Kattentopic #4

Nee ik woon in een best gehorig huis maar kan me niet voorstellen dat dat meer stoort dan normale leefgeluiden?

Ik kan me echt niet voorstellen dat dat ooit zo luid is dat de buren het horen

Nee, ik kan me dat zelf niet voorstellen en herken het geluid ook niet als zo hard dat je er wakker van kan worden. Maar mijn buren hebben vandaag geklaagd over gebrom van de fontein en dat ze wakker worden als de katten 's nachts aan de krabpalen krabben. Ik vind het vrij bizar, maar wellicht dat iemand anders het ook ooit heeft meegemaakt.

Nee en ik kan het me ook echt niet voorstellen :joy:

Ik kan mij bij een harde vloer zonder ondervloer of die direct met de muur in verbinding staat wel voorstellen dat contactgeluiden bij onderburen harder doorklinken dan jij in je eigen huis ervaart. En dat juist als de leefgeluiden van overdag wegvallen, dat soort geluiden gaan opvallen.

Zijn het onderburen en zit hun slaapkamer direct onder de ruimte waar jij de krabpaal en drinkfontein voor de katten hebt? En is het een optie om een keer daar in huis te gaan luisteren of bij wijze van proef deze dingen op een zacht matje te zetten om te kijken of het dan minder wordt? Moet je ook maar net zin in hebben natuurlijk, want als je buren een bijzondere overgevoeligheid voor geluiden hebben zit je voor je het weet vast aan een kleedje voor al je kattenspullen (ik stel mij zo’n Engels toilet voor met vloerbedekking en allemaal fluffige kleedjes, maar dan dus voor je kattenspullen).

1 like

Het zijn naaste buren in een rijtjeshuis. De muur waar de krabpaal-elementen zijn is schuin onder hun slaapkamer. Wij slapen er ook schuin boven (maar dan aan onze kant) en wij horen dit totaal niet. Ze zijn inderdaad wel zeer overgevoelig voor geluiden heb ik het idee. We hebben nu ook krabmogelijkheden door het hele huis (al voor zij klaagden hoor) dus heb dat ook aan ze verteld. De fontein is iig weg want die was kapot gegaan, maar durf ook geen nieuwe daar neer te zetten (dat zit “achter” hun tv. Ze wilden zelfs een nieuwe tv kopen?). Het zijn oude mensen misschien zegt dat iets.

2 likes

Wat verdrietig @NInja
veel sterkte.

1 like

Hoe weten ze ĂŒberhaupt dat je daar een fontein had staan?
Krabgeluiden kan ik me ergens nog voorstellen als dat op zo’n houten krabgeval is in een kamer die wat hol is of klinkt. Die fontein vind ik bijzonder en lijkt me dan voornamelijk een isolatieprobleem

Hm ik ben echt all for rekening houden met elkaar maar als je zo gevoelig bent dat je doodnormaal kattengedrag ĂŒberhaupt hoort en er nog last van hebt ook, dan moet je je liever even verdiepen in hoe je je eigen muren extra kunt isoleren of oordoppen in.

3 likes

Je kan gabapentine ook vloeibaar krijgen, misschien een optie als ze het steeds niet wilt opeten? Dan spuit je het gewoon in hun bek en klaar :sweat_smile:

@influencer ik heb zelf een drinkfontein gehad die best wel gehorig was. Ik werd soms zelf gek van het gebrom dus dan trok ik de stekker eruit. Ik heb nu een andere en die hoor ik echt helemaal niet, zo fijn. Ik vind het gek dat je buren dat kunnen horen maar je zou in ieder geval een ander fonteintje nog kunnen proberen?

2 likes

Gister weer even heerlijk geknuffeld met Miep. :panda_face:

40 likes

Dit gevoel is zo herkenbaar. Mijn kat heeft ook nierproblemen (en daardoor raken haar darmen snel verstopt, vooral in de zomer) en als ze niet heeft gepoept raak ik helemaal gestrest en ben ik bang dat het weer mis is. Soms kom ik (als ze een slechte week heeft) helemaal gespannen thuis met de angst dat ze niet heeft gekakt. Helpt ook niet mee dat ik van mezelf al snel gestrest bent :smiling_face_with_tear: In ieder geval fijn dat je kat goed in de gaten wordt gehouden. Hoe oud is hij?

1 like

Kat is 8 dus eigenlijk nog heel jong. Heb mezelf nu ook een google-verbod gegeven voor alles rondom kat want dat maakte het ook allemaal nog erger. En ik ga met therapie beginnen want het beinvloed teveel mijn leven. (Lijkt toch op een angst/ paniekstoornis.) Vind het ergens heel zielig en stom van mezelf maar het is niet anders.
Misschien ken je dit al maar sinds kat elke dag kleine thee-lepel psyliumvezels krijgt gaat het heel goed met de ontlasting. (Pompoenpuree zou ook helpen maar dat luste kat niet.) Dit krijgt hij door fosfaatbinder heen en dat gaat makkelijk naar binnen. Heeft je kat al lang poblemen met haar nieren?

1 like

Dat ken ik niet. Ik ga er eens naar kijken, thanks. Ze krijgt nu ‘gewoon’ laxeermiddel en pilletjes als ze verstopt begint te raken en dat helpt meestal wel (alleen is t fucking duur). Deze problemen heeft ze al een paar jaar, maar het is vorig jaar pas vastgesteld na wat onderzoeken toen het slecht ging.
Ah jouw kat is idd nog wel jong. Wel heel vervelend dat het je zo beĂŻnvloed, maar zou ook niet te streng zijn voor jezelf dat het zielig of stom is. Je huisdier is ook niet zomaar iets. Hoop dat de therapie wat helpt!

Dit is heel herkenbaar, ook de spanning die @Lorelai omschrijft. Bij mij is het nu wat minder, ik denk mede doordat het nu al langer dan een jaar duurt en ook omdat het veel beter gaat dan toen. Ik heb wel continu zo’n checklist in m’n hoofd om te checken of ze eet, drinkt, hoe haar vacht staat, wat er in de kattenbak ligt etc. Dat is best vermoeiend

Mijn nierkat heeft ook problemen met de darmen en dat heb ik dus een jaar aan de nieren geweten maar uit een echo bleek dat ze pds heeft en nu ze budesonide slikt zijn de klachten over :smiling_face_with_tear: vind ik dan ook weer stom van mezelf dat ik haar daar een jaar mee heb laten lopen (de dierenarts kon telkens niks vinden)

1 like

@Lorelai, je kan het gewoon bij het kruidvat kopen. Dan zit er een kleine zoetstof in maar bio-winkels e.d. hebben het gewoon puur. Sinds kat dat krijgt heeft hij geen verstopping mee gehad. Was beetje zoeken naar de juiste dosis,
@mercurysummer, die checklist is heel bekend. En je kan er niks aan doen dat de dierenarts niet kon vinden, je hebt haar er zeker niet mee laten lopen!

We weten het nu bijna half jaar en sinds 2 maanden dat het cysten zijn die nierhalen veroorzaken. Vind de uitslag van onderzoeken ook steeds zo zwaar omdat er dan een ‘score’ aanhangt. Vorige keer dus ook niet alles laten controleren, alleen waar we wat aan kunnen doen. (Dus ook fosfaatbinder uit VS laten komen omdat die niet op calcium-basis is
)

Dank je wel voor jullie reacties. Het is een evenwicht vinden tussen alles willen doen voor je kat en ook realistisch blijven wat er hier kan in Nederland.

1 like

Vrijdag is de verhuizing begonnen en sinds die avond is onze kat ook in het nieuwe huis. Normaal is hij 80% van de dag buiten en nu dus niet, maar hij doet het zo goed! Het huis is 1 grote ontploffing daar is hij soms wat onrustig van lijkt het, maar hij heeft nog weinig aan de deur staan krabben om naar buiten te mogen. Ik vraag me af of we hem heel lang binnen kunnen houden. Hij geniet nu in ieder geval enorm van overal kunnen slapen en haar achter te kunnen laten.

32 likes

Wat een knappe :smiling_face_with_three_hearts:

Vaccineren jullie jaarlijks je binnenkatten?
Ik doe dat namelijk wel maar hoor van allemaal vrienden en collega’s dat dat helemaal niet hoeft. Ben ik dan zo overdreven?
Vind het daarnaast ook wel fijn dat ze jaarlijks even gecheckt wordt door de DA of ze nog gezond is. Mijn kat zelf daarentegen vindt het alles behalve fijn :sweat_smile:

Het zou wel moeten, maar ik doe het niet.

1 like