Kattentopic

Nee, vroeg de dierenarts inderdaad ook naar. Ze komen niet buiten, dus geen andere katten en ook geen veranderingen. In huis hebben we er alleen een 3de kattenbak bij geplaatst omdat z’n broer besloot dat poepen in de bak niet meer de bedoeling was, en er dus voor ging zitten ondanks dat ze regelmatig helemaal schoon gemaakt werden.

Moet hem vandaag in de gaten houden zodat we zeker weten dat hij (blijft) plassen, omdat ze gezien de combinatie van ontsteking en gruis nog wel bang zijn voor een verstopping vandaag. Hij ligt nu heel rustig te slapen naast mij, gelukkig. Wat kan je je dan zorgen maken om zo’n beestje als je merkt dat er iets niet goed is.

1 like

Die van mij hebben het een keer gepresteerd om dus de lade van de kattenbak van de trap te gooien. Dus 1. die la eruit krijgen en dan 2. hem over de gang verschuiven en van de trap mieteren. Dat geeft heeeeel veel herrie om 06.00 maar ook MEGA VEEL BENDE als hij vol zit met korrels en ook twee dagen in gebruik is…

1 like

Ik maak regelmatig de boven- en buitenkant met een doekje schoon zodat het stof en haren weg zijn. Dus dat is zo gebeurd. De uitgebreide schoonmaak, als het ding helemaal gedemonteerd wordt doet mijn vriend. Maar die is er hoogstens 10 minuten mee bezig, alleen het slangetje is iets meer werk maar dat gaat wel goed met een sateprikker of eetstokje.

Ik koop het meeste via animalfoodexpress, dan bezorgen ze het bevroren bij je thuis. Enige nadeel is verzendkosten van €9.95. Maar zoals ik al zei verwen ik ze ook vaak met gevogelte van de poelier en dat koop ik gewoon bij de poelier (in mijn geval op de markt) en soms koop ik eens iets bij de slager ter afwisseling (of als animalfoodexpress de favorieten niet op voorraad heeft). Mijn katten krijgen inmiddels allerlei vleessoorten, van gevogelte, haas en konijn tot rund, ree en paard.

Om het te proberen zou ik aanraden om eens bij een poelier of slager langs te gaan. Of zelfs wat vlees uit de supermarkt, hoewel dat in verhouding duurder is. Het makkelijkst om te beginnen qua bot is kippennekken maar daar zijn mijn katten snel op uitgekeken, dus dat is meestal voor de afwisseling. Koop vaak bij de poelier wat duiven of kwartels en die hak ik zelf in stukken en dat vinden ze heerlijk. Botjes zijn ook niet heel sterk dus makkelijk voor beginners, zelfs een nestje kittens van 4 weken kon het eten.

Op animalfoodexpress staat ook heel veel informatie over hoe een rauw dieet het beste werkt en bij hun producten staat bij vleesbot ook met kleine botjes aangegeven hoe hard iets is, erg handig.

Rauw vlees dieet is overigens ook heel goed voor katten met blaasproblemen (@Druppels), omdat er geen “troep” in zit en veel vocht in het vlees en ze dus minder hoeven te drinken. Ik heb 2 fonteintjes, zo’n catmate die gelinkt was en zo’n simpele die op een bloempot lijkt, maar ze drinken er zelden uit sinds ze een paar jaar geleden over zijn gegaan op rauw vlees (daarvoor dronken ze in verhouding veel). Ik vind het schoonmaken van die fonteintjes ook echt afschuwelijk, gooi er meestal een halve fles schoonmaakazijn over het plastic en dan tig keer omspoelen zodat er geen resten achter blijven.

2 likes

Hoe doen jullie dat met de kerstboom? Ik wil er zooooo graag weer een, maar vorig jaar vond onze kitten de boom maar al te interessant en ging er in liggen chillen. Nu hebben we een oudere kat erbij en ik weet zeker dat zij heel de maand als een soort piek in de boom gaat zitten en de boom omvalt. Heb geen zin om om de 10 min op te moeten staan om een kat uit de boom te plukken, maar ik wil toch wel echt een kerstboom.

Ik weet niet of je een vaatwasser hebt, maar ik gooi de plastic onderdelen van de catmate altijd in de vaatwasser :stuck_out_tongue: Dan wordt alles brandschoon.

1 like

Dit is echt genius en ik snap niet waarom ik dit nog niet bedacht heb :unamused:

1 like

Ja, heb ik één keer geprobeerd. Werkte niet overal. Denk omdat mijn ene kat graag van het “waterval” gedeelte drinkt en dus daar en van dat plateautje drinkt waardoor er aanslag (van het speeksel) ofzo op het plastic komt. Dat krijg ik er alleen makkelijk af met schoonmaakazijn. Als je kat niet aan het plastic likt en gewoon alleen het water raakt met de tong, lijkt de vaatwasser me inderdaad een geweldige oplossing!

Houd er wel rekening mee dat je niet brokjes en rauw vlees tegelijkertijd geeft. Beide resulteren namelijk in een totaal tegenovergestelde pH in het maagzuur. Voor een keer niet erg, maar regelmatig kan het vervelend zijn voor de kat (en eventueel leiden tot kokhalzen/overgeven). En met een rauw vlees dieet is het het beste om 2-3 keer per dag een maaltijd te geven, dus als je het met brokjes wilt combineren kun je een van die maaltijden vervangen met brokjes.

1 like

Ja, dan zou ik er voor zorgen dat je de brokjes in eerste instantie weghaalt om te kijken of ze het vlees opeten. Ik hanteer 2 maaltijden per dag voor mijn katten ('s ochtends vroeg en 's avonds, zit meestal 12 uur tussen) maar 3 maaltijden kan ook als dat voor jou werkt qua schema. Toen ik een nestje kittens had kregen ze 4x per dag eten in kleinere hoeveelheden. Zou kunnen zijn dat jouw kat ook steeds een klein beetje eet in de overgangsperiode, dan zou ik bijvoorbeeld 2x per dag beetje vlees doen en minimaal 2 uur erna/ervoor de brokjes klaarzetten en zien of ze die wel eten.

Ja, ik was ook wel bang voor het slepen of overal restjes eten vinden! Daarom hak ik het vleesbot ook altijd in hapklare stukken* (inmiddels meestal 3 cm, begon met echt 1 cm) en snijd ik spier- en orgaanvlees in niet te grote stukken. Ik heb voor mijn ene kat zo’n klein rvs voerbakje en de andere een honden-versie daarvan omdat dat hun voorkeur is, en dan een placemat o.i.d. eronder want soms halen ze het vlees eruit en leggen ze het op de vloer/placemat om te eten.

Het is inderdaad goed voor hun tanden. Het gebit van mijn katjes heeft verder geen onderhoud nodig volgens de dierenarts.

*Bij een kwartel meestal het vleugelbotje in 2 stukken en een pootje in 3 of 4 (maar net hoe de hakbijl landt :stuck_out_tongue:) en bij ribbenkast doe ik wat kleinere stukken of langwerpig omdat de mond van mijn ene kat kennelijk iets kleiner is dan de ander en er bij vierkante stukken soms iets tussen haar tanden/kaken blijft zitten. Dat krijgt ze er zelf vaak wel uit met haar pootje maar lijkt altijd zo ongemakkelijk dus meestal help ik dan even.

Vorige jaren lag er af en toe een kerstbal op de grond of waren de lampjes een beetje naar beneden gehaald. Maar ik heb geen idee hoe ze het dit jaar gaan doen. Elke ochtend weer spannend als ik beneden kom of 's middags terug ben van werk: hoe staat de kerstboom erbij… Heeft ook wel wat :joy:

1 like

Misschien weten jullie dit al @Knofje en @Swelgje, maar dennen zijn giftig voor katten, dus als ze zoveel bij de boom zijn zou ik goed opletten dat ze er niks van binnenkrijgen.
Toen wij de laatste keer een boom hadden ging onze kat steeds op de takken kauwen en het water proberen te drinken dat op de schotel onder de pot stond. Evolutionair gezien is ze niet zo’n topper😂

5 likes

Mijn kat is gisterenavond terug binnen gekomen en hij liep toen heel slow-motion. Hij is wel bij me komen liggen maar toen ik hem wouden knuffelen mauwde hij heel hard. Sindsdien ligt hij (al 8 uur) op een kussen en ik mag hem niet aaien :cry: Ik ga zo de dierenarts bellen.

Dank je wel! Ik wist het ergens wel maar zal er nog even goed op letten. Volgens mij eten ze de naalden ook niet op maar vinden ze meer de glimmende kerstballen en lichtjes veel interessanter.
@Applepie, sterkte, hopelijk valt het mee en knapt hij snel weer op!

1 like

Wat kut. Heb je hem ook niet op wonden kunnen checken? Hoop dat je beetje snel bij een dierenarts terecht kunt, is je vaste op zondag open?
Sterkte in ieder geval, heel vervelend om je diertje zo te zien en niets te kunnen doen.

Ik kom net terug van de dierenarts. Hij werd wel panisch want hij is geen fan van kooitjes en autoritjes. Bij de dierenarts sprong hij redelijk soepel uit de mand. Daar is hij onderzocht en leek er niet veel mis. De dierenarts had hem op de grond gezet en hij sprong zelf weer op tafel? Ze hebben hem daar wat pijnstillers gegeven.

Maar sinds we weer thuis zijn, is hij weer op het kussentje gaan liggen en heeft weer geen beweging gemaakt. Nu vraag ik me af of hij niet iets verkeerd op heeft ofzo. Zo shit :disappointed:

Heeft de DA ook de temperatuur opgenomen? De paar keer dat mijn kat/kittens lusteloos waren en zich verstopten of niet aangeraakt wilden worden, hadden ze een verhoging. Als dat het geval is kan een fles of blikje koud water/drinken tegen hun buik al veel helpen.

Oh, ik heb net een prachtige bos bloemen gehad van een mevrouw wiens kat ik afgelopen vrijdag heb ‘gered’.
Ik ging afgelopen vrijdag rond half 7 de deur uit, omdat we met de familie Sinterklaas gingen vieren. Ik woon in een appartementencomplex in het centrum van een stad. Dus toen ik naar beneden liep, zag ik een kat voor de deur staan, wat nog nooit eerder gebeurt is. Ik zie namelijk zelden katten rond mijn huis, het is veel te druk hier voor ze. Het arme beestje was zeiknat en stond te schuilen bij mijn portiekdeur. Hij stond ook tegen de ramen van de winkel naast mijn huis te krabben, super zielig. Ik dacht eerst dat het een zwerver was, maar hij was gelijk super aanhankelijk en liep ook naar binnen toen ik de deur open deed. Dus ik aaide hem en hij was zooo mager. Daarom liep ik gauw naar boven (met armen vol tassen door cadeautjes) om de tonijn van mijn kat te pakken voor hem. Ik heb uiteindelijk echt een half uur bij hem gestaan en geen idee wat te doen. Het is niet alsof je een vreemde kat in je huis kan laten terwijl je er zelf niet bent. Dus ik ben uiteindelijk rond 7 uur weggegaan, terwijl ik hem buiten moest laten. Dit brak mijn hart echt, want het was zo ontzettend hard aan het regenen.
Op de terugweg, rond 11 uur, besloot ik langs mijn moeders huis te gaan, want zij had nog een extra kattenbak. Dit omdat ik bedacht had dat als hij er nog zou staan, hij die nacht in mijn keuken mocht bivakkeren en ik was dan van plan om zaterdagochtend met hem naar de dierenarts te gaan om te checken op een chip. Ik kwam thuis rond half 12 en hij stond er nog. Dus ik heb super snel hem binnen gelaten en naar mijn keuken geëscorteerd. In de tussentijd gauw mijn kat in de huiskamer gezet, om haar niet te laten stressen. Dus ik had een logee in de keuken en ik sliep op de bank bij mijn kat. Want de keukendeur grenst aan de enige gang die ik heb en anders kon mijn kat niet bij mij slapen.
Ik had vroeg de wekker gezet, zodat ik om 9 uur bij de dierenarts kon staan. Nu bleek het alleen een drama om die kat in mijn draagtas te krijgen. Gelukkig woont een vriendin onder me en kon zij helpen. Uiteindelijk waren we er rond 10:15 :’) Hij was gelukkig gechipt, maar het telefoonnummer dat bij zijn chip hoorde, deed het niet meer. Uiteindelijk mocht ik hem naar een dierentehuis brengen waar hij was geregistreerd toentertijd. Ik voelde me zo rot naar hem, dat ik hem daar achterliet. Maar mijn huis is echt niet groot genoeg voor 2 katten die je uit elkaar moet houden.
Maar! Ik kreeg uiteindelijk zaterdagavond een telefoontje van de eigenaresse en ze hadden haar gevonden :cry::heart: Hij bleek al 1,5 week vermist te zijn en voor een kattenafstand, super ver bij mij vandaan te wonen! Ik ben echt zoooo blij dat ik een kat die ik niet kende heb geholpen, want een paar mensen in mijn familie verklaarde me voor gek. Dit is echt het beste gevoel ooit, iemands kat helpen die in nood is. Ik hoop echt dat iemand anders dit ook voor mijn kat zou doen als het ooit nodig is.
Sorry voor het lange verhaal trouwens…

81 likes

Wat een mooi verhaal!!! Heel goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd. Ik zou hetzelfde hebben gedaan :heart::heart:

1 like

Ik ben ook heel blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb! M’n pa zat zich zorgen te maken dat ik straks ziektes zou oplopen van die kat :roll_eyes: en als ik het niet kreeg, mijn kat wel. En mijn neefjes, die zogenaamde kattenliefhebbers zijn, zeiden dat het ‘maar’ een zwerfkat was. Dus waarom de moeite doen? En nu zien ze wat er gebeurd als je naar je gevoel luistert :heart:

1 like