Kattentopic

Het blijkt toch weer struviet te zijn, ze hadden het zelf niet als zodanig herkent, maar volgens de labuitslag toch 100%struviet. Ik geef nu Sanimed anti struvite, maar misschien is er een beter alternatief? Hij kreeg hiervoor dus ook al dit voer maar ondanks dat toch weer gruis.

Komt hij buiten? Kan zijn dat hij daar dan nog wat eet. Misschien helpt het fonteintje, daar heb ik al veel goede verhalen over gehoord!
Ik geef mijn katten vaak een kwart bakje vlees per kat, gewoon voor de lekker want ik heb liever dat ze gewoon brokken eten

1 like

Awh wat vervelend zeg! Wat ik deed vooral in het begin was steeds water bij zn brokken doen. Dus dat het een soort soepje werd :nauseated_face:. Ook hebben we een 2e waterfontein aangeschaft om die boven te zetten. Sindsdien drinkt hij echt een stuk meer ook.

1 like

Sanimed werkte volgens mij bij mijn kat ook niet.
Je zou kunnen kijken wat er gebeurd met een ander merk.
Ik lees goeie verhalen over eukanuba.
Maar denk dat als katten het eenmaal hebben gehad , dat er altijd wel aanleg voor zal zijn om het weer te krijgen helaas.
En wat je doet met natvoer is top.
Vocht is het beste voor blaasgruis katten

1 like

Ik heb een nieuwe deken voor de bank gekocht en mijn kat is er echt zoooooo’n fan van dus nu wurmt hij zich telkens tussen mijn benen, zo gezellig. :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Hebben jullie ervaring met catteries? Ik ben een beetje aan het rondkijken op internet en ze lijken allemaal zo streng dat ik er een beetje bang van wordt haha. Hoe ging bij jullie de eerste kennismaking?

Controleert die laatste dan ook regelmatig of je je kat écht niet op straat laat en wat voor voer je ze geeft en heeft zij dan ook het recht om de kat weer mee te nemen als dit niet zo blijkt te zijn?

Mijn katten komen ook van een cattery weg. Ik heb eerst een uur met de eigenaresse gebeld en dat ging heel gemoedelijk en was heel gezellig eigenlijk haha. Ze vertelde veel over het ras en stelde vragen aan mij en ik aan haar en toen hebben we een afspraak gemaakt om te komen kijken daar. Bij hun thuis hebben we de katten ontmoet en mee gespeeld en heeft ze alle testuitslagen laten zien etc en nog veel meer verteld over haar cattery en haar katten en de verwachtingen van ons. Het was een hele fijne fokker, waarbij het ook vooral ging op goed vertrouwen (ik heb geen koopcontract getekend, wel naar gevraagd maar die had ze niet).

Het is in het begin wel even spannend om contact te zoeken maar het komt echt wel goed!

2 likes

Hallo, geen foto? :innocent:

1 like

Heeft iemand misschien tips voor mij om m’n kat te laten afvallen? Ze is sinds begin dit jaar gesteriliseerd en volgens mij wel 1,5 kg aangekomen sindsdien. Ze krijgt speciaal voer voor haar ras (Britse korthaar), ik weeg het iedere dag netjes af, ze snoept bijna niet en we spelen iedere dag wel. Daarnaast racet ze ook vaak door m’n huis. Helaas kan ze niet naar buiten, want ik woon op 2 hoog en daarnaast vindt ze dat ook doodeng. Maar desondanks alles lijkt ze maar niet af te vallen. Zat net naar haar te kijken en vroeg me zelfs af of ze niet aangekomen is :’) De dierenarts heeft ook bevestigd dat het beter is als ze 1kg afvalt. Dus iemand misschien goede tips voor mijn dikzakkie?

Ik heb ook een Brits korthaar en mijn dierenarts zegt dat hij wat zwaarder mag zijn doordat hij een Brit is. Brits kortharig zijn altijd rond en dikkig. Om terug te komen op je vraag kan ik je niet helpen volgens mij doe je het al goed.

1 like

Volgens mij kan je er ook weinig aan doen, helemaal als je het voer al afweegt. Die van mij (geen raskatten) zijn ook volgens de ene dierenarts te zwaar, de andere vind ze ‘stevig gebouwd’ maar niet verontrustend. Ze zijn ook wat groter dan de gemiddelde kater. Zal toch ook wel een stukje aanleg en bouw zijn, net als bij mensen.

Heb je al eens gedacht aan een voerbal? Zoiets: https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/ballen/balletjes/130323
Je kat zal minder snel eten en bewegen tijdens het eten. Hielp heel erg goed met onze je-weet-wel-kater.

1 like

Klopt, dat weet ik idd. Rond en dikkig is ze ook echt wel, haha. Alleen zei zelfs de dierenarts dat 1 kg er af echt geen kwaad kon. Dit omdat het anders vervelend kan worden voor haar gewrichten in de toekomst.

@Swelgje
Ik denk het idd. Voor het steriliseren was ze best een slanke kat, nog wel beetje bol, want Britse korthaar. Alleen nu is ze toch echt wel een dikkerdje. Wel een gezond dikkerdje zo ver ik weet, haha.

@TanteBetje
Ik zal er is naar kijken! Goed idee, dank je :slight_smile:

1 like

@NothingAboutSam Ik heb deze bal ook! Heb een slanke kitten maar dit balletje houdt hem lekker bezig en in beweging. Verder kun je proberen om voer niet gewoon standaard in een bakje aan te bieden, maar over de hele dag kleine porties. Dan kun je bijvoorbeeld wat gram voer in die speelbal doen, wat kleine beetjes door het huis verspreiden/verstoppen zodat ze er echt naar op zoek moet (‘jagen’) of wat brokjes in een eierdoosje doen (laatste twee zijn suggesties van mijn dierenarts). Op deze manier hou je ze bezig en moeten ze ook moeite doen/bewegen voor hun eten, wat meer lijkt op hoe het in de natuur ook gaat zeg maar.

2 likes

Slapen jullie katten nu ook wat meer dan als het warmer is? Voor mijn gevoel ligt hij nu echt de hele dag op de bank te maffen, best in diepe slaap. Verder eet, drinkt en speelt hij nog goed en gaat ook gewoon goed naar de bak.

Ja en rond 21u gaan ze ineens rondrennen als twee gekken, doe dat lekker overdag als ik niet thuis ben ipv wanneer ik moe op de bank lig haha

5 likes

Heb m’n warmte deken weer in bed gelegd en m’n kat duwt me zowat uit bed om erop te liggen haha

7 likes

Zeker! Nog meer dan anders :slight_smile:

1 like

Mijn kat heeft sinds 1,5 week een zwart vlekje op haar neusje. Eerst dacht ik dat ze gewoon in de aarde had gespeeld maar het is niet minder geworden. Denk dat ze het dan al wel zelf weg gewassen had moeten hebben. Iemand enig idee wat dit anders nog kan zijn? Lees op internet over de niesziekte maar de plaatjes zien er toch wat anders uit. Helaas staat ze het niet toe om het schoon te maken met een nat doekje, beetje bange kat is het