Kattentopic

Heeft iemand misschien tips voor mij om m’n kat te laten afvallen? Ze is sinds begin dit jaar gesteriliseerd en volgens mij wel 1,5 kg aangekomen sindsdien. Ze krijgt speciaal voer voor haar ras (Britse korthaar), ik weeg het iedere dag netjes af, ze snoept bijna niet en we spelen iedere dag wel. Daarnaast racet ze ook vaak door m’n huis. Helaas kan ze niet naar buiten, want ik woon op 2 hoog en daarnaast vindt ze dat ook doodeng. Maar desondanks alles lijkt ze maar niet af te vallen. Zat net naar haar te kijken en vroeg me zelfs af of ze niet aangekomen is :’) De dierenarts heeft ook bevestigd dat het beter is als ze 1kg afvalt. Dus iemand misschien goede tips voor mijn dikzakkie?

Ik heb ook een Brits korthaar en mijn dierenarts zegt dat hij wat zwaarder mag zijn doordat hij een Brit is. Brits kortharig zijn altijd rond en dikkig. Om terug te komen op je vraag kan ik je niet helpen volgens mij doe je het al goed.

1 like

Volgens mij kan je er ook weinig aan doen, helemaal als je het voer al afweegt. Die van mij (geen raskatten) zijn ook volgens de ene dierenarts te zwaar, de andere vind ze ‘stevig gebouwd’ maar niet verontrustend. Ze zijn ook wat groter dan de gemiddelde kater. Zal toch ook wel een stukje aanleg en bouw zijn, net als bij mensen.

Heb je al eens gedacht aan een voerbal? Zoiets: https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/ballen/balletjes/130323
Je kat zal minder snel eten en bewegen tijdens het eten. Hielp heel erg goed met onze je-weet-wel-kater.

1 like

Klopt, dat weet ik idd. Rond en dikkig is ze ook echt wel, haha. Alleen zei zelfs de dierenarts dat 1 kg er af echt geen kwaad kon. Dit omdat het anders vervelend kan worden voor haar gewrichten in de toekomst.

@Swelgje
Ik denk het idd. Voor het steriliseren was ze best een slanke kat, nog wel beetje bol, want Britse korthaar. Alleen nu is ze toch echt wel een dikkerdje. Wel een gezond dikkerdje zo ver ik weet, haha.

@TanteBetje
Ik zal er is naar kijken! Goed idee, dank je :slight_smile:

1 like

@NothingAboutSam Ik heb deze bal ook! Heb een slanke kitten maar dit balletje houdt hem lekker bezig en in beweging. Verder kun je proberen om voer niet gewoon standaard in een bakje aan te bieden, maar over de hele dag kleine porties. Dan kun je bijvoorbeeld wat gram voer in die speelbal doen, wat kleine beetjes door het huis verspreiden/verstoppen zodat ze er echt naar op zoek moet (‘jagen’) of wat brokjes in een eierdoosje doen (laatste twee zijn suggesties van mijn dierenarts). Op deze manier hou je ze bezig en moeten ze ook moeite doen/bewegen voor hun eten, wat meer lijkt op hoe het in de natuur ook gaat zeg maar.

2 likes

Slapen jullie katten nu ook wat meer dan als het warmer is? Voor mijn gevoel ligt hij nu echt de hele dag op de bank te maffen, best in diepe slaap. Verder eet, drinkt en speelt hij nog goed en gaat ook gewoon goed naar de bak.

Ja en rond 21u gaan ze ineens rondrennen als twee gekken, doe dat lekker overdag als ik niet thuis ben ipv wanneer ik moe op de bank lig haha

5 likes

Heb m’n warmte deken weer in bed gelegd en m’n kat duwt me zowat uit bed om erop te liggen haha

7 likes

Zeker! Nog meer dan anders :slight_smile:

1 like

Mijn kat heeft sinds 1,5 week een zwart vlekje op haar neusje. Eerst dacht ik dat ze gewoon in de aarde had gespeeld maar het is niet minder geworden. Denk dat ze het dan al wel zelf weg gewassen had moeten hebben. Iemand enig idee wat dit anders nog kan zijn? Lees op internet over de niesziekte maar de plaatjes zien er toch wat anders uit. Helaas staat ze het niet toe om het schoon te maken met een nat doekje, beetje bange kat is het

Kan je er een foto van maken?

Misschien zijn het sproetjes?

Mijn kat had vorig jaar ook een plekje op z’n neus, kon er gewoon aan zitten en deed geen pijn maar ik googlede idd ook en maakte me zorgen dus had een afspraak bij de dierenarts gemaakt. Het bleek een korstje te zijn die ze er zo af peuterde. :joy:

Mijn kat heeft dit ook. Ik zie het meer als een soort velletjes. Is volgens mij in verband met katten acne. Ik maak gewoon z’n neusje wekelijks schoon

Lief dat jullie zo meedenken!

Op deze foto kan je het zien. Haar oogje lijkt ook wat meer viezigheid uit te komen. Dat mag ik wel weghalen van dr.

@Spaarlamp haha ja daar houd ik ook een beetje rekening mee als ik de dierenarts bel voor een afspraak haha. Ga denk ik sowieso even telefonisch overleggen met de dierenarts assistent

Het lijkt een beetje op krentenbaard, dat had mijn katje eerder dit jaar op zijn kinnetje (ook zwart plekje wat maar niet wegging).
Wat ik heb gedaan is het elke avond kort ingewreven met een steriel gaasje met gekookt water. Dat leek iets te helpen. Toen kreeg ik het advies om elke avond kort te wrijven met een gaasje met water en 1 drupje sterilon (heel erg verdunt dus). Dat hielp heel goed! Na een week was het weg, en is nooit meer terug gekomen.
(Ik weet niet of je sterilon op het neusje mag gebruiken, is toch anders dan kin denk ik… dus niet zomaar doen!)

Maar hiervoor moet ze wel toelaten dat je er aan mag zitten. Al hoeft het echt maar heel kort, en hoeft het niet ‘schoon’ te worden. Dat komt vanzelf als het korstje weggaat.

Als je twijfelt zou ik inderdaad even overleggen de de DA, of misschien langsgaan met deze foto (zonder de kat).

Dankje voor je reactie! Ik ga morgen de dierenarts even bellen om te overleggen.

Wij gebruiken kattenbakvulling van het merk “Vadigran” (https://www.bol.com/nl/p/vadicat-baby-poeder-1-x-12-kg-kattenbakvulling/9200000104610203/?suggestionType=browse&bltgh=qLzdupIj6aynE89bXWtHrQ.1_2.4.ProductImage deze maar dan variant zonder extra geurtjes, de biologische). Zijn kleikorrels, heel klontvormig dus makkelijk uit de kattenbak te scheppen. We horen regelmatig van visite dat ons huis niet naar “kat” ruikt, dus ben er heel tevreden van!

Wij gebruiken deze nu al een paar maanden en ben er eigenlijk heel tevreden over
AHI_434d50313139303436_3_LowRes_JPG

Iedereen gebruikt deze, het vak is altijd leeg :stuck_out_tongue:
Ik gebruik deze dus ook.