Kattentopic

Geen idee wat betreft Feliway en krabben aan de bank. Is het een nieuwe bank of eentje uit jullie oude huis?

Wat gek! Wat betreft het stofzuigen: dit is vooral om de eitjes (voor zover ik het me nog herinner uit mijn lessen) te doen uitkomen. Die komen pas uit na trilling, daarom is het zeer nuttig om alles te stofzuigen. Indien je bepaalde delen niet stofzuigt, zullen er bepaalde eitjes niet uitkomen, maar pas een stuk later, waardoor het probleem in stand gehouden wordt. Het is dus zeker goed om iedere dag alles te stofzuigen.

Ik zou iig blijven met regelmaat een pipet geven aan je kat totdat je geen vlooien meer terugvindt, anders zal ze toch opnieuw besmet worden.
Als je wil checken of er vlooien op haar zitten: aai/kam haar eens boven een papiertje zodat bv huidschilfers en haren enzo op dat papiertje vallen (weet niet hoe ik t goed moet uitleggen) en druppel wat water op de zwarte puntjes die je eventueel ziet liggen. Dat zal dan rood kleuren als het vlooienuitwerpselen zijn.
Ik weet niet precies om de hoeveel weken je het best blijft geven (moet ik nog zien in m’n opleiding) maar dat vind je vast terug in de bijsluiter of vraag je best aan je dierenarts.

2 likes
Behandeling kat

Ik heb met mijn huidige katten gelukkig nooit vlooien, maar koop vaak wel in de lente/zomer voor de zekerheid een Stronghold pipetje bij de dierenarts. Dat is iets duurder dan bij dierenwinkel en werkt tegen zowel vlooien als een aantal soorten wormen. Als je het wel bij de dierenwinkel/webshop koopt, koop dan geen Frontline (vlooien zijn resistent). Mijn DA zei dat een paar jaar geleden al en nog steeds gebruiken veel mensen dat :frowning: Zij gaf destijds aan dat Beaphar volgens mij Advantage nog goed werkten, maar mogelijk is dat tegenwoordig al niet meer zo.

Er is ook een pilletje die je bij een dierenwinkel kunt kopen waarmee alle vlooien (en eitjes, dacht ik) die op je kat zitten direct doodgaan. Dat is een goede optie als je een kat/kitten hebt die onder de vlooien zit.

Behandeling omgeving

Alleen de kat ontvlooien als je een vlo hebt gevonden is meestal niet voldoende. Vlooien kunnen zich enorm snel voortplanten dus tegen de tijd dat jij één vlo ziet, liggen er waarschijnlijk al tientallen eitjes op de kat en/of zijn omgeving. Je moet altijd de omgeving behandelen met zo’n spray, vooral vloerbedekking/tapijt/vloerkleed, krabpalen en kattenmandjes en -holletjes (en voor zekerheid deed ik vroegĂąh ook altijd het touw-deel van de krabpalen). En zowel voor als na behandeling grondig stofzuigen. Als je een zakloze stofzuiger hebt, daarna direct legen en het reservoir schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Als je geen zakloze hebt, zou ik de zak vervangen. Wat eventueel ook nog (preventief) kan helpen is om een paar vlooienbandjes die je moet activeren door er aan te trekken te kopen en die in een paar stukken (5-10 cm) knippen en op bepaalde plekken plaatsen (in stofzuigerzak, in voering mandje en eventuele holletjes/krabpaalhuisjes etc.). Let er alleen wel op dat deze niet vrij toegankelijk zijn voor de kat/kinderen.

Voor de rest inderdaad alles wassen. Ik zou het eerst in een grote emmer/bak met warm water en afwasmiddel of babyshampoo doen, vlooien kunnen die combi namelijk niet overleven. Daarna kun je het op iets hoger dan normale temperatuur wassen om van de lijkjes af te komen.

Mijn tante had zo’n oma trucje om te checken of je nog vlooien in de omgeving hebt: een schoteltje water met druppel afwasmiddel en een brandend waxinelichtje erop 's nachts in de woonkamer (of waar dan ook) neerzetten want dat trekt vlooien kennelijk aan (en ze gaan dood door het water/afwasmiddel). Dan er wel voor zorgen dat je kat niet in dezelfde ruimte zit.

Bij de DA of onderweg kan de kat alsnog vlooien hebben opgepikt. Mijn vorige binnenkatten hadden zo nu en dan ook vlooien en dat kwam van of van het balkon (waar ze wel naar buiten mochten) of ik had ze naar binnen gelopen, volgens de DA. :woman_shrugging:

1 like

En kam je de kat dan in de nek, bij de aanhechting van de staart en in de ‘oksels’ of op de buik? Want daar zitten ze vaak.

Ik zou voor de zekerheid een pilletje waarvan alle vlooien direct doodgaan geven en kat de komende dagen geregeld kammen met vlooienkam. Naast mijn andere suggesties in vorige post.

1 like

Succes!

Vergeet trouwens ook niet deurmatjes, plinten etc. Alles waarvan je vermoed dat een vlo zijn miniscule eitjes kan droppen.

1 like

Wat bij mij hielp was de kat een seresto bandje geven. Vlooien zoeken de kat alsnog op en gaan dan dood en je kat is meteen 8 a 9 maanden beschermt tegen deze beestjes. Je huis behandelen tegen vlooien is nog steeds wel een goed idee.

Wedden dat jij nooit meer een vlooi tegenkomt als je kat dit bandje draagt. :v:t2:

2 likes

Mijn kat zat langs de voordeur naar buiten te loeren en te piepen. Ik dacht dat er een kat langsliep. Ga ik kijken, zit ie naar een langskruipende regenworm te kijken hahaha.

8 likes

Mijn poes moest gister maar de dierenarts en toen zouden ze “ook wel even” haar nagels knippen. Met 4 man moesten ze haar vasthouden want ze was heeeeel boos. :sweat_smile:

4 likes

Whoah, is dit echt een ding? Mijn rooie heeft er ook last van namelijk. Heeft de dierenarts nooit wat van gezegd

Hij heeft trouwens wel antibiotica gekregen destijds (en een narcose en katheter, mijn arme beestje), die in eerste instantie leek te werken maar toch niet aangeslagen bleek, waardoor hij nog eens het hele riedeltje met narcose en katheter mocht, en nog een kuur. Maar toen was het gelukkig wel echt weg, en nu is het met dieetvoeding gelukkig wel onder controle.

Wow ik heb dus ook een rode kater met blaasgruis problemen. En ook nooit vertelt door dierenarts

Ik heb een gewone kater met blaasgruis, schijnt sowieso bij mannetjes wel een ding te zijn werd me verteld!

Inderdaad, ging ik hier ook zeggen! Heeft volgens mij niet zoveel te maken met de kleur van de kater, maar gecastreerde katers hebben veel last van blaasgruis!

Oja gecastreerd klopt ook haha, dus dat had de dierenarts vast ook nog wel gezegd.
Nu ik er over nadenk zullen er vrijwel geen ongecastreerde katers in NL zijn toch, buiten de fok en straatkatten?

Dat is waar, maar dan heb je ook weer meer kans op sproeien toch?

Heeft er ook mee te maken dat de plasbuis van een kater smaller en langer is, daardoor hebben ze ook moeite met gruis en steentjes uitplassen!

@Totoro @Bird klopt sommige/de meeste katers gaan vanaf een bepaalde leeftijd sproeien, soms zelfs al voor dat ze gecastreerd worden helaas. Katers vechten ook veel als ze niet geholpen zijn. En ik heb ook vaak genoeg gehoord dat ze weg lopen in het voorjaar op zoek naar poezen hahaha. Ik snap het nooit zo goed als mensen hun kater niet laten helpen, het is een relatief kleine ingreep als je het vergelijkt met sterilisatie van een poes.

2 likes

Het is echt niet zo dat elke kater gaat sproeien en als je een kater binnenhoudt, gaat hij ook niet vechten of weglopen :thinking: Katers sproeien wel vaker dan poezen, maar ook poezen kunnen sproeien en dat hoeft niet eens letterlijk sproeien te zijn (kan ook gewoon urine laten druppelen, zeg maar). Is puur om de omgeving te markeren.

Mijn kater is pas na zijn derde gecastreerd, heeft nog nooit gesproeid. Van een paar van zijn mannelijke nakomelingen weet ik dat ze sowieso tot hun eerste levensjaar nooit hebben gesproeid, de meesten zijn daarna gecastreerd.

Ik zeg dit niet om betweterig te zijn (of een anecdote als “bewijs” van het tegendeel te geven), maar ik dacht vroeger ook dat katers zo waren. Werd ook altijd gezegd dat ze overal sproeiden, vaak in de gordijnen hingen en ‘wild’ (vechtlustig) waren en wij hadden dan ook altijd poezen. Pas toen ik mijn huidige duo kreeg, heb ik ervaring opgedaan met een kater. Was eigenlijk van plan een vrouwtje erbij te nemen, maar kwam geen geschikte match tegen tot ik de kater vond. Mijn DA gaf toen aan dat echt niet alle katers wildebrassen zijn (mijn poes was aardig dominant dus ze raadde aan een rustig kameraadje te zoeken) en uiteindelijk de gok gewaagd.

Heb nog nooit zo’n lieve kat gehad/gekend!

Ook toen we kittens hadden waren er veel potentiĂ«le kopers die liever niet een mannetje wilden* omdat ze het stereotype kater niet bij hun huishouden vonden passen. Maar toen ik uitlegde hoe mijn kater was en ze hem hebben leren kennen, waren een aantal echt om (en nu nog steeds heel blij met ze). Zelfs een van mijn DA’s heeft al vaker gezegd dat ze net zo’n kater wil als die van mij, omdat hij zo lief is (helaas voor haar kwam ze pas bij de praktijk toen hij werd gecastreerd :sweat_smile: dus geen kitten mogelijk).

Katers zijn vaak meer knuffelig dan poezen.

• En ook een paar die juist graag een mannetje wilden omdat ze soortgelijke ervaringen met katers hebben gehad.
2 likes

Oké sorry ik had er sommige of de meeste bij moeten zetten dan. Ik heb zelf ook 2 katers en heb verder geen mening over het karakter verschil tussen kater en poes. Elke kat verschilt.
Maar mijn punt was ook dat ik niet goed begrijp waarom je je kater niet zou laten helpen, daar zijn we het over eens toch?

1 like

Als je je kat binnenhoudt, zie ik eerlijk gezegd het probleem niet :thinking: Tenzij je er een ongeholpen poes bij hebt en ongecontroleerd nestjes krijgt en zo, natuurlijk.

Ongeholpen katten (katers of poezen) naar buiten laten vind ik wel onverantwoord.

Dan zijn we het eens! Als je je kat binnen houdt moet je het uiteraard zelf weten

1 like

Waaaat. Ik ga mijn rode kater nu extra goed in de gaten houden.