd bij. Ze bleef ook echt 2 minuten met deze blik liggen. Ik moest heel hard lachen, maar omdat ze ouder is heb ik wel even gecontroleerd of ze zich niet heeft bezeerd en dat lijkt gelukkig niet het geval

33 likes

Ik doe het niet jaarlijks maar om de drie jaar ongeveer. Nu met jouw post realiseer ik me dat ik daar weer eens een afspraak voor moet maken.

———

Had laatst die microchip voerbakken gekocht en Emma snapte het direct (die is super voedsel gemotiveerd haha) en bij Skadi heeft het vijf dagen samen oefenen geduurd maar zij gebruikt haar bak nu ook! Super fijn, nu kunnen ze weer zelf eten wanneer ze willen :blush:

3 likes

Bedankt voor jullie antwoorden! Misschien ga ik het dan wel gewoon eens per drie jaar doen. Scheelt weer stress voor zowel mijn kat als voor mij :joy:

2 likes

Aaah :smiling_face_with_three_hearts: is ze al oud? Ze ziet er zo lekker verfrommeld uit :heart:

Ze is (naar schatting) 18 jaar oud! Haha ja ze is echt nog steeds enorm aan het verharen en er valt gewoon niet tegenop te borstelen, daarom ziet ze er nu zo lekker scruffy uit haha. In het najaar en de winter ziet ze er juist lekker fluffy uit met haar dikke vacht

Voor ik er commentaar op krijg; we borstelen haar meerdere keren per week maar vanwege de artrose ik haar heupen vindt ze dat echt helemaal niet leuk, daarom proberen we dat toch te beperken. Klitten halen we er direct uit en omdat we het goed bijhouden heeft ze daar nog nauwelijks last van

5 likes

Joh is toch hartstikke normaal dat die vacht er op die leeftijd niet meer helemaal gladjes uit ziet? Ken echt geen enkele kat die zo oud is en dan een stralend vachtje heeft. Volgens mij doe je het al hartstikke goed door af en toe te borstelen binnen wat voor haar fijn is

9 likes

Echt een schat!

1 like

Mijn oppaskitten is ineens op vanalles aan het knagen, heb het idee dat hij aan het wisselen is. Is er iets dat ik hem kan geven om op te kauwen? Voor honden is er genoeg, maar voor katten niet echt geloof ik?