Het is echt niet zo dat elke kater gaat sproeien en als je een kater binnenhoudt, gaat hij ook niet vechten of weglopen
Katers sproeien wel vaker dan poezen, maar ook poezen kunnen sproeien en dat hoeft niet eens letterlijk sproeien te zijn (kan ook gewoon urine laten druppelen, zeg maar). Is puur om de omgeving te markeren.
Mijn kater is pas na zijn derde gecastreerd, heeft nog nooit gesproeid. Van een paar van zijn mannelijke nakomelingen weet ik dat ze sowieso tot hun eerste levensjaar nooit hebben gesproeid, de meesten zijn daarna gecastreerd.
Ik zeg dit niet om betweterig te zijn (of een anecdote als âbewijsâ van het tegendeel te geven), maar ik dacht vroeger ook dat katers zo waren. Werd ook altijd gezegd dat ze overal sproeiden, vaak in de gordijnen hingen en âwildâ (vechtlustig) waren en wij hadden dan ook altijd poezen. Pas toen ik mijn huidige duo kreeg, heb ik ervaring opgedaan met een kater. Was eigenlijk van plan een vrouwtje erbij te nemen, maar kwam geen geschikte match tegen tot ik de kater vond. Mijn DA gaf toen aan dat echt niet alle katers wildebrassen zijn (mijn poes was aardig dominant dus ze raadde aan een rustig kameraadje te zoeken) en uiteindelijk de gok gewaagd.
Heb nog nooit zoân lieve kat gehad/gekend!
Ook toen we kittens hadden waren er veel potentiĂ«le kopers die liever niet een mannetje wilden* omdat ze het stereotype kater niet bij hun huishouden vonden passen. Maar toen ik uitlegde hoe mijn kater was en ze hem hebben leren kennen, waren een aantal echt om (en nu nog steeds heel blij met ze). Zelfs een van mijn DAâs heeft al vaker gezegd dat ze net zoân kater wil als die van mij, omdat hij zo lief is (helaas voor haar kwam ze pas bij de praktijk toen hij werd gecastreerd
dus geen kitten mogelijk).
Katers zijn vaak meer knuffelig dan poezen.
- En ook een paar die juist graag een mannetje wilden omdat ze soortgelijke ervaringen met katers hebben gehad.
, zelfs goedkoper dan het voer dat hij ervoor kreeg
).
), speels, knuffelig. De andere was door een kennis op straat gevonden, maar het lukte niet met hem in hun gezin. Is graag op zichzelf, en is heel vaak buiten. Soms heeft ie nood aan knuffels en dan komt ie aandacht vragen.
Wat voor typisch karaktertje?